Health as a social need in the origin of a school subject on hygiene in Spain: 19th and 20th centuries

Abstract

Between the 19th and 20th centuries, a school subject of health education was introduced and developed in Spain, the so-called subject of Hygiene: its origin and development were parallel to the health situation, with both educational and preventive objectives. Illness in the 19th century was considered by hygienist doctors to be the result of ignorance, misery and neglect, and this, together with the seriousness of the health situation in Spain, implied a pressing social need to apply an education that included the extension of practical and preventive notions of Hygiene, then defined as the art of preserving and improving health. The work covers a long period between 1870 and 1930, during which the subject of Hygiene existed at all times, and which was already established and introduced as a school subject at the end of the 19th century and compulsory in primary education at the beginning of the 20th century. The continuous presence of this subject in school curricula and the very large number of school textbooks on Hygiene corroborate the transcendence and implementation of this subject, since its origin invoked as a health and social necessity.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALCAIDE, R. (1999). La introducción y el desarrollo del higienismo en España durante el siglo XIX. Precursores, continuadores y marco legal de un proyecto científico y social. Scripta Nova: Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 50 [publicación seriada en línea].
ALONSO MARAÑÓN, P. M. (1987). Notas sobre la Higiene como materia oficial en el siglo XIX. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 6, 23-41.
BOLUFER, M. (2000). Ciencia de la salud y Ciencia de las costumbres: Higienismo y educación en el siglo XVIII. Áreas. Revista de Ciencias Sociales, 20, 25-50.
CENDRERO, O. (1921). Elementos de Higiene (4.ª ed.). Santander: Talleres Tipográficos J. Martínez.
COLMENAR, M. del C. y ARAQUE, N. (2009). La Higiene en los libros de texto de enseñanza secundaria en España 1868-1936. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en Materia Educativa, 2 [publicación seriada en línea]. Diciembre 2009.
CORTS, I. (2001). Acreditación de la Higiene como disciplina en el currículum de educación primaria y secundaria. En XI Coloquio de Historia de la Educación: La acreditación de saberes y competencias. Perspectiva histórica (vol. 1, pp. 96-106). Universidad de Oviedo.
CRIADO, E. (2004). Reflexiones coloquiales sobre la vieja higiene y la moderna salud pública I y II. Editoriales Revista A tu Salud, 45 y 46, 1 y 1.
ESCOLANO, A. (1992). El libro escolar y la memoria histórica de la educación. En El Libro y la Escuela. Libro conmemorativo de la exposición Biblioteca Nacional Madrid 1992 (pp. 77-90). Madrid: ANELE.
FIGUERA, E. (2009). Las enfermedades más frecuentes a principios del siglo XIX y sus tratamientos. En L. TORRES (coord.), Los Sitios de Zaragoza: Alimentación, enfermedad, salud y propaganda. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
HERNÁNDEZ, R. (2018). La salud personal y la salud pública. Discurso de ingreso en la Real Academia de Medicina del Principado de Asturias. Oviedo: HiFer Editor.
LORENZO, J. A. (1996). Evolución y problemática de la Educación Secundaria Contemporánea en España. Revista Complutense de Educación, Universidad Complutense de Madrid, 7(2), 64.
MARSET, P. y SAEZ, J. M. (1998). La evolución histórica de la salud pública. En F. MARTÍNEZ NAVARRO et al., Salud Pública (pp. 1-24). Madrid: McGraw-Hill-Interamericana.
MONLAU, P. F. (1870). Elementos de Higiene Privada o Arte de conservar la salud del individuo. Madrid: Rivadeneyra.
MORENO MARTÍNEZ, P. L. (2009). Presentación. Cuerpo, higiene, educación e historia. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28, pp. 23-36.
PANADÉS Y POBLET, J. (1877). La educación de la mujer, según los más ilustres moralistas e higienistas de ambos sexos (tomo 2). Barcelona: Ed. Jaime Seix y Compañía.
RIERA, J. (1985). Historia, Medicina y Sociedad. Madrid: Ediciones Pirámide.
RODRÍGUEZ, E. y MARTÍNEZ, J. F. (2008). Salud pública en Espan?a. De la Edad Media al siglo XXI. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pu?blica.
SÁNCHEZ SARTO, L. (1936). Diccionario de Pedagogía. Higiene: 1574-1577. Barcelona: Editorial Labor.
VALDERAS, J. M. (1999). La perenne enfermedad. Revista Investigación y Ciencia. Temas 18, Monográfico Epidemias, 4-11.
VIÑAO, A. (2009). Del bachillerato de elite a la educación secundaria para todos (España, siglo XX). En G. VICENTE y GUERRERO (coord. y ed. lit.), Actas del I Congreso sobre Historia de la Enseñanza Media en Aragón, celebrado en el I.E.S. Goya de Zaragoza del 30 de marzo al 2 de abril de 2009 (pp. 450-451).
VIÑAO, A. y MORENO, P. L. (2000). Higienismo y Educación (ss. XVIII-XX). Introducción. Áreas. Revista de Ciencias Sociales, 20, p. 7
Criado Rodríguez, E. L. (2022). Health as a social need in the origin of a school subject on hygiene in Spain: 19th and 20th centuries. Aula, 28, 283–300. https://doi.org/10.14201/aula202228283300

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emilio Lorenzo Criado Rodríguez

,
Universidad de Valladolid
-
+