La estructura práctica de la acción educativa. Esbozo de un campo de investigación
Resumen In this paper, the author attempts to show the essentialy contested character of the concept of education. Frecuently, education has been presented as a human practical action. However, in many contexts this thesis has been employed to elaborate a reflective and ethical perspective of educational profesión, as an alternative approach to a technological one, or, to the contrary, to justify the primacy of technological rationality on moral rationality in the educational process. In order to achieve a holistic perspective of education, both claims must be avoided. Concretely, the author propose to make up the tradition of practical philosophy, in which technical and ethical dimension of human action shaping a practical structure particularly linked with forms of practical cognition. In addition to this, the paper attempts to check some of the most important contributions in this field of educational research.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Bárcena Orbe, F. (2009). La estructura práctica de la acción educativa. Esbozo de un campo de investigación. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 5. https://doi.org/10.14201/2983
Artículos más leídos del mismo autor/a
- Fernando Bárcena Orbe, Friedrich Nietzsche: sobre la educación. Una consideración intempestiva , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 28 Núm. 2 (2016)
- Fernando Bárcena Orbe, Maestros y discípulos. Anatomía de una relación , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 30 Núm. 2 (2018)
- Fernando Bárcena Orbe, Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica de la impostura pedagógica , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 24 Núm. 2 (2012)
- Fernando Bárcena Orbe, La intimidad del estudio como forma de vida , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 31 Núm. 2 (2019): Estudiar, investigaciones pedagógicas sobre su valor educativo
- Fernando Bárcena Orbe, Larrosa, J. y Rechia, K. (2018). P de Profesor. Buenos Aires: Noveduc. Del Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico S.R.L , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 31 Núm. 1 (2019)
- Fernando Bárcena Orbe, Juicio político, competencia cívica y pensamiento representativo. Un ensayo de fundamentación , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 7 (1995)
- Fernando Bárcena Orbe, Una diferencia inquietante: diario de un aprendiz.. , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 18 (2006): Educación y emociones
- Fernando Bárcena Orbe, Filosofía pública y educación. La reconstrucción de la educación cívica en la democracia fuerte , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 3 (1991)
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
+
−