Cultural capital and personal adventure in the construction of gender identity

Abstract

This paper highlights how the construction of gender identity is a personal task that develops throughout life and in various scenarios in whit it takes place. The influence of traditional cultural heritage in these scenarios (family, school, community…) is intense and manifest environmental way and through direct intentional interventions. The influence is polarized between the ends of the male female with a cleary differentiating and discriminatory toward the feminine genre. They forget or underestimate the feeling and difficulties of each person and their life trajectories.For the realization of this work we reflect on recent research in the field of equality in relation to the traditional line of research on the influence of cultural capital on the formation of personality. The paper concludes by considering that innovation in the construction of gender role involves breaking with such limiting pressure and bet on the progress toward freedom and equality between human beings.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguirre, A. (2015). Claves para educar en igualdad. Revista Qurriculum, 8, 75-89.

Biemmi, I. (2015). The imagery of gender in Italian textbooks. Research into primary school books. Foro de Educación, 13 (18), 15-35.

Camps, V. (2009). La educación en medios, más allá de la escuela. Comunicar, 32, xvi, 140-145.

Conseil de l’Audiovisual de Catalunya: Informe sectorial trimestral: La presencia de les dones en la información: octubre-decembre, 2008, marzo, 2009.

Court, M.; Bertrand, J.; Bois, G.; Henri-Panabiere, G. y Vanhee, O. (2013). L’orientation scolaire et professionelle des filles: des choix de compromise. Une enquête auprés de jeunes femmes issues de familles nombresuses. Revue Française de Pédagogie, 184.

Crowley, K.; Callanan, H. y Allen, E. (2001). Prents explain more often to boys tan to girls during shared scientific thinking. Psychological Science, 12 (3), 258-261.

Dofflon-Novelle, A. (2010). Pourquoi les garçóns n’aiment pas le rise? Pourquoi les petites filles préfèren Barbie a Batman? Perception des codes sexués et construction de l’identité sexué chez les enfants âgès de 3 à 7 ans. Revue Française de Pédagogie.

Draelants, H. y Ballatore, M. (2014). Capital culturel et reproduction Scolaire. Un bilan critique. Revue Française de Pédagogie, 186, 115-142.

Duru-Bellet, M. (2004). L’école des filles. Quelle formation pour quels rôles sociaux? París: L’Harmattan.

García, J. y Gómez, B. (2012). Diálogos en la cultura de la paridad. Reflexiones sobre feminismo, socialización y poder. Santiago: Universidad.

Granié, M. (2010). Effet de l’adhesión aux stéréotypes de sexe sur les comportements á risque accidentel chez les enfants prèscolaires. En S. Rouyer et al. (2010), 51-62.

lge (1970). Ley 14/1970 de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. boe, 187, 6 de agosto.

loe (2006). Ley Orgánica de 2/2006 de 3 de mayo de Educación. boe, 106 del 4-v.

logse (1990). Ley Orgánica 1/1990 de 3 de octubre de Ordenación General del Sistema Educativo. boe, 238, 4 de octubre.

lomce (2013). Ley Orgánica 8/2013 de 9 de diciembre para la Mejora de la Calidad Educativa. boe, 295, 10-xii-2013.

Moreau, M. (2014). Penser l’égalité professionelle entre les hommes et les femmes dans l’enseignement du second degré: une comparaison France-Anglaterre. Revue Française de Pédagogie, 186, 99-113.

Plataforma de Beijing para la Acción: http://www.un.org/womenwatch/daw/beijing/index.html.

Rouger, M.; Croity-Belz, Y. y Prêteur, Y. (2010). Genre et socialization de l’enfant à l’âge adulte: expliquer les differences, penser l’égalité. Toulouse: Érès.

Rouyer, M.; Mieyaa, Y. y Le Blanc, A. (2014). Socialisation de genre et construction des identités sexuées. Revue Française de Pédagogie, 187, 97-137.

Subirats, M. (2014). Avances y retos en las políticas y en las prácticas de los géneros. Educar, especial 30 aniversari, 85-100.
Rosales López, C. (2017). Cultural capital and personal adventure in the construction of gender identity. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 35(2), 127–139. https://doi.org/10.14201/et2017352127139

Downloads

Download data is not yet available.
+