What matters most in Education for Citizenship?:assessment of a questionnaire for teachers
Abstract The Education for Citizenship and Human Rights was incorporated (2007) to the Spanish official curriculum as an autonomous subject, which any pupil in primary or secondary education has to do. Obviously, when it comes to such a social and educational change, teachers are meant to be a basic part of this process, especially because this subject has not been studied initially and there are very few Lifelong Learning plans based on an assessment of needs. That is why, trying to find out what teachers think, the authors have carried out a study, based on a questionnaire to this purpose, focusing on teachers’ knowledge and attitudes towards this particular curriculum situation. This article is aimed at assessing the technical quality of the items, reliability, construct validity and predictive validity of the factorial measurement instrument proposed. Furthermore, we carried out an item analysis in terms of difficulty and discrimination. The instrument has been applied to a sample of 796 teachers of primary and secondary education. After the analysis, the questionnaire was categorically demonstrated as valid for the purpose for which it was planned.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Godás Otero, A., Santos Rego, M. A., & Lorenzo Moledo, M. (2010). What matters most in Education for Citizenship?:assessment of a questionnaire for teachers. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 21(2), 95–129. https://doi.org/10.14201/7153
Most read articles by the same author(s)
- Miguel Anxo Santos Rego, Desarrollo del pensamiento y proceso educativo: reflexiones y estrategias de optimización conjunta , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 7 (1995)
- Mar Lorenzo Moledo, Miguel Anxo Santos Rego, Agustín Godás Otero, Inmigración y educación. ¿influye el nivel educativo de los padres en el rendimiento académico de los hijos? = Immigration and school. Does the parents’ education level influence their children’s school performance? = Immigration et école. Le niveau éduca , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 24 No. 2 (2012)
- Mar Lorenzo Moledo, Cantón Mayo, I. y Pino-Juste, M. (coords.). «Diseño y desarrollo del currículum». Madrid: Alianza Editorial, 2011. , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 24 No. 1 (2012)
- Mar Lorenzo Moledo, Gabriela Míguez Salina, Francisco Cernadas Ríos, Can Funds of Knowledge contribute to the involvement of Roma families in schools? Basis for an educational Project , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 32 No. 1 (2020)
- Miguel Anxo Santos Rego, Flecha, R.; Larena, R. “Comunidades de aprendizaje”. Sevilla: Fundación ECOEM, 2008 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 21 No. 2 (2009)
- Miguel Anxo Santos Rego, PÉREZ, C. (coord.) «La acción educativa social: nuevos planteamientos». Bilbao, Desclée de Brouwer, 2012 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 25 No. 1 (2013)
- Sonia Nieto, Miguel Anxo Santos Rego, Formación multi/intercultural del profesorado: perspectivas en los Estados Unidos y en España , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 9 (1997)
- José Manuel Touriñán López, Miguel Anxo Santos Rego, Antonio Rodríguez Martínez, María do Mar Lorenzo Moledo, La función de la universidad. De la estrategia política a la política estratégica , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 10 (1998)
- Miguel Anxo Santos Rego, La acción reflexiva en educación: buscando lo sustancial , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 4 (1992)
- Miguel Anxo Santos Rego, MARTÍNEZ USARRALDE, M. J.; GARCÍA LÓPEZ, R. “Análisis y práctica de la mediación intercultural desde criterios éticos”. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch, 2009 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 22 No. 1 (2010)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−