Inmigración y educación. ¿influye el nivel educativo de los padres en el rendimiento académico de los hijos? = Immigration and school. Does the parents’ education level influence their children’s school performance? = Immigration et école. Le niveau éduca
Abstract The study is part of an extensive research conducted in Galician education centres with the aim of analysing the variables involved (concerning family, school and individual) that have an influence on pupils’ school performance. Due to the large number of variables that we have handled, this paper is focused on examining the relationship between parents’ educational level and their children’s school performance, an issue that has gained great importance on the international scene (in this sense, it is worth mentioning the famous PISA Report). More specifically, we have analysed the academic performance of native and immigrant pupils in Galician schools, considering their grades in four subjects. The results show the existence of differences between the two groups, but these are not statistically significant. Moreover, we have also noted the impact that parents’ educational level has on pupils’ performance, although this effect is more obvious among native children.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Lorenzo Moledo, M., Santos Rego, M. A., & Godás Otero, A. (2013). Inmigración y educación. ¿influye el nivel educativo de los padres en el rendimiento académico de los hijos? = Immigration and school. Does the parents’ education level influence their children’s school performance? = Immigration et école. Le niveau éduca. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 129–148. https://doi.org/10.14201/10358
Most read articles by the same author(s)
- Miguel Anxo Santos Rego, Desarrollo del pensamiento y proceso educativo: reflexiones y estrategias de optimización conjunta , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 7 (1995)
- Mar Lorenzo Moledo, Cantón Mayo, I. y Pino-Juste, M. (coords.). «Diseño y desarrollo del currículum». Madrid: Alianza Editorial, 2011. , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 24 No. 1 (2012)
- Mar Lorenzo Moledo, Gabriela Míguez Salina, Francisco Cernadas Ríos, Can Funds of Knowledge contribute to the involvement of Roma families in schools? Basis for an educational Project , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 32 No. 1 (2020)
- Miguel Anxo Santos Rego, Flecha, R.; Larena, R. “Comunidades de aprendizaje”. Sevilla: Fundación ECOEM, 2008 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 21 No. 2 (2009)
- Sonia Nieto, Miguel Anxo Santos Rego, Formación multi/intercultural del profesorado: perspectivas en los Estados Unidos y en España , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 9 (1997)
- Miguel Anxo Santos Rego, PÉREZ, C. (coord.) «La acción educativa social: nuevos planteamientos». Bilbao, Desclée de Brouwer, 2012 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 25 No. 1 (2013)
- José Manuel Touriñán López, Miguel Anxo Santos Rego, Antonio Rodríguez Martínez, María do Mar Lorenzo Moledo, La función de la universidad. De la estrategia política a la política estratégica , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 10 (1998)
- Miguel Anxo Santos Rego, MARTÍNEZ USARRALDE, M. J.; GARCÍA LÓPEZ, R. “Análisis y práctica de la mediación intercultural desde criterios éticos”. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch, 2009 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 22 No. 1 (2010)
- Miguel Anxo Santos Rego, La acción reflexiva en educación: buscando lo sustancial , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 4 (1992)
- Agustín Godás Otero, Miguel Anxo Santos Rego, Mar Lorenzo Moledo, What matters most in Education for Citizenship?:assessment of a questionnaire for teachers , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 21 No. 2 (2009)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−