The experience of victims in the pedagogical discourse
Abstract In this article the authors point out the debt acquired by the pedagogic discourse with those excluded from society. Violence and marginalization caused by different ways of totalitarianism have not found room in the concern of educators. A pedagogy rooted in the Illustration and Kantian ethics have not made possible a speech nor an education which support the fate of the disadvantaged and cultural differences. There is another ethics (Levinas) rooted in the feeling which can provide support for a pedagogy of reception and compassion. The authors propose a pedagogy that considers a historical individual in all their reality, an education responsive to the situation of each student in the uniqueness of their existence.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Ortega Ruiz, P., & Romero Sánchez, E. (2013). The experience of victims in the pedagogical discourse. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 25(1), 63–77. https://doi.org/10.14201/11150
Most read articles by the same author(s)
- Pedro Ortega Ruiz, Ramón Mínguez Vallejos, La compasión en la moral de A. Schopenhauer. Sus implicaciones pedagógicas , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 19 (2007)
- Pedro Ortega Ruiz, Ramón Mínguez Vallejos, Familia y transmisión de valores , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 15 (2003): La educación moral
- Pedro Ortega Ruiz, Ramón Mínguez Vallejos, María Luisa Rodes Bravo, Autoestima: un nuevo conceptoysu medida , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 12 (2000)
- Pedro Ortega Ruiz, Eduardo Romero Sánchez, The Pedagogy of alterity as paradigm of education for peace , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 30 No. 1 (2018)
- Pedro Ortega Ruíz, Eduardo Romero Sánchez, The value of the student's experience as educational content , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 33 No. 1 (2021)
- Pedro Ortega Ruiz, La investigación en la formación de actitudes: problemas metodológicos y conceptuales , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 1 (1986)
- Pedro Ortega Ruiz, Eduardo Romero Sánchez, La dimensión ética de la crisis medioambiental. Propuestas pedagógicas , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 21 No. 1 (2009)
- Pedro Ortega Ruiz, Ramón Mínguez Vallejos, El reto de la educación intercultural , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 9 (1997)
- José Antonio Jordán, Pedro Ortega Ruiz, Ramón Mínguez Vallejos, Educación intercultural y sociedad plural , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 14 (2002)
- Juan Escámez Sánchez, Pedro Ortega Ruiz, Feelings in moral education , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 18 (2006): Educación y emociones
Downloads
Download data is not yet available.
+
−