Masters and Disciples. Anatomy of a relationship

Abstract

The main purpose of this text is to examine the master-disciple relationship as a relationship inscribed in a particular physical and institutional space that promotes a intellectual, ethical and existencial bond. It is a relationship of filiation in which there is room both for legitimate seduction (even erotic) and declared betrayal: teachers who betray their disciples and disciples who betray their teachers. With the help of evocations that some disciples make of their masters, philosophical reflections and literary references, we will explore the disturbing, enigmatic and mysterious nature of this relationship through the tensions it produces.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arendt, H. (1996) Entre el pasado y el futuro. Barcelona, Península.

Arendt, H. (2005) La condición humana. Barcelona, Paidós, 2005.

Aristóteles (2011) Metafísica. Madrid, Gredos.

Artières, Ph. y Potte-Bonneville, M. (2012) D’après Foucault. Gestes, Luttes, programmes. París, Éditions Points.

Azorín (1989) La voluntad. Madrid, Clásicos Castalia.

Bárcena, F. (2016) En busca de una educación perdida. Rosario, Homo Sapiens.

Bernhard, Th. (1987) Maestros antiguos. Madrid, Alianza.

Bloom, H. (2011) Anatomía de la influencia. La literatura como modo de vida. Madrid, Taurus.

Boissinot, A. y Ferry, L. (2017) La plus belle histoire de l’école. París, Robert Laffont.

Bourget, P. (2003) El discípulo. Barcelona, Debate.

Bourget, P. (2010) Le disciple. París, Les Classiques de Poche.

Camus, A. (2003) El primer hombre. Barcelona, Tusquets.

Camus, A. (2008) Le premier homme. En Oeuvres complètes, iv (1957-1959). París, Bibliothèque de la Pléiade, 741-996.

Chalier, Ch. (1996) L’inspiration du philosophe. París, Albin Michel.

Dardenne, L. (2005) Au dos de nos images, 1991-2005. París, Seuil.

Deleuze, G. (1964) Il a été mon maître. Arts, November 28, 8-9.

Deleuze, G. (1995) Conversaciones. Valencia, Pre-textos.

Deligny, F. (1996) Graine de crapule. París, Éditions du Scarabée.

Derrida, J. (2002) La Universidad sin condición. Madrid, Trotta.

Farnetti, C. (ed.) (1998) Gentile-Calogero. Carteggio (1926-1942). Florencia, Le Lettere.

Fernández Enguita, M. (2017) Más escuela y menos aula. Madrid, Morata.

Flaubert, G. (2009) Querida maestra. Escritoras en la correspondencia de Gustave Flaubert. Córdoba, El Olivo Azul.

Foucault, M. (2001) L’herméneutique du sujet. Cours au Collège de France, 1981-1982. París, Gallimard.

Foucault, M. (2002) La voluntad de saber, en Historia de la sexualidad, i. Buenos Aires, Siglo xxi.

Foucault, M. (2015) Oeuvres, ii. París, Bibliothéque de la Pléiade.

Girard, R. (1985) Mentira romántica y verdad novelesca. Barcelona, Anagrama.

Gusdorf, G. (1977) ¿Para qué los profesores? Madrid, Edicusa.

Handke, P. (1989) Ensayo sobre el cansancio. Madrid, Alianza.

Heidegger, M. (2000) Nietzsche, vol. i. Barcelona, Destino.

Hörderlin, F. (1995) Poesía completa. Edición bilingüe. Barcelona, Ediciones 29.

Jódar, F. (2007) Alteraciones pedagógicas. Educación y políticas de la experiencia. Barcelona, Laertes.

Larrosa, J. (2018) Esperando não se sabe o quê. Sobre o oficio de profesor. Belo Horizonte, Autêntica.

Magris, C. (2001) Maestros y alumnos, en Utopía y desencanto. Barcelona, Anagrama, 41-42.

Mann, K. (2003) El volcán. Barcelona, Edhasa.

Maquiavelo, N. (2009) Antología. Barcelona, Península.

Marrou, H.-I. (2004) Historia de la educación en la antigüedad. Barcelona, Akal.

Masschelein, J. (2001) The Discourse of the Learning Society and the Loss of Childhood. Journal of Philosophy of Education, 35: 1, 1-20. https://doi.org/10.1111/1467-9752.00206

Montaigne, M. (2007a) Les Essais. París, Gallimard-Bibliotèque de La Pléiade. Edición a cargo de Jean Basamo, Michel Magnien y Catherine Magnien-Simonin, según la edición de 1595 de Marie de Gournay.

Montaigne, M. (2007b) Los Ensayos. Barcelona, El Acantilado. Edición a cargo de J. Bayod Brau, según la edición de 1595 de Marie de Gournay.

Murdoch, I. (1989) El discípulo del filósofo. Barcelona, Ultramar.

Musil, R. (2003) Las tribulaciones del estudiante Törless. Madrid, Siruela.

Nietzsche, F. (1996) Schopenhauer como educador, en Schopenhauer como educador y otros textos. Barcelona, Círculo de Lectores, 139-224. Traducción de Andrés Sánchez Pascual.

Nietzsche, F. (2009) Así habló Zaratustra. Madrid, Alianza.

Oakeshott, M. (2009) La educación: el compromiso y su frustración, en La voz del aprendizaje liberal. Buenos Aires, Katz Editores.

Ordine, N. (2017) Clásicos para la vida. Una pequeña biblioteca ideal. Barcelona, El Acantilado.

Pasolini, P. P. (2010) Cartas luteranas. Madrid, Trotta.

Pennac, D. (2008) Mal de escuela. Barcelona, Mondadori.

Perec, G. (2014) W, o el recuerdo de la infancia. Palencia, Menos cuarto.

Pérez Cortés, S. (2004a) Palabras de filósofos. Oralidad, escritura y memoria en la filosofía antigua. Buenos Aires, Siglo xxi editores.

Pérez Cortés, S. (2004b) Palabras de filósofos. Oralidad, escritura y memoria en la filosofía antigua. México, Siglo xxi Editores.

Platón (1997) Diálogos, vol. iii: Fedón, Banquete, Fedro. Madrid, Gredos.

Rancière, J. (2002) El maestro ignorante. Barcelona, Laertes.

Recalcati, M. (2014) El complejo de Telémaco. Padres e hijos tras el ocaso del progenitor. Barcelona, Anagrama.

Recalcati, M. (2016) La hora de clase. Por una erótica de la enseñanza. Barcelona, Anagrama.

Romilly, J. (1991) Écrits sur l’enseignement. París, Éditios de Fallois.

Roth, Ph. (2012) El profesor del deseo. Barcelona, Debolsillo.

Schlanger, J. (1997) La vocation. París, Seuil.

Schopenhauer, A. (2009) Sobre la filosofía universitaria, en Parerga y Paralipómena. Madrid, Valdemar, 161-222. Traducción de J. Rafael Hernández Arias.

Sennet, R. (2009) El artesano. Barcelona, Anagrama.

Shelley, M. (2006) Frankenstein o el moderno Prometeo. Barcelona, Mondadori.

Simons, M. y Masschelein, J. (2014) Defensa de la escuela. Buenos Aires, Miño & Dávila.

Stabile, A. (1988) I buoni mestri. Milan, Mondadori.

Steinbeck, J. (2009) Al este del Edén. Barcelona, Tusquets.

Steiner, G. (2003) Lecciones de maestros. Madrid, Siruela.

Walser, R. (1998) Jakob von Guten. Madrid, Siruela.

Wanquet, F. (2008) Les enfants de Socrate. Filiation intellectuelle et transmission du savoir xviie-xxie siècle. París, Albin Michel.

Williams, J. (2015) Stoner. Tenerife, Baile del Sol.

Zambrano, M. (2007) Filosofía y educación. Manuscritos. Málaga, Editorial Ágora.

Zorn, F. (2009) Bajo el signo de Marte. Barcelona, Anagrama.

Zweig, S. (2014) Confusión de sentimientos. Barcelona, El Acantilado.
Bárcena Orbe, F. (2018). Masters and Disciples. Anatomy of a relationship. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 73–108. https://doi.org/10.14201/teoredu30273108

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+