Sport, Education and Cinema: Corporal Practices and Technical Knowledge in the first Peronism
Abstract The aim is to study the link between education and sport in Argentinean cinema during the first Peronism (1945-1955). It is analysed five contemporary films as a reference, that show how different social representations coexist. The first part is based on interpreting the prestige of traditionally disciplinary institutions on education, such as the school, the police and the church, (La serpiente de cascabel y El cura Lorenzo). The second part shows the new requirements of industrial automobilistic development and their appreciation of technical knowledge (Bólidos de acero, Cinco locos en la pista and Fangio, el demonio de las pistas). This analysis carries out a hermeneutic methodological approach to the films that is articulated with a historical perspective from primary sources, which allows us to conclude about the period’s attention to sports youth education and to interpret the tensions between imaginaries of diverse origins typical of a transition stage.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Ley 12.921 de 1944. Secretaría de Trabajo y Previsión. Comisión Nacional de Aprendizaje y Orientación Profesional.
Película El cura Lorenzo, dirigida por Augusto César Vatteone (1954).
Película La serpiente de cascabel, dirigida por Carlos Schlieper (1948).
Película Bólidos de acero, dirigida por Carlos López Ríos (1950).
Película Cinco locos en la pista, dirigida por Augusto César Vatteone (1950).
Película Fangio, el demonio de las pistas, dirigida por Román Viñoly Barreto (1950).
Película El cura Lorenzo, dirigida por Augusto César Vatteone (1954).
Película La serpiente de cascabel, dirigida por Carlos Schlieper (1948).
Película Bólidos de acero, dirigida por Carlos López Ríos (1950).
Película Cinco locos en la pista, dirigida por Augusto César Vatteone (1950).
Película Fangio, el demonio de las pistas, dirigida por Román Viñoly Barreto (1950).
Galak, E., Orbuch, I. P., & Arnoux Narvaja, A. (2024). Sport, Education and Cinema: Corporal Practices and Technical Knowledge in the first Peronism. Historia De La Educación, 42(1), 109–125. https://doi.org/10.14201/hedu2023109125
Most read articles by the same author(s)
- María Dolores Molina Poveda, Eduardo Galak, History of Education and Cinema , Historia de la Educación: Vol. 42 (2023): Historia de la Educación y cine
Downloads
Download data is not yet available.
+
−