Pedagogical museology, context and citizenship

Abstract

In this paper, we ask ourselves about the social sense of the museum dedicated to education, about the many pedagogical museums that have appeared among us in the last decades, with more and less fortune. A pedagogical museum should play a role in supporting the researcher in the history of education, but without neglecting the educational task of the members of the community, regardless of age and training. The pedagogical museum should be conceived as an educational institution open to the enjoyment of the whole community, and to its social, even economic, service. Beyond the cultural fashions and scientific or political conjunctures, and regardless of the pedagogical museum modalities that we can identify near us, attention should be paid to the social and community value of the patrimonial resource represented by a pedagogical museum.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alonso Ponga, José Luis; Díaz González, Joaquín y Piñel Sánchez, Carlos (2006) Teoría y praxis de la museografía etnográfica. Zamora: Museo Etnográfico de Castilla y León.

Álvarez Domínguez, Pablo (coord.) (2016) Los museos pedagógicos en España. Entre la memoria y la creatividad. Gijón: Ediciones Trea.

Carrillo, Isabel; Collelldemont, Eulàlia; Martí, Jordi y Torrens, Jacint (2011) Los museos pedagógicos y la proyección cívica del patrimonio educativo. Gijón: Ediciones Trea.

Collelldemont Pujadas, Eulalia (2010) Los museos virtuales de educación en España. En Julio Ruiz Berrio (ed.) El patrimonio histórico educativo. Su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva (pp. 275-293).

Fiorani, Eleonora (2002) Gramatica della comunicazione. Milano: Lupetti.

García del Dujo, Ángel (1985) El Museo Pedagógico Nacional y las corrientes pedagógicas contemporáneas. Historia de la Educación, 4, 169-182.

García Fernández, Isabel (ed.) (2015) Museos universitarios. Tradición y futuro. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Grassi, Chiara (2015) Il museo tra storia, cultura e didattica. Funzione educativa e ruolo sociale. Pisa: Edizioni ETS.

Hernández Díaz, José María (1993) Las exposiciones pedagógicas y la historia material de la educación. En VII Coloquio de Historia de la Educación. Educación y europeismo. De Vives a Comenio (pp. 321-332). Málaga: Universidad de Málaga.

Hernández Díaz, José María (1997) La etnografía escolar, entre el corazón y la razón. Vela Mayor. Revista de Anaya, 11, 43-51.

Hernández Díaz, José María (2000) Los museos de educación en España. En Rogerio Fernandes y Margarida Felgueiras (orgs.) A escola primaria: entre a imagem e a memoria (pp. 94-104). Porto (Portugal). Projecto Museu Vivo da Escola Primaria.

Hernández Díaz, José María (2003a) Museos pedagógicos y exposiciones educativas en España en los inicios del siglo XXI. En Vicente Peña Saavedra (coord.) I Foro Ibérico de museismo pedagógico. O museismo pedagoxico en España y Portugal. Itinerarios, experiencias y perspectivas. Actas, (pp. 117-180). Santiago de Compostela: MUPEGA-Conselleria de Educación e Ordenación universitaria da Xunta de Galicia.

Hernández Díaz, José María (2003b) Etnografía e historia material de la escuela. En Agustín Escolano Benito y José María Hernández Díaz (coords.) La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada, (pp. 227-246). Valencia: Tirant lo Blanch.

Hernández Díaz, José María (2009) José Pedro Varela y el patrimonio escolar en el Museo Pedagógico de Montevideo. Cabás. Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) (publicación seriada en linea), 7 páginas, número 2, diciembre 2009.

Hernández Díaz, José María (2010) Los útiles de la cultura escolar y su narrativa en la España contemporánea, Educatio. Siglo XXI, 28, 2, 65-88.

Hernández Díaz, José María (2011) Etnografía escolar e Historia de la Educación. Pistas de aproximación. En Alejandro Mayordomo Perez; M.ª Carmen Agulló Díaz y Gabriel García Frasquet (coords.) El patrimoni histórico educatiu valencià, Gandía: Universitat de Valencia/Alfons el Vell/Ayto. de Gandía, 65-96.

Juan Borroy, Victor (ed.) (2008) Museos pedagógicos. La memoria recuperada. Huesca: Gobierno de Aragón. Departamento de Educación, Cultura y Deporte. Museo Pedagógico de Aragón.

López-Ocón, Leoncio; Aragón, Santiago y Pedrazuela, Mario (eds.) (2012) Aulas con memoria. Ciencia, educación y patrimonio en los institutos históricos de Madrid (1837-1936). Madrid: Comunidad de Madrid.

Mogarro, María João (coord.) (2013) Educaçao e patrimonio cultural. Escolas, objetos e práticas. Lisboa: Ed. Colibri.

Moreno, Pedro Luis (2010) Remitimos al monográfico que coordinó sobre «Patrimonio y educación» en Educatio. Siglo XXI, 28, 2.

Peña Saavedra, Vicente (coord.) (2003) I Foro Ibérico de museísmo pedagógico. O museismo pedagoxico en España y Portugal. Itinerarios, experiencias y perspectivas. Actas, Santiago de Compostela: MUPEGA-Conselleria de Educación e Ordenación universitaria da Xunta de Galicia.

Peña Saavedra, Vicente (dir.); Fernández González, Manuel y Montero Feijoo, Óscar (2004) Os museus da educación en Internet. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Ruiz Berrio, Julio (2006) Historia y museología de la educación. Despegue y reconversión de los museos pedagógicos. Historia de la Educación. Salamanca, 25, 271-290.

Ruiz Berrio, Julio (ed.) (2010) El patrimonio histórico educativo. Su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva.

Sachetto, Pier Paolo (1986) El objeto informador. Barcelona: Gedisa.

Stocking, G. W (ed.) (1985) Objects and others. Essays on museums and material culture. Madison: University of Wisconsin.
Hernández Díaz, J. M. (2016). Pedagogical museology, context and citizenship. Aula, 22, 159–172. https://doi.org/10.14201/aula201622159172

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José María Hernández Díaz

,
Universidad de Salamanca
Universidad de Salamanca, España.
+