Are Universities Aware of the Changes that are Occurring in Higher Education?
Abstract The editorial of this last issue of volume 17, corresponding to 2016, reflects about the vertiginous changes that are taking place in higher education, with management and business models based on online education and a labour market orientation that challenge the traditional concept of University. The underlying question is whether the University, as an institution, is aware of all these movements and is prepared to give a qualified response that allows it to adapt to the new realities of a Digital Society, without losing its hegemony as universal guarantor of the generation and transmission of scientific and humanistic knowledge; or, on the contrary, faithful to its more conservative tradition, it continúes to reinforce the scaffolding of its ivory tower, moving further and further from this reality, secure from a position of social privilege that it understands immovable.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Buendía García, F., Benlloch Dualde, J. V., Zahonero Viana, I., & Cubel Barea, A. (2016). Experiencias en la aplicación de tabletas en Secundaria. Education in the Knowledge Society, 17(4), 75-89. https://doi.org/10.14201/eks20161747589
Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce Lacleta, M. L., Borrás Gené, O., & García-Peñalvo, F. J. (2014). Educación en abierto: Integración de un MOOC con una asignatura académica. Education in the Knowledge Society (formerly Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información), 15(3), 233-255.
Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce Lacleta, M. L., & García-Peñalvo, F. J. (2015). Methodological Approach and Technological Framework to break the current limitations of MOOC model. Journal of Universal Computer Science, 21(5), 712-734. http://dx.doi.org/10.3217/jucs-021-05-0712
García-Peñalvo, F. J. (2015). Cómo entender el concepto de presencialidad en los procesos educativos en el siglo XXI. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 6-12. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015162612
García-Peñalvo, F. J. (2016a). Experiencia MOOCs. Caso de Estudio Grupo GRIAL de la USAL. Paper presented at the Digitalización y MOOCs, motores de innovación en Educación Superior, Campus San Joaquín de la Pontificia Universidad Católica de Chile http://repositorio.grial.eu/handle/grial/695
García-Peñalvo, F. J. (2016b). Oportunidades y barreras para el desarrollo de la tercera misión en la sociedad digital. Paper presented at the Jornada 2016 sobre Sociedad Digital y Educación. Cátedra Telefónica-UNIR, Madrid, España. http://repositorio.grial.eu/handle/grial/680
García-Peñalvo, F. J., Fidalgo Blanco, Á., & Sein-Echaluce Lacleta, M. L. (2015). Tendencias en Innovación Educativa. Paper presented at the III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2015), Madrid, España. http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/126559
García-Peñalvo, F. J., & Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161119144
Ibáñez Quintana, J., & Hoyuelos Álvaro, J. (2016). Expectativas de los/las estudiantes de primer curso comparadas en los Grados en Maestro/a de Educación Infantil y Primaria de la Universidad de Burgos al respecto de las características y prácticas docentes universitarias más deseadas. Education in the Knowledge Society, 17(4), 29-52. https://doi.org/10.14201/eks20161742952
Leckart, S. (2012, March 20). The Stanford Education Experiment Could Change Higher Learning Forever. Wired. Retrieved from http://www.wired.com/2012/03/ff_aiclass/all/
Lerís, D., Sein-Echaluce, M. L., Hernández, M., & Fidalgo-Blanco, Á. (2016). Participantes heterogéneos en MOOCs y sus necesidades de aprendizaje adaptativo. Education in the Knowledge Society, 17(4), 91-109. https://doi.org/10.14201/eks201617491109
Martínez Abad, F., Rodríguez Conde, M. J., & García-Peñalvo, F. J. (2014). Evaluación del impacto del término “MOOC” vs “eLearning” en la literatura científica y de divulgación. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(1), 185-201.
Pappano, L. (2012, November 2). The Year of the MOOC. The New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-are-multiplying-at-arapid-pace.html
Ramírez Montoya, M. S., & García-Peñalvo, F. J. (2015). Movimiento Educativo Abierto. Virtualis, 6(12), 1-13.
Redondo, E., Regot, J., Fonseca, D., Valls, F., & Gímenez, L. (2016). One picture or a thousand words?
Influence of question length and illustration support on the success and skip rates on online tests. Education in the Knowledge Society, 17(4), 111-128. https://doi.org/10.14201/eks2016174111128
Sánchez de Gómez, L., Ferrero Castro, R., Conde González, M. Á., & Alfonso Cendón, J. (2016). Desarrollo de competencias emprendedoras mediante iniciativas de aprendizaje basado en proyectos. Education in the Knowledge Society, 17(4), 15-28. https://doi.org/10.14201/eks20161741528
SCOPEO. (2013). MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro. Retrieved from Salamanca, Spain: http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf
Seco, C., & Quintas-Mendes, A. (2016). OpenStax Connexion versus Wikibooks: Análise Comparativa de plataformas de suporte a Livros Abertos. Education in the Knowledge Society, 17(4), 53-74. https://doi.org/10.14201/eks20161745374
Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce Lacleta, M. L., Borrás Gené, O., & García-Peñalvo, F. J. (2014). Educación en abierto: Integración de un MOOC con una asignatura académica. Education in the Knowledge Society (formerly Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información), 15(3), 233-255.
Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce Lacleta, M. L., & García-Peñalvo, F. J. (2015). Methodological Approach and Technological Framework to break the current limitations of MOOC model. Journal of Universal Computer Science, 21(5), 712-734. http://dx.doi.org/10.3217/jucs-021-05-0712
García-Peñalvo, F. J. (2015). Cómo entender el concepto de presencialidad en los procesos educativos en el siglo XXI. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 6-12. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015162612
García-Peñalvo, F. J. (2016a). Experiencia MOOCs. Caso de Estudio Grupo GRIAL de la USAL. Paper presented at the Digitalización y MOOCs, motores de innovación en Educación Superior, Campus San Joaquín de la Pontificia Universidad Católica de Chile http://repositorio.grial.eu/handle/grial/695
García-Peñalvo, F. J. (2016b). Oportunidades y barreras para el desarrollo de la tercera misión en la sociedad digital. Paper presented at the Jornada 2016 sobre Sociedad Digital y Educación. Cátedra Telefónica-UNIR, Madrid, España. http://repositorio.grial.eu/handle/grial/680
García-Peñalvo, F. J., Fidalgo Blanco, Á., & Sein-Echaluce Lacleta, M. L. (2015). Tendencias en Innovación Educativa. Paper presented at the III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2015), Madrid, España. http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/126559
García-Peñalvo, F. J., & Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161119144
Ibáñez Quintana, J., & Hoyuelos Álvaro, J. (2016). Expectativas de los/las estudiantes de primer curso comparadas en los Grados en Maestro/a de Educación Infantil y Primaria de la Universidad de Burgos al respecto de las características y prácticas docentes universitarias más deseadas. Education in the Knowledge Society, 17(4), 29-52. https://doi.org/10.14201/eks20161742952
Leckart, S. (2012, March 20). The Stanford Education Experiment Could Change Higher Learning Forever. Wired. Retrieved from http://www.wired.com/2012/03/ff_aiclass/all/
Lerís, D., Sein-Echaluce, M. L., Hernández, M., & Fidalgo-Blanco, Á. (2016). Participantes heterogéneos en MOOCs y sus necesidades de aprendizaje adaptativo. Education in the Knowledge Society, 17(4), 91-109. https://doi.org/10.14201/eks201617491109
Martínez Abad, F., Rodríguez Conde, M. J., & García-Peñalvo, F. J. (2014). Evaluación del impacto del término “MOOC” vs “eLearning” en la literatura científica y de divulgación. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(1), 185-201.
Pappano, L. (2012, November 2). The Year of the MOOC. The New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-are-multiplying-at-arapid-pace.html
Ramírez Montoya, M. S., & García-Peñalvo, F. J. (2015). Movimiento Educativo Abierto. Virtualis, 6(12), 1-13.
Redondo, E., Regot, J., Fonseca, D., Valls, F., & Gímenez, L. (2016). One picture or a thousand words?
Influence of question length and illustration support on the success and skip rates on online tests. Education in the Knowledge Society, 17(4), 111-128. https://doi.org/10.14201/eks2016174111128
Sánchez de Gómez, L., Ferrero Castro, R., Conde González, M. Á., & Alfonso Cendón, J. (2016). Desarrollo de competencias emprendedoras mediante iniciativas de aprendizaje basado en proyectos. Education in the Knowledge Society, 17(4), 15-28. https://doi.org/10.14201/eks20161741528
SCOPEO. (2013). MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro. Retrieved from Salamanca, Spain: http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf
Seco, C., & Quintas-Mendes, A. (2016). OpenStax Connexion versus Wikibooks: Análise Comparativa de plataformas de suporte a Livros Abertos. Education in the Knowledge Society, 17(4), 53-74. https://doi.org/10.14201/eks20161745374
García Peñalvo, F. J. (2016). Are Universities Aware of the Changes that are Occurring in Higher Education?. Education in The Knowledge Society, 17(4), 7–13. https://doi.org/10.14201/eks2016174713
Most read articles by the same author(s)
- Faraón Llorens Largo, Francisco José García Peñalvo, Xavier Molero Prieto, Eduardo Vendrell Vidal, The Teaching of Computer Science, Programming and Computational Thinking in Pre-University Studies , Education in The Knowledge Society: Vol. 18 No. 2 (2017)
- Francisco José García Peñalvo, The assessment of scientific production under debate , Education in The Knowledge Society: Vol. 23 (2022)
- Francisco José García Peñalvo, The Future of Institutional Repositories , Education in The Knowledge Society: Vol. 18 No. 4 (2017)
- Francisco José García Peñalvo, Education in knowledge society, an interdisciplinary phd programme , Education in The Knowledge Society: Vol. 15 No. 1 (2014)
- Joaquín García Carrasco, Francisco José García Peñalvo, Digital craftsmanship and education , Education in The Knowledge Society: Vol. 16 No. 1 (2015)
- Francisco José García Peñalvo, Knowledge spirals, recognition spirals, friendship spirals , Education in The Knowledge Society: Vol. 16 No. 1 (2015)
- José Luis Sierra-Rodríguez, Francisco José García Peñalvo, Computers in Education and Education in Computer Science , Education in The Knowledge Society: Vol. 16 No. 4 (2015)
- Francisco José García Peñalvo, How to improve the competences develoment in the e-learning? A practical experience in the strategic management subject , Education in The Knowledge Society: Vol. 16 No. 2 (2015)
- Francisco José García Peñalvo, Joaquín García Carrasco, Issues in design, creation and production of distance-learning resources , Education in The Knowledge Society: Vol. 4 No. 1 (2003)
- Ángel Fidalgo Blanco, María Luisa Sein-echaluce Lacleta, Oriol Borrás Gené, Francisco José García Peñalvo, Open education: Integration of a MOOC with an academic subject , Education in The Knowledge Society: Vol. 15 No. 3 (2014)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−