Literature and medical education. A teaching exercise
Abstract Literature and Medicine are linked historically and they have an influence to the point that literature has acquired value in the teaching of medicine. In order to explore this fact and see if students accept it, we have performed seminars using 32 narrative texts in which students can identify different aspects of medicine. Students (approximately 150), divided into 32 groups each of 4-5, had to analyze a narrative text following a previously rehearsed process under the supervision of a Lecturer, and present their work to the rest of the students in a session in which 8 groups participated. The medical aspects identified in the narrations relate to description of disease, clinical procedures, general aspects of clinical practice, and emotional and social aspects. The average score of the presentations was 3.83±0.08 out of four. Satisfaction with the activity was assessed using a form in which each item could be valued between 0 and 5 points. It was answered by 81.57% of the students and, in their opinion, it was satisfactory (3.95±0.06) and relevant to the formation of the doctor (3.62±0.04). Consequently, our study confirms the potential utility for medical training.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Alas L (Clarín). La médica. Disponible en: https://albalearning.com/audiolibros/clarin/lamedica.html
Asociación de pacientes. Decálogo de los pacientes (Declaración de Barcelona). Barcelona, Fundació Biblioteca Josep Laporte [Internet] 17 de julio de 2003. Disponible en: http://forodepacientes.org/wp-content/uploads/2015/02/Dec-logo-de-los-pacientes-Declaración-de-Barcelona.pdf
Avia MD. La hipocondría. Concepto y tratamiento del miedo a la enfermedad. Una propuesta cognitivo-conductual. Madrid: Alianza Editorial; 2017.
Baños JE. El valor de la literatura en la formación de los estudiantes de medicina. Educ Med 2003; 6(2):93-99. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132003000200005
Barbado Hernandez FJ. Medicina y literatura en la formación del médico residente de medicina interna. An Med Interna (Madrid) 2007; 24(4): 195-200. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/ami/v24n4/ensenanza.pdf
Berthoud E, Elderkin S. Manual de remedios literarios. Cómo curarnos con libros. Madrid: Siruela y Círculo de lectores; 2017.
Bordallo J, Cantabrana B, Hidalgo A. Papel de la literatura en la formación del médico. Una experiencia en el segundo curso del grado en Medicina en la Universidad de Oviedo. FEM 2016; 19(6): 300-10. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/fem/v19n6/original4.pdf
Calman KC. Literature in the education of the doctor. Lancet 1997; 350(9091):1622-4.
Cantabrana B, González-Rodríguez S, Bordallo J, Hidalgo A. Utilización de relatos literarios como actividad formativa para la enseñanza de la medicina en la Universidad de Oviedo. FEM, 2016; 19(4):205-15. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/fem/v19n4/original4.pdf
Charon R, Banks JT, Connelly JE, Hawkins AH, Hunter KM, Jones AH, et al. Literature and medicine: contributions to clinical practice. Ann Intern Med 1995; 122(8): 599-606.
Charon R, Wyer T. The art of medicine. Narrative evidence based medicine. Lancet 2008; 371: 296-7. Disponible en: http://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(08)60156-7.pdf
Chejov A. Una visita médica. En “Del amor y otros relatos”. Madrid: Ediciones El País; 2007.
Díez C, Sánchez-Planell L. Trastornos psicosomáticos. En Vallejo Ruiloba J, editor. Introducción a la psicopatología y la psiquiatría. 8ª Ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2015.
Fernández Guerra J. Medicina y Literatura: hacia una formación humanista. Málaga: Grupo Editorial 33; 2006.
González Rodríguez S, Cantabrana B, Hidalgo A. El poder terapéutico de la narración. Rev Med Cine [Internet] 2016; 12(2): 110-21. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/15005/15638
Goupy F, Abgrall-barbry G, Aslangul E, Chahwakilian A, Delaitre D, Girard T, et al. Lénseignement de la médicine narrative puet-il-être une réponse à láttente de formation des étudiants à la relation médicin-malade? Presse Med 2013(1); 48: e1-e8.
Gracia D. Contribución de las humanidades médicas a la formación del médico. Humanitas 2006; 1: 13-32. Disponible en: http://www.iatros.es/wp-content/uploads/humanitas/materiales/TM1.pdf
Granjel LS. Literatura y Medicina (Cuaderno de Trabajo). Salamanca: Europa, Artes Gráficas; 2001.
Hidalgo A, Bordallo J, Sánchez M, Cantabrana B. Protagonismo de los alumnos en el aprendizaje. Una experiencia en el primer curso de medicina. Educ Med 2012; 15(4):213-9. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v15n4/original1.pdf
Hidalgo A, Cantabrana B. Efectos terapéuticos de la lectura. Rev Med Cine [Internet] 2017; 13(2): 75-88. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/16587/17227
Hidalgo Balsera A, Hidalgo Cantabrana C. Literatura y enfermedad, dos narrativas diferentes de procesos compartidos Rev Med Cine [Internet] 2015;11(4):222-33. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/14284/14668
Instituto Nacional de Estadística. Notas de prensa. Defunciones según causa de muerte 2014. Disponible en: http://www.ine.es/prensa/np963.pdfv
Lázaro J. La medicina narrativa. El País [Internet] 8 de agosto de 2014. Disponible en: http://cultura.elpais.com/cultura/2014/08/06/babelia/1407333917_494894.html
Lozano F. El enfermo imaginario. La hipocondría. Córdoba: Almuzara; 2005.
Martínez G. Las defensas. Barcelona: Seix Barral; 2017.
McEwan I. La ley del menor. Barcelona: Anagrama; 2015.
Millás JJ. Literatura y enfermedad. En Aldecoa J, Mateo Díez L, Garcia de Los Rios Pombo A, Garcia Trapiello A, Grandes Hernandez A, Landero Duran L, et al, autores. Con otra mirada. Una visión de la enfermedad desde la literatura y el humanismo. Madrid: Taurus; 2001.
Montiel L. Alquimia del dolor: estudios sobre medicina y literatura. Madrid: Universidad Complutense; 2009.
Moreno V. La manía de leer. Barcelona: Caballo de Troya; 2009.
Navarro F A. Biblioteca literaria para médicos (I) Rev Med Cine [Internet] 2015; 11(2): 97-104. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13148/13513
Navarro F A. Biblioteca literaria para médicos (II) Rev Med Cine [Internet] 2015 (3); 11:163-72. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13324/13618
Newby JM, Hobbs MJ, Mahoney AEJ, Wong SK, Andrew G. DSM-5 illness anxiety disorder and somatic symptom disorder: Comorbidity, correlates, and overlap with DSM-IV hypochondriasis. J Psychosomatic Res. 2017: 101; 31-7.
Osler W. Aequanimitas. Barcelona: Fundación Uriach; 2004.
Rodríguez de Castro F, Carrillo-Díaz T, Freixenet-Gilart J, Julià-Serdá G. Razonamiento clínico. FEM 2017; 20(4):149-60. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/319253053_Razonamiento_clinico
Sandblom P. Enfermedad y creación. Cómo influye la enfermedad en la literatura, la pintura y la música. México DF: Fondo de Cultura Económica; 1995.
Sanz M. Clavícula. Barcelona: Anagrama; 2017.
Serra-Valdés MA. Del razonamiento clínico al aprendizaje del proceso diagnóstico en medicina. FEM 2017; 20(5): 249-50.
Vázquea-López F, Rodríguez-Vigil B, Gotor Corrales ML. La literatura como recurso didáctico complementario en la enseñanza y aprendizaje de la dermatología. Educ Med 2012; 15(1):31-6. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132012000100008
Asociación de pacientes. Decálogo de los pacientes (Declaración de Barcelona). Barcelona, Fundació Biblioteca Josep Laporte [Internet] 17 de julio de 2003. Disponible en: http://forodepacientes.org/wp-content/uploads/2015/02/Dec-logo-de-los-pacientes-Declaración-de-Barcelona.pdf
Avia MD. La hipocondría. Concepto y tratamiento del miedo a la enfermedad. Una propuesta cognitivo-conductual. Madrid: Alianza Editorial; 2017.
Baños JE. El valor de la literatura en la formación de los estudiantes de medicina. Educ Med 2003; 6(2):93-99. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132003000200005
Barbado Hernandez FJ. Medicina y literatura en la formación del médico residente de medicina interna. An Med Interna (Madrid) 2007; 24(4): 195-200. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/ami/v24n4/ensenanza.pdf
Berthoud E, Elderkin S. Manual de remedios literarios. Cómo curarnos con libros. Madrid: Siruela y Círculo de lectores; 2017.
Bordallo J, Cantabrana B, Hidalgo A. Papel de la literatura en la formación del médico. Una experiencia en el segundo curso del grado en Medicina en la Universidad de Oviedo. FEM 2016; 19(6): 300-10. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/fem/v19n6/original4.pdf
Calman KC. Literature in the education of the doctor. Lancet 1997; 350(9091):1622-4.
Cantabrana B, González-Rodríguez S, Bordallo J, Hidalgo A. Utilización de relatos literarios como actividad formativa para la enseñanza de la medicina en la Universidad de Oviedo. FEM, 2016; 19(4):205-15. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/fem/v19n4/original4.pdf
Charon R, Banks JT, Connelly JE, Hawkins AH, Hunter KM, Jones AH, et al. Literature and medicine: contributions to clinical practice. Ann Intern Med 1995; 122(8): 599-606.
Charon R, Wyer T. The art of medicine. Narrative evidence based medicine. Lancet 2008; 371: 296-7. Disponible en: http://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(08)60156-7.pdf
Chejov A. Una visita médica. En “Del amor y otros relatos”. Madrid: Ediciones El País; 2007.
Díez C, Sánchez-Planell L. Trastornos psicosomáticos. En Vallejo Ruiloba J, editor. Introducción a la psicopatología y la psiquiatría. 8ª Ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2015.
Fernández Guerra J. Medicina y Literatura: hacia una formación humanista. Málaga: Grupo Editorial 33; 2006.
González Rodríguez S, Cantabrana B, Hidalgo A. El poder terapéutico de la narración. Rev Med Cine [Internet] 2016; 12(2): 110-21. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/15005/15638
Goupy F, Abgrall-barbry G, Aslangul E, Chahwakilian A, Delaitre D, Girard T, et al. Lénseignement de la médicine narrative puet-il-être une réponse à láttente de formation des étudiants à la relation médicin-malade? Presse Med 2013(1); 48: e1-e8.
Gracia D. Contribución de las humanidades médicas a la formación del médico. Humanitas 2006; 1: 13-32. Disponible en: http://www.iatros.es/wp-content/uploads/humanitas/materiales/TM1.pdf
Granjel LS. Literatura y Medicina (Cuaderno de Trabajo). Salamanca: Europa, Artes Gráficas; 2001.
Hidalgo A, Bordallo J, Sánchez M, Cantabrana B. Protagonismo de los alumnos en el aprendizaje. Una experiencia en el primer curso de medicina. Educ Med 2012; 15(4):213-9. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v15n4/original1.pdf
Hidalgo A, Cantabrana B. Efectos terapéuticos de la lectura. Rev Med Cine [Internet] 2017; 13(2): 75-88. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/16587/17227
Hidalgo Balsera A, Hidalgo Cantabrana C. Literatura y enfermedad, dos narrativas diferentes de procesos compartidos Rev Med Cine [Internet] 2015;11(4):222-33. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/14284/14668
Instituto Nacional de Estadística. Notas de prensa. Defunciones según causa de muerte 2014. Disponible en: http://www.ine.es/prensa/np963.pdfv
Lázaro J. La medicina narrativa. El País [Internet] 8 de agosto de 2014. Disponible en: http://cultura.elpais.com/cultura/2014/08/06/babelia/1407333917_494894.html
Lozano F. El enfermo imaginario. La hipocondría. Córdoba: Almuzara; 2005.
Martínez G. Las defensas. Barcelona: Seix Barral; 2017.
McEwan I. La ley del menor. Barcelona: Anagrama; 2015.
Millás JJ. Literatura y enfermedad. En Aldecoa J, Mateo Díez L, Garcia de Los Rios Pombo A, Garcia Trapiello A, Grandes Hernandez A, Landero Duran L, et al, autores. Con otra mirada. Una visión de la enfermedad desde la literatura y el humanismo. Madrid: Taurus; 2001.
Montiel L. Alquimia del dolor: estudios sobre medicina y literatura. Madrid: Universidad Complutense; 2009.
Moreno V. La manía de leer. Barcelona: Caballo de Troya; 2009.
Navarro F A. Biblioteca literaria para médicos (I) Rev Med Cine [Internet] 2015; 11(2): 97-104. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13148/13513
Navarro F A. Biblioteca literaria para médicos (II) Rev Med Cine [Internet] 2015 (3); 11:163-72. Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13324/13618
Newby JM, Hobbs MJ, Mahoney AEJ, Wong SK, Andrew G. DSM-5 illness anxiety disorder and somatic symptom disorder: Comorbidity, correlates, and overlap with DSM-IV hypochondriasis. J Psychosomatic Res. 2017: 101; 31-7.
Osler W. Aequanimitas. Barcelona: Fundación Uriach; 2004.
Rodríguez de Castro F, Carrillo-Díaz T, Freixenet-Gilart J, Julià-Serdá G. Razonamiento clínico. FEM 2017; 20(4):149-60. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/319253053_Razonamiento_clinico
Sandblom P. Enfermedad y creación. Cómo influye la enfermedad en la literatura, la pintura y la música. México DF: Fondo de Cultura Económica; 1995.
Sanz M. Clavícula. Barcelona: Anagrama; 2017.
Serra-Valdés MA. Del razonamiento clínico al aprendizaje del proceso diagnóstico en medicina. FEM 2017; 20(5): 249-50.
Vázquea-López F, Rodríguez-Vigil B, Gotor Corrales ML. La literatura como recurso didáctico complementario en la enseñanza y aprendizaje de la dermatología. Educ Med 2012; 15(1):31-6. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132012000100008
Hidalgo, A., González García, M., & Cantabrana, B. (2018). Literature and medical education. A teaching exercise. Journal of Medicine and Movies, 14(3), 199–208. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/19093
Most read articles by the same author(s)
- Agustín Hidalgo, Begoña Cantabrana, Covadonga Diego, Iñigo Hidalgo, Coronavirus Pandemic through Cartoon Graphics , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- María González, Begoña Cantabrana, Agustín Hidalgo, The most sensory of the professions. The role of the senses in medical communication , Journal of Medicine and Movies: Vol. 15 No. 2 (2019)
- Claudio Hidalgo-Cantabrana, María González-García, Sara González-Rodríguez, Agustín Hidalgo, The medical vocation through literature , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. 4 (2020)
- Agustín Hidalgo, Some general characteristics of literary text related to illness , Journal of Medicine and Movies: Vol. 12 No. 2 (2016)
- Begoña Cantabrana, Sara González-Rodríguez, Agustín Hidalgo Balsera, Illness and death literatura , Journal of Medicine and Movies: Vol. 12 No. 1 (2016)
- Agustín Hidalgo, Begoña Cantabrana, Therapeutic effects of reading , Journal of Medicine and Movies: Vol. 13 No. 2 (2017)
- Agustín Hidalgo, A Hundred Years Later and Several Epidemics Later, COVID-19 Arrived , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Agustín Hidalgo, Claudio Hidalgo, Begoña Cantabrana, Contribution of art to the training of medical students , Journal of Medicine and Movies: Vol. 14 No. 1 (2018)
- Sara González Rodríguez, Begoña Cantabrana, Agustín Hidalgo, The therapeutic power of narration , Journal of Medicine and Movies: Vol. 12 No. 2 (2016)
- Begoña Cantabrana, Natalia Cobián, Claudio Hidalgo-Cantabrana, Agustín Hidalgo, The Coronavirus Crisis Seen from a National Journal. Evolutionary Prospective from January-June 2020 , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
Similar Articles
- Javier Bordallo Landa, Sara González Rodríguez, Agustín Hidalgo Balsera, Formative value of cinema and literature in health sciences students. General features , Journal of Medicine and Movies: Vol. 18 No. 2 (2022)
- Sara González-Rodríguez, María González-García, Javier, Agustín Hidalgo, Considerations on Members of the Medical Act Taken from the Literature , Journal of Medicine and Movies: Vol. 19 No. 1 (2023)
- Aliz Juliana Jiménez Silgado, Erwin Hernando Hernández Rincón, Álvaro Romero Tapia, Claudia Liliana Jaimes Peñuela, Limitations and Benefits of Medical Education through Film: a scoping Review , Journal of Medicine and Movies: Vol. 20 No. 3 (2024)
- Agustín Hidalgo-Balsera, Begoña Cantabrana, Medicine in the Game of Literary Creation. Role of the Disease in the Novelistic Work of Ian McEwan , Journal of Medicine and Movies: Vol. 19 No. 1 (2023)
- Milena Soto-Araya, Josep E. Baños, Elisabeth Moyano, Jorge Pérez, The Presence of Humanities in Dental Studies at Universities in Chile and Spain , Journal of Medicine and Movies: Vol. 19 No. 3 (2023)
- Claudio Hidalgo-Cantabrana, Agustín Hidalgo, Snapshot of university assignments through autobiographies, memoirs and other literary texts , Journal of Medicine and Movies: Vol. 18 No. 3 (2022)
- Agustín Hidalgo Balsera, María González-García, Sara González-Rodríguez, Javier Bordallo-Landa, Around the Concept of Health and Disease. A Dialogue between Medicine, Literature and Philosophy , Journal of Medicine and Movies: Vol. 18 No. 4 (2022)
- Antoni Payeras Cifre, Xavier Fosch Mur, Literature and cinema as humanistic training among students and doctors in Mallorca , Journal of Medicine and Movies: Vol. 18 No. 2 (2022)
- Irene Cambra-Badii, Magí Farré, Jorge Pérez, Final Degree Projects on Humanities in Three Studies of Health Sciences , Journal of Medicine and Movies: Vol. 20 No. 1 (2024)
- Josep Mª Molina-Aragonés, Vision (2009): A Walk through Medieval Medicine and the Life of Hildegard von Bingen , Journal of Medicine and Movies: Vol. 20 No. 2 (2024)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Download data is not yet available.
+
−