Sport, Education and Cinema: Corporal Practices and Technical Knowledge in the first Peronism

  • Eduardo Galak
    Universidad de La Plata eduardo.galak[at]unipe.edu.ar
  • Iván Pablo Orbuch
    Universidad Nacional de Buenos Aires
  • Aurelio Arnoux Narvaja
    Universidad de Buenos Aires

Abstract

The aim is to study the link between education and sport in Argentinean cinema during the first Peronism (1945-1955). It is analysed five contemporary films as a reference, that show how different social representations coexist. The first part is based on interpreting the prestige of traditionally disciplinary institutions on education, such as the school, the police and the church, (La serpiente de cascabel y El cura Lorenzo). The second part shows the new requirements of industrial automobilistic development and their appreciation of technical knowledge (Bólidos de acero, Cinco locos en la pista and Fangio, el demonio de las pistas). This analysis carries out a hermeneutic methodological approach to the films that is articulated with a historical perspective from primary sources, which allows us to conclude about the period’s attention to sports youth education and to interpret the tensions between imaginaries of diverse origins typical of a transition stage.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ley 12.921 de 1944. Secretaría de Trabajo y Previsión. Comisión Nacional de Aprendizaje y Orientación Profesional.

Película El cura Lorenzo, dirigida por Augusto César Vatteone (1954).

Película La serpiente de cascabel, dirigida por Carlos Schlieper (1948).

Película Bólidos de acero, dirigida por Carlos López Ríos (1950).

Película Cinco locos en la pista, dirigida por Augusto César Vatteone (1950).

Película Fangio, el demonio de las pistas, dirigida por Román Viñoly Barreto (1950).
Galak, E., Orbuch, I. P., & Arnoux Narvaja, A. (2024). Sport, Education and Cinema: Corporal Practices and Technical Knowledge in the first Peronism. Historia De La Educación, 42(1), 109–125. https://doi.org/10.14201/hedu2023109125

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Galak

,
Universidad de La Plata
Calle 15, número 80 entre 33 y 34, La Plata, +54 11 40976104, eduardo.galak@unipe.edu.ar. Profesor en Educación Física, magíster en Educación Corporal y doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de La Plata (unlp), investigador adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (conicet-idihcs). Docente en la unlp y en la Universidad Pedagógica Nacional (unipe), donde coordina la Licenciatura en Educación Física

Iván Pablo Orbuch

,
Universidad Nacional de Buenos Aires
Independencia 4336, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, +54 11 6003-2310, ivan.orbuch@unahur.edu.ar. Profesor de Historia y Doctor en Educación por la Universidad Nacional de Buenos Aires, magíster en Ciencias Sociales con orientación en Educación por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Docente e Investigador en la Universidad Nacional de Hurlingham y en la Universidad Nacional de Buenos Aires.

Aurelio Arnoux Narvaja

,
Universidad de Buenos Aires
La Crujía 3696, San Martín (Pcia. de Buenos Aires), +54 91134966051, abnarvaja@gmail.com. Profesor en Enseñanza Media y Superior en Ciencias Antropológicas de la Universidad de Buenos Aires (uba), Magister y Doctorando en la Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de San Martín (unsam) en el área de Historia del Deporte. Docente-investigador de la Universidad Nacional de Moreno y de la Universidad de Buenos Aires.
+