La estructura práctica de la acción educativa. Esbozo de un campo de investigación
Abstract In this paper, the author attempts to show the essentialy contested character of the concept of education. Frecuently, education has been presented as a human practical action. However, in many contexts this thesis has been employed to elaborate a reflective and ethical perspective of educational profesión, as an alternative approach to a technological one, or, to the contrary, to justify the primacy of technological rationality on moral rationality in the educational process. In order to achieve a holistic perspective of education, both claims must be avoided. Concretely, the author propose to make up the tradition of practical philosophy, in which technical and ethical dimension of human action shaping a practical structure particularly linked with forms of practical cognition. In addition to this, the paper attempts to check some of the most important contributions in this field of educational research.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Bárcena Orbe, F. (2009). La estructura práctica de la acción educativa. Esbozo de un campo de investigación. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 5. https://doi.org/10.14201/2983
Most read articles by the same author(s)
- Fernando Bárcena Orbe, Friedrich Nietzsche: On Education. An Unfashionable Observation , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 28 No. 2 (2016)
- Fernando Bárcena Orbe, Masters and Disciples. Anatomy of a relationship , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 30 No. 2 (2018)
- Fernando Bárcena Orbe, A Pedagogy of Presence. Philosophical Critique of Pedagogical Impostering , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 24 No. 2 (2012)
- Fernando Bárcena Orbe, The intimacy of study as a way of life , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 31 No. 2 (2019): Studying, pedagogical investigations of its educational value
- Fernando Bárcena Orbe, Larrosa, J. y Rechia, K. (2018). P de Profesor. Buenos Aires: Noveduc. Del Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico S.R.L , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 31 No. 1 (2019)
- Fernando Bárcena Orbe, Juicio político, competencia cívica y pensamiento representativo. Un ensayo de fundamentación , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 7 (1995)
- Fernando Bárcena Orbe, A disquieting difference: diary of an apprentice , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 18 (2006): Educación y emociones
- Fernando Bárcena Orbe, Filosofía pública y educación. La reconstrucción de la educación cívica en la democracia fuerte , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 3 (1991)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−