African education over the centuries: a navigation between various educational systems

Abstract

Neither is Africa a uniform continent (we could speak of several Africans), nor can we speak of a single African education, so we have to speak in plural. Even more so if we refer to the enormous diversity of peoples, languages and cultures that populate the continent from north to south and from east to west. It also seems obvious to speak of diversity and plural when we refer to the current educational systems of the different African nations, which build their own educational models from their respective independence at the heart of the twentieth century, but taking into consideration many of the ancestral African traditions of the original peoples. In this confluence of situations is contained the interpretative key of the educational being of the present African continent, which possesses very rich and ancestral traditions, even with written cultures synchronous to the Greek, Judeo-Christian primitives and Arabs, and not just oral, thus breaking some of the prevailing clichés about the absence of written culture among Africans. A comparative analysis of several samples and examples leads to a less linear and traditional interpretation of the African educational models of our time.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Anderson, L. W. y Krathwohl, David Reading (eds.) (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman.

Bardin, Laurence (2013). L'analyse de contenu. Paris: puf. https://doi.org/10.3917/puf.bard.2013.01

Bloom, Benjamin S. y Krathwohl, David R. (1956). The classification of educational goals by a committee of college and university examiners. Longmans: New York: Longmans.

Boudon, R. y Bourricaud, F. (1983). Dictionnaire critique de la sociologie. Paris: Calmann-Lévy.

Canales, Manuel (2007). El enfoque comunitario. El desafío de incorporar a la comunidad en las intervenciones sociales de Víctor Martínez. Interamerican Journal of Psychology, 41(2), Porto Alegre.

Cook, Thomas D. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Ediciones Morata.

Echeverría, Javier (1995). Ciencia y valores. En Filosofía de la Ciencia (cap. iii, pp. 67-79). Madrid: Akal.

Erny, Pierre (1972). L'enfant et son milieu en Afrique noire. Paris: Éditions Payot.

Erny, Pierre (1977). L'éducation dans les pays pauvres. Modèles et Propositions. Paris: L'Harmattan.

Erny, Pierre (1990). L'enfant dans la pensée traditionnelle en Afrique noire. Paris: L'Harmattan.

Erny, Pierre (2001). Essai sur l'éducation en Afrique noire. Paris: L'Harmattan.

Eyeang, Eugénie (2011). El sistema educativo de Gabón, de la independencia a nuestros días (1960-2010). Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30, 63-77. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca.

Eyeang, Eugénie (2015). L'importance des valeurs dans une société: Esquisse de la situation du Gabon. En E. Eyeang y F. R. Quentin de Mongaryas (dirs.) Les valeurs dans la société gabonaise. État des lieux, enjeux et perspectives (pp. 25-40). Libreville: Éditions odem.

Eyeang, Eugénie (2017). Los valores de la educación en los sistemas educativos africanos. En J. M. Hernández Díaz y E. Eyeang (eds.) Los valores en la educación de África. De ayer a hoy (pp. 17-36). Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca.

García, Javier (2012). Los principios educativos del siglo xxi. https://www.sintetia.com/los-principios-educativos-del-siglo-xxi/. Consulta el 15.05.2018.

García Garrido, José Luis (1991). La educación comparada en una sociedad global. Revista Española de Educación Comparada, 3(1997), 61-81.

Kolb, David A. (1984). Experiential Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs. nj: Prentice-Hall.

Legendre, Renald (1993). Dictionnaire actuel de l'éducation. Montréal: Guérin, éditeur ltée.

Molina, Luzcarín et al. (2008). La importancia de formar en valores en la educación superior. www.actaodontologica.com/ediciones/2008/1/importancia_formar_valores_educacion_superior.asp. Fundación Acta Odontológica Venezolana. rif: J-30675328-1. issn: 0001-6365. Caracas. Venezuela.

Mougniotte, A. (1994). Eduquer à la démocratie. Paris: Cerf. Recherches morales, Positions.

Nomo Ngamba, Monique (2006). La narrativa negroafricana postcolonial en lenguas europeas y su crítica. Tonos. Revista Electrónica de Estudios Filológicos, 11 (julio). https://www.um.es/tonosdigital/znum11/estudios/18-monique.htm.

Sanz Martín, Pedro A. (2011). De la educación tradicional africana a la escuela actual en África subsahariana. tabanque. Revista Pedagógica, 24, 53-68. Universidad de Valladolid.

Schütz, A. (1987). Le chercheur et le quotidien. Paris: Librairie des Méridiens, Klincksieck, Collection Société.

Sidibe, Fodé Moussa (2001). Transmission des savoirs: Le cas de la confrérie des chasseurs au Mali. Notre Librairie, 144, 69-75.

Stephenson, Joan et al. (comps.) (2001). Los valores en la educación. Madrid: Gedisa.

Valencia Infante, Elena (2014). Las teorías de Freinet en la escuela. Madrid: Universidad Camilo José Cela.

Vinsonneau, Geneviève (1997). Culture et comportement. Paris: Armand Colin.

Vygotsky, Lev (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (ed. por M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner y E. Souberman). Cambridge, ma: Harvard University Press.

Wenger, Etienne (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932
Eyeang, E. (2020). African education over the centuries: a navigation between various educational systems. Aula, 26, 199–215. https://doi.org/10.14201/aula202026199215

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugénie Eyeang

,
CRAAL, École Normale Supérieure (Libreville, Gabon)
CRAAL, École Normale Supérieure (Libreville, Gabon)
+