The Future of Institutional Repositories

Abstract

The institutional repositories are a fundamental component in the Open Science technological ecosystem. The green route for Open Access falls on them and, therefore, they are key in the new research policies that are described in the laws of science of many countries. They also play a highly relevant role in the value chain of the visibility and scientific reputation of a researcher. However, repositories are a distant tool for most researchers, which translates into loss of opportunity for them, loss of competitiveness for the institutions that support the repositories and, ultimately, a loss for society in general. That is why this paper reflects on how these institutional repositories should evolve in order to attract and retain the attention of researchers in order to achieve they can introduce them into their workflows within the cycle of their research.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Argueta-Velázquez, M. G. y Ramírez-Montoya, M. S. (2017). Innovación en el diseño instruccional de cursos masivos abiertos con gamificación y REA para formar en sustentabilidad energética. Education in the Knowledge Society, 18(4), 75-96. https://doi.org/10.14201/eks20171847596

Bishop, C. M. (2006). Pattern Recognition and Machine Learning. New York, NY, USA: Springer Science+Business Media.

Björk, B.-C. (2017). Gold, green, and black open access. Learned Publishing, 30, 173-175. http://doi.org/10.1002/leap.1096

Crouzier, T. (2015). Science Ecosystem 2.0: how will change occur? Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Fecher, B. y Friesike, S. (2014). Open Science: One Term, Five Schools of Thought. En S. Bartling y F.S. (Eds.), Opening Science. The Evolving Guide on How the Web is Changing Research, Collaboration and Scholarly (pp. 17-47). Cham: Springer.

Ferreras-Fernández, T. (2016). Visibilidad e impacto de la literatura gris científica en repositorios institucionales de acceso abierto. Estudio de caso bibliométrico del repositorio Gredos de la Universidad de Salamanca. (PhD), Universidad de Salamanca, Salamanca, España. Recuperado de http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/132444

Ferreras-Fernández, T., García-Peñalvo, F. J., Merlo-Vega, J. A. y Martín-Rodero, H. (2016). Providing open access to PhD theses: visibility and citation benefits. Program: Electronic library and information systems, 50(4), 399-416. http://doi.org/10.1108/PROG-04-2016-0039

Ferreras-Fernández, T., Martín-Rodero, H., García-Peñalvo, F. J. y Merlo-Vega, J. A. (2016). The Systematic Review of Literature in LIS: An approach. En F. J. García-Peñalvo (Ed.), Proceedings of the Fourth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’16) (Salamanca, Spain, November 2-4, 2016) (pp. 291-298). New York, NY, USA: ACM.

Ferreras-Fernández, T. y Merlo-Vega, J. A. (2015). Repositorios de acceso abierto: un nuevo modelo de comunicación científica. La Revista de la Sociedad ORL CLCR en el repositorio Gredos. Rev. Soc. Otorrinolaringol. Castilla Leon Cantab. La Rioja, 6(12), 94 -113.

Ferreras-Fernández, T., Merlo-Vega, J. A. y García-Peñalvo, F. J. (2013). Impact of Scientific Content in Open Access Institutional Repositories. A case study of the Repository Gredos. En F. J. García-Peñalvo (Ed.), Proc. of the 1st International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’13) (Salamanca, Spain, November 14-15, 2013) (pp. 357-363). New York, NY, USA: ACM.

Figueiredo, J. A. Q. (2017). How to improve computational thinking: A case study. Education in the Knowledge Society, 18(4), 35-51. https://doi.org/10.14201/eks20171843551

Galligan, F. y Dyas-Correia, S. (2013). Altmetrics: Rethinking the Way We Measure. Serials Review, 39(1), 56-61. http://doi.org/10.1016/j.serrev.2013.01.003

García-Holgado, A. y García-Peñalvo, F. J. (2013). The evolution of the technological ecosystems: An architectural proposal to enhancing learning processes. En F. J. García-Peñalvo (Ed.), Proceedings of the First International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’13) (Salamanca, Spain, November 14-15, 2013) (pp. 565-571). New York, NY, USA: ACM.

García-Holgado, A. y García-Peñalvo, F. J. (2016). Architectural pattern to improve the definition and implementation of eLearning ecosystems. Science of Computer Programming, 129, 20-34. http://doi.org/10.1016/j.scico.2016.03.010

García-Holgado, A. y García-Peñalvo, F. J. (2017a). Definición de ecosistemas de aprendizaje independientes de plataforma. En M. L. Sein-Echaluce, Á. Fidalgo-Blanco y F. J. García-Peñalvo (Eds.), La innovación docente como misión del profesorado. Actas del IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC 2017 (4-6 de octubre de 2017, Zaragoza, España) (pp. 668-673). Zaragoza, España: Servicio de Publicaciones Universidad de Zaragoza.

García-Holgado, A. y García-Peñalvo, F. J. (2017b). Gestión del conocimiento abierto mediante ecosistemas tecnológicos basados en soluciones Open Source. Artículo presentado en la conferencia Ecosistemas del Conocimiento Abierto (ECA 2017), Salamanca, España.

García-Holgado, A. y García-Peñalvo, F. J. (2017c). A metamodel proposal for developing learning ecosystems. En P. Zaphiris y A. Ioannou (Eds.), Learning and Collaboration Technologies. Novel Learning Ecosystems. 4th International Conference, LCT 2017. Held as Part of HCI International 2017, Vancouver, BC, Canada, July 9-14, 2017. Proceedings, Part I (100-109). Switzerland: Springer International Publishing.

García-Holgado, A. y García-Peñalvo, F. J. (2017d). Preliminary validation of the metamodel for developing learning ecosystems. En J. M. Dodero, M. S. Ibarra Sáiz e I. Ruiz Rube (Eds.), Fifth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’17) (Cádiz, Spain, October 18-20, 2017) (Article 91). New York, NY, USA: ACM.

García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J. y Rodríguez-Conde, M. J. (2015). Definition of a Technological Ecosystem for Scientific Knowledge Management in a PhD Programme. In G. R. Alves y M. C. Felgueiras (Eds.), Proceedings of the Third International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’15) (Porto, Portugal, October 7-9, 2015) (pp. 695-700). New York, NY, USA: ACM.

García-Peñalvo, F. J. (2015a). Espirales de conocimiento, espirales de reconocimiento, espirales de amistad. Education in the Knowledge Society, 16(1), 5-12. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161512

García-Peñalvo, F. J. (2015b). Un punto de reflexión. Education in the Knowledge Society, 16(3), 6-18. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015163618

García-Peñalvo, F. J. (2016a). What Computational Thinking Is. Journal of Information Technology Research, 9(3), v-viii.

García-Peñalvo, F. J. (2016b). The WYRED Project: A Technological Platform for a Generative Research and Dialogue about Youth Perspectives and Interests in Digital Society. Journal of Information Technology Research, 9(4), vi-x.

García-Peñalvo, F. J. (2017a). Mitos y Realidades del Acceso Abierto. Education in the Knowledge Society, 18(1), 7-20. http://doi.org/10.14201/eks2017181720

García-Peñalvo, F. J. (2017b). Publishing in Open Access. Journal of Information Technology Research, 10(3), vi-viii.

García-Peñalvo, F. J. (2017c). WYRED Project. Education in the Knowledge Society, 18(3), 7-14. http://doi.org/10.14201/eks2017183714

García-Peñalvo, F. J., Fidalgo-Blanco, Á. y Sein-Echaluce, M. L. (2018). An adaptive hybrid MOOC model: Disrupting the MOOC concept in higher education. Telematics and Informatics, In Press. http://doi.org/10.1016/j.tele.2017.09.012

García-Peñalvo, F. J., García de Figuerola, C. y Merlo-Vega, J. A. (2010). Open knowledge: Challenges and facts. Online Information Review, 34(4), 520-539. http://doi.org/10.1108/14684521011072963

García-Peñalvo, F. J. y Kearney, N. A. (2016). Networked youth research for empowerment in digital society. The WYRED project. En F. J. García-Peñalvo (Ed.), Proceedings of the Fourth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’16) (Salamanca, Spain, November 2-4, 2016) (pp. 3-9). New York, NY, USA: ACM.

García-Peñalvo, F. J. Merlo-Vega, J. A., Ferreras-Fernández, T., Casaus-Peña, A., Albás-Aso, L. y Atienza-Díaz, M. L. (2010). Qualified Dublin Core Metadata Best Practices for GREDOS. Journal of Library Metadata, 10(1), 13-36. http://doi.org/10.1080/19386380903546976

García-Peñalvo, F. J. y Tena-Espinoza-de-los-Monteros, M. A. (2017). Investigación y Ciencia Abierta. Salamanca, Spain: GRIAL Research Group. Recuperado de https://goo.gl/4EqCCC

González-Pérez, L. I., Ramírez-Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2016a). Discovery Tools for Open Access Repositories: A Literature Mapping. En F. J. García-Peñalvo (Ed.), Proceedings of the Fourth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’16) (Salamanca, Spain, November 2-4, 2016) (pp. 299-305). New York, NY, USA: ACM.

González-Pérez, L. I., Ramírez-Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2016b). Open access to educational resources in energy and sustainability: Usability evaluation prototype for repositories. En F. J. García-Peñalvo (Ed.), Proceedings of the Fourth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’16) (Salamanca, Spain, November 2-4, 2016) (1103-1108). New York, NY, USA: ACM.

González-Pérez, L. I., Ramírez-Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2017a). Identidad digital 2.0: Posibilidades de la gestión y visibilidad cientí ica a través de repositorios institucionales de acceso abierto. Artículo presentado en la conferencia Ecosistemas del Conocimiento Abierto (ECA 2017), Salamanca, España.

González-Pérez, L. I., Ramírez-Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2017b). Usability evaluation focused on user experience of repositories related to energy sustainability: A Literature Mapping. En J. M. Dodero, M. S. Ibarra Sáiz e I. Ruiz Rube (Eds.), Fifth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’17) (Cádiz, Spain, October 18-20, 2017) (Article 35). New York, NY, USA: ACM.

González-Pérez, L. I., Ramírez-Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2018). User experience in Institutional Repositories: A Systematic Literature Review. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals (IJHCITP), 9(1), 70-86. http://doi.org/10.4018/IJHCITP.2018010105

Han, J., Kamber, M. y Pei, J. (2012). Data Mining Concepts and Techniques (3rd ed.). Waltham, MA, USA: Morgan Kaufmann.

Navarro-Corona, C. (2017). Estrategias de aprendizaje de los directores escolares en la sociedad del conocimiento. Education in the Knowledge Society, 18(4), 97-112. https://doi.org/10.14201/eks201718497112

Ramírez Montoya, M. S. (2015). Acceso abierto y su repercusión en la Sociedad del Conocimiento: Reflexiones de casos prácticos en Latinoamérica. Education in the Knowledge Society, 16(1), 103-118. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161103118

Ramírez-Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2018). Co-creation and open innovation: Systematic literature review. Comunicar, 26(54). http://doi.org/10.3916/C54-2018-01

Rojas-López, A. (2017). Intervención de tres estrategias educativas para cursos de programación en educación superior. Education in the Knowledge Society, 18(4), 21-34. https://doi.org/10.14201/eks20171842134

Sánchez i Peris, F. J. (2015). Gamificación. Education in the Knowledge Society, 16(2), 13-15. http://doi.org/10.14201/eks20151621315

Shneiderman, B. (2008). Science 2.0. Science, 319(5868), 1349-1350. http://doi.org/10.1126/science.1153539

Tena-Espinoza-de-los-Monteros, M. A., García-Holgado, A., Merlo-Vega, J. A. y García-Peñalvo, F. J. (2017). Diseño de un plan de visibilidad científica e identidad digital para los investigadores de la Universidad de Guadalajara (México). Ibersid: Revista de sistemas de información y documentación, 11(1), 83-92.

Vázquez-Ingelmo, A., Cruz-Benito, J. y García-Peñalvo, F. J. (2017). Improving the OEEU’s data-driven technological ecosystem’s interoperability with GraphQL. En J. M. Dodero, M. S. Ibarra Sáiz e I. Ruiz Rube (Eds.), Fifth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’17) (Cádiz, Spain, October 18-20, 2017) (Article 89). New York, NY, USA: ACM.

Vázquez-Ingelmo, A., Cruz-Benito, J., García-Peñalvo, F. J. y Martín-González, M. (2018). Scaffolding the OEEU’s Data-Driven Ecosystem to Analyze the Employability of Spanish Graduates. In F. J. García-Peñalvo (Ed.), Global Implications of Emerging Technology Trends (pp. 236-255). Hershey PA, USA: IGI Global.

Velasquez-Durán, A. (2017). eTraining: aprendizaje colaborativo y desempeño laboral. Education in the Knowledge Society, 18(4), 53-73. https://doi.org/10.14201/eks20171845373

Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. http://doi.org/10.1145/1118178.1118215
García Peñalvo, F. J. (2017). The Future of Institutional Repositories. Education in The Knowledge Society, 18(4), 7–19. https://doi.org/10.14201/eks2017184719

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco José García Peñalvo

,
Universidad de Salamanca
Departamento de Informática y Automática / Instituto de Ciencias de la Educación / Grupo GRIAL Director Cientí co / Editor-In-Chief Education in the Knowledge Society JournalUniversidad de Salamanca, España
+