English
Español (España)
Register
Login
Historia de la Educación
Current
Archives
Call for Papers
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Good Practice Guide
Privacy Statement
Contact
Make a submission
Home
/
Archives
/
Vol. 42 (2023): Historia de la Educación y cine
Vol. 42 (2023): Historia de la Educación y cine
Published:
2024-11-27
DOI:
https://doi.org/10.14201/hedu202342
Full Issue
PDF (Español (España))
Presentation
History of Education and Cinema
7-12
María Dolores Molina Poveda, Eduardo Galak
PDF (Español (España))
Monografía
The First Soviet Cinema and Mass Education: A Pedagogical Project at the Service of the Revolution
13-48
Raquel de la Arada Acebes, Ferrán Sánchez Margalef, Conrad Vilanou Torrano
PDF (Español (España))
The School between the Name and the Body: Education’s Representations and Social Imaginaries in the Film Anina
49-65
Lucas D’avenia, Cecilia Seré
PDF (Español (España))
Cinema as an Educator: Visions of Formal, Non-Formal and Informal Education in the Jornal Português’ Newsreels (1938-1951)
67-90
Ana Luísa Fernandes Paz
PDF (Português (Brasil))
Angels with Desires and Anguish: Women Teachers (and Women Workers) in the Cinema of Carlos Reichenbach
91-107
Alexandre Fernandez Vaz
PDF (Português (Brasil))
Sport, Education and Cinema: Corporal Practices and Technical Knowledge in the first Peronism
109-125
Eduardo Galak, Iván Pablo Orbuch, Aurelio Arnoux Narvaja
PDF (Español (España))
Women Regarded by Women. The Educational Commitment for the Female Emancipation of the Female Directors during the Spanish Transition to Democracy
127-149
Virginia Guichot-Reina
PDF (Español (España))
The Protagonists of the No-Do in Formal Education (1943-1981)
151-173
María Dolores Molina Poveda
PDF (Español (España))
Cinema, Historical Research and University. The Metamorphosis of Reality in the Fictitious Construction of the Past
175-202
Juan Luis Rubio Mayoral
PDF (Español (España))
Corazón of Edmondo De Amicis: The Love of the Homeland, the Family and the School Instilled by Emotional Experiences
2023-225
Carmen Sanchidrián Blanco
PDF (Español (España))
Education for Citizenship through Cinema. Equality and Inclusion as Goals of the Education System
227-250
Octavio Salazar Benítez
PDF (Español (España))
Studies
Education and Development in Uruguay: A Look at the Processes of Territorial Deconcentration in the 20th Century
253-271
Margarita Heinzen, Isabel Bortagaray
PDF (Español (España))
Ediciones Morata: Presence of a Family Publishing Project in the Spanish Academic Culture of the 20th Century
273-306
Jaime del Rey Tapia
PDF (Español (España))
Bookshelf
CAGNOLATI, Antonella y HERNÁNDEZ HUERTA, José Luis (eds.): In the Footsteps of the Masters, Roma, Tab edizioni, 2021, 448 pp.
309-310
María Dolores Molina Poveda
PDF (Español (España))
COMELLA GUTIÉRREZ, Beatriz y MONTERO DÍAZ, Mercedes (coords.): Sororidad. Redes de apoyo entre mujeres en los siglos XIX y XX, Madrid, Editorial Dykinson, 2023, 177 pp.
311-313
Rafael Fermín Sánchez Barea
PDF (Español (España))
ESTEBAN DE VEGA, Mariano y BONILLA HERNÁNDEZ, José Antonio (coords.): Historia de la Diputación de Salamanca, Salamanca, Diputación de Salamanca, 2022, 440 pp.
314-318
Ramón Martín Rodrigo
PDF (Español (España))
GABRIEL FERNÁNDEZ, Narciso de: Os mestres mortos daquel verán, Vigo, Editorial Galaxia (Col. Memoria Histórica), 2023, 245 pp.
319-320
Raquel Vázquez Ramil
PDF (Español (España))
GARCÍA MARTÍN, Francisco: El Instituto de Béjar (1932-1938), Béjar, Centro de Estudios Bejaranos, 2023, 296 pp.
321-322
José María Hernández Díaz
PDF (Español (España))
PAYÁ RICO, Andrés (coord.): Pedagogías alternativas y educación en los márgenes a lo largo del siglo XX, Valencia, Universitat de València, 2022, 347 pp.
323-325
Beatriz Cercos-Chamorro
PDF (Español (España))
RABATÉ, Colette y Jean-Claude: Unamuno y la política. De la pluma a la palabra. Catálogo de la Exposición, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca/Servicio de Actividades Culturales, 2022, 508 pp.
326-328
José María Hernández Díaz
PDF (Español (España))
SANCHIDRIÁN BLANCO, Carmen: La modernización de la enseñanza tras la Ley General de Educación: Contextos y Experiencias, Valencia, Tirant lo Blanch, 2022, 540 pp.
329-331
Miriam Revuelta Vidal
PDF (Español (España))
Doctoral thesis
CERDÁ MONDÉJAR, Carmen María: La escuela rural en Murcia durante la Segunda República, 1931-1936, Universidad de Murcia, 2023. Director: Dr. Pedro Luis Moreno Martínez
333-335
PDF (Español (España))
JAUME RODRÍGUEZ, Andrés Luis: Conocimiento y educación en la obra de J. A. Comenius, Universitat de Barcelona, marzo de 2022. Director: Dr. Conrad Vilanou Torrano
336-339
PDF (Español (España))
OSPINA OSORIO, Didier Andrés: Tras las huellas de la educación indígena. El caso de la comunidad indígena Cañamomo-Loma Prieta en el Departamento de Caldas-Colombia, Universidad de Salamanca, junio de 2022. Director: Dr. José María Hernández Díaz
340
PDF (Español (España))
VARJAL MEDICIS PINTO, María Elizabeth: Um olhar sobre direitos nas políticas de avaliação institucional da educação superior do Brasil, Universidad de Salamanca, julio de 2022. Director: Dr. José Maria Hernández Díaz
341-342
PDF (Español (España))
Reports
Ferran Zurriaga i Agustí: By Trade, Teacher (1938-2022)
343-345
PDF (Español (España))
Bibliography
About the authors
347-351
PDF (Español (España))
External Revisers
Revisores externos que han intervenido en la evaluación de artículos del número 42 (2023) de Historia de la Educación
353-353
PDF (Español (España))