Protección a la infancia y educacion en Castilla y León (1900-1930)
Abstract RESUMEN: El estudio que se presenta aborda las relaciones entre educación y protección de la infancia en Castilla y León en la baja restauración. Analizamos un conjunto de iniciativas institucionales que surgen en la sociedad y que tienen protección y apoyo administrativo del Estado. Pretenden unir la protección material (alimentos, vestidos, atención hospitalaria, prevención de enfermedades, etc.) y la moral (educación e instrucción) y por tanto deben ser interpretadas como apoyo a la escolarización obligatoria.ABSTRACT: This study is about the relations between the education and protection of childhood in the región of Castilla y León in the restauration period. We think about a group of institutional initiatives that they emerge of social structure and that they are rested on the State. These initiatives try to combine the material protection (food, clothes, etc.) and the moral attention (education and instruction) and that them may be to understand as support in the compulsory schooling.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Vega Gil, L., Hernández Díaz, J. M., Cerezo Manrique, J. F., & Martín Fraile, B. (2009). Protección a la infancia y educacion en Castilla y León (1900-1930). Aula, 10. https://doi.org/10.14201/3566
Most read articles by the same author(s)
- Vitor Hugo Mendes, José María Hernández Díaz, Education, poscolonial theory and decolonial perspective. Resonances in Spain and Portugal , Aula: Vol. 28 (2022): Educación y decolonialidad: desafíos y posibilidades
- José María Hernández Díaz, Educational supervision and school culture in Spain. Genesis, constituent process and update of functions , Aula: Vol. 25 (2019): The Educational Inspection to debate
- José María Hernández Díaz, Pedagogical museology, context and citizenship , Aula: Vol. 22 (2016): Museísmo pedagógico
- Leoncio Vega Gil, Andrea Martín García, Low cost schools, without teachers. The privatization of education «by default» in low-income countries , Aula: Vol. 26 (2020): Differents schools
- José María Hernández Díaz, Educational journals of dissemination in Spain , Aula: Vol. 27 (2021): Revistas pedagógicas
- José María Hernández Díaz, Educational journals of dissemination. Presentation , Aula: Vol. 27 (2021): Revistas pedagógicas
- José María Hernández Díaz, José Luis Hernández Huerta, Franquism repression to freinetist teachers , Aula: Vol. 15 (2009): Cerebro, Aprendizaje y Educación
- José María Hernández Díaz, La Universidad en España, del Antiguo Régimen a la LRU (1983). Hitos y cuestiones destacadas , Aula: Vol. 9 (1997)
- Juan Francisco Cerezo Manrique, Miguel Ángel Cerezo Manrique, The Pedagogical Museum of Otones. A rural experience in the diffusion of the educational heritage , Aula: Vol. 22 (2016): Museísmo pedagógico
- José María Hernández Díaz, De niños traviesos e indolentes para el estudio, a jóvenes modelos de juicio y aplicación. El nacimiento de la segunda enseñanza en Ávila (1834-1868) , Aula: Vol. 8 (1996)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−