Interactive Social Media and (de-re)formation processes of citizenships

  • Ángel García Del Dujo
    Universidad de Salamanca agd[at]usal.es
  • José Manuel Muñoz Rodríguez
    Universidad de Salamanca
  • María José Hernández Serrano
    Universidad de Salamanca

Abstract

Are new technologies encouraging a (re)construction of the concept and phenomenon of citizenship? This work gives a reading of the ways on how these technologies can contribute to some shaping processes and citizen empowerment that our time requires. The article proposes the concept of relationship as a bridge to transit between the two pillars of reflection, new technologies and (de-re)construction processes of citizenship, then describing the context of international research which the results belong to –the project Interactive Media for Social Integration. Skilss Bartering, Empowerment and Informal Learning– as well as the methodology used –Community Reporting. The results are finally submitted to theoretical and pedagogical discussion from technologically emerging civic values.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ANDERSON, B. (1983) Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London, Verso, 1983.

ANDRIJASEVIC, R.; ARADA, C.; HUYSMANS, J. y SQUIRE, V. (2012) Citizenship unbound: sex work, mobility, mobilization. Environment and Planning D: Society and Space, 30 (3), 49-514. http://dx.doi.org/10.1068/d10210

BÁRCENA ORBE, F. (1997) El oficio de la ciudadanía. Introducción a la educación política. Barcelona, Paidós.

BEINER, R. (ed.) (1995) Theorizing Citizenship. Albany, State University of New York Press.

BELL, D. (1996) Reflexiones al final de una era. Claves de Razón Práctica, 68, 2-12.

BORDIEU, P. (2005) Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid, Siglo Veintiuno Editores.

BURBULES, N. (2014) El aprendizaje ubicuo: nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados. Educación y Sociedad, 1, 131-136.

CASTELLS, M. (2012) Redes de indignación y esperanza. Madrid, Alianza.

CARR, N. (2011) Superficiales. ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Madrid, Taurus.

CARR, N. (2014) Atrapados. ¿Cómo las máquinas se apoderan de nuestras vidas? Madrid, Taurus.

CLOSS STEPHENS, A. y SQUIRE, V. (2012) Guest Editorial. Environment and planning D: society and space, 30 (3), 434-436. http://dx.doi.org/10.1068/d3003i

CLOSS STEPHENS, A. y SQUIRE, V. (2012) Politics through a web: citizenship and community unbound. Environment and planning D: society and space, 30 (3), 551-567. http://dx.doi.org/10.1068/d8511

CORTINA ORTS, A. (2007) Ética mínima: introducción a la filosofía práctica. Madrid, Técnos.

COSATA, S.; CUZZOCREA, F. y NUZZACI, A. (2014) Usos de Internet en contextos educativos informales: implicaciones para la educación formal. Comunicar, 43, 163-171. http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-16

COWARD, M. (2012) Beetwen us in the city: materiality, subjectivity and community in the era of global urbanization. Environment and planning D: society and space, 30 (3), 468-481. http://dx.doi.org/10.1068/d21010

DELGADO GRANADOS, P. y GUICHOT REINA, V. (2013) El concepto de ciudadanía y sus diferentes modelos, en BEAS MIRANDA, M. (ed.) Ciudadanías e identidades en los manuales escolares (1970-2012). Sevilla, Diada Editora, pp. 29-50.

GONZÁLEZ GARCÍA, E. y CHACÓN-LÓPEZ, H. (2104) Sobre el concepto y modelos de ciudadanía. Etic@net, 14 (2), 288-311.

GOODY, J. (1990) La lógica de la escritura y la organización de la sociedad. Madrid, Alianza.

GOODY, J. (1993) Entre l’oralité et l’écriture. París, PUF.

GUTIÉRREZ, P. y BECCERA, M.ª T. (2014) Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLE). Una experiencia de aprendizaje informal en la formación inicial del profesorado. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13 (2), 49-60.

HWANG, G. J. (2014) Definition, framework and research issues of smart learning environments – a context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments, 1 (4). En http://www.slejournal.com/content/1/1/4 [Revisado 18/02/2015]

ISIN, E. F. (2002) Being Political: Genealogies of Citizenship. Minneapolis, University of Minnesota Press.

MAERLEAU-PONTY, M. (1999) Fenomenología de la percepción. Barcelona, Altaya.

NYERS, P. (2007) Introduction: Why citizenship studies. Citizenship Studies, 11 (1), 1-4. http://dx.doi.org/10.1080/13621020601099716

OLSON, D. R. (1999) El mundo sobre el papel. El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento. Barcelona, Gedisa.

ONG, W. J. (1997) Oralidad y escritura. México, Fondo de Cultura Económica.

PEÑA ECHEVERRÍA, J. (2003) La ciudadanía, en ARTETA, A.; GARCÍA GUITIÁN, E. y MÁIZ, R. (eds.) Teoría política: poder, moral, democracia. Madrid, Alianza, 215-245.

RUIZ, L. (2014) Neutralidad de red y desarrollo de las TIC. RUE: Revista Universitaria Europea, 20, 73-90.

SAID, E. (1978) Orientalism: Western Representations of the Orient. London, Routledge and Kegan Paul

SHAPIRO, M. J. (2010) The Time of the City: Politics, Philosophy and Genre. London, Routledge.

SHAPIRO, N. S. y LEVINE, J. H. (1999) Creating Learning Communities. San Francisco, JosseyBass.

WENGER, E. (1999) Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge, Cambridge University Press.
García Del Dujo, Ángel, Muñoz Rodríguez, J. M., & Hernández Serrano, M. J. (2015). Interactive Social Media and (de-re)formation processes of citizenships. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(1), 85–101. https://doi.org/10.14201/teoredu201527185101

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángel García Del Dujo

,
Universidad de Salamanca
Fac. Educación Universidad de Salamanca. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Paseo de Calanejas, 69 – Salamanca (España)

José Manuel Muñoz Rodríguez

,
Universidad de Salamanca
Fac. Educación Universidad de Salamanca. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Paseo de Calanejas, 69 – Salamanca (España)

María José Hernández Serrano

,
Universidad de Salamanca
Fac. Educación Universidad de Salamanca. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Paseo de Calanejas, 69 – Salamanca (España)
+