Open Access and its impact on the Knowledge Society: Latin American Case Studies Insights
Abstract In a changing society, open access may represent an alternative growth and resources to the educational community, from the opportunities given to students, to teachers, researchers and administrators of educational institutions. The aim of this paper is to analyze the opportunities and challenges that gives open access to the educational community, through the presentation of a conceptual vision and practical cases in Latin America, on the issue of open educational resources, repositories, journals and open access policies –from universities and government agencies or financing– and its link to a knowledge society. The findings are presented on three key elements: opportunities, challenges and opportunities open to access the knowledge society.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
AGUADO, E., ROGEL, R., BECERRIL, A. & BACA, G. (2009). Presencia de universidades en la Red: La brecha digital entre Estados Unidos y el resto del mundo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 6(1), 1-17. Recuperado de http://rusc.uoc.edu
ALTBACH, P. G. (2013). Advancing the national and global knowledge economy: the role of research universities in developing countries. Studies in higher education, 38(3), 316–330.
http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2013.773222
ALBORNOZ, M. (2010). El estado de la ciencia en imágenes. En El estado de la ciencia. Principales indicadores de ciencia y tecnología Iberoamericanos / Interamericanos. Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología (RICYT). Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://www.oei.es/salactsi/ESTADO2010.pdf
ALIAGA, F. M. (2014). Veinte años de publicación electrónica y de acceso abierto: la madurez de una pionera. Relieve, 20(1).
http://dx.doi.org/10.7203/relieve.20.1.3856
ALVES, P. & UHOMOIBHI, J. (2010). Issues of e-learning standards and identity management for mobility and collaboration in higher education. Campus-Wide Information Systems, 27(2), 79-90.
http://dx.doi.org/10.7203/relieve.20.1.3856
BABINI, D. (2011). Acceso abierto a la producción científica de América Latina y el Caribe. Identificación de principales instituciones para estrategias de integración regional. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS, 17(6), 31-56. Recuperado en: http://revistacts.net/files/Volumen%206%20%20N%C3%BAmero%2017/Babini.pdf
CARNEIRO, R. (2007). La “nueva educación” en la sociedad de la información y de los saberes. Presentado en la sección Sociedad de la información y cambio educativo de la XXII Semana Monográfica Santillana de la Educación. Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación: retos y posibilidades. Disponible en: http://www.temoa.info/go/49673
BUDAPESTOPEN ACCESS INITIATIVE (2002). Disponible en http://www.budapestopenaccessinitiative.org/read
BURGOS, J. V. & RAMÍREZ, M. S. (2010).Open Educational Resources: Experiences of use in a Latin-American context. Ed Open ED2010 Proceedings. Barcelona, España: UOC, OU, BYU. Disponible en http://hdl.handle.net/10609/5062
BURGOS, J. V. & RAMÍREZ, M. S. (2013). Academic knowledge mobilization to promote cultural change towards openness in education. En MCGREAL, R. KINUTHIA, W., MARSHALL, S. & MCNAMARA, T. (Editors.), Perspectives on open and distance learning: open educational resources: innovation, research and practice [pp.17-32]. Canadá: Commonwealth of Learning y la Cátedra de la UNESCO en la Universidad de Athabasca (UNESCO/COLCHAIR IN OER).
COERLL, C. B. (2013). Special issue commentary lctls and technology: the promise of open education Language Learning & Technology, 17(1), 1-6. Disponible en http://llt.msu.edu/issues/february2013/blythcommentary.pdf
COX, G. (2013). Researching resistance to open education resource contribution: An activity theory approach. E–Learning and Digital Media, 10(2),148-160.
http://dx.doi.org/10.2304/elea.2013.10.2.148
DIRECTORY OF OPEN ACCESS REPOSITORIES (DOAR) (2012). List of repositories. Disponible en http://www.opendoar.org/index.html
DE PABLOS, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. En: Competencias informacionales y digitales en educación superior [monográfico en línea]. Revista de universidad y sociedad del conocimiento (RUSC), 7(2).doi http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977 Disponible en http://www.temoa.info/es/node/47969
DRUCKER, P. (2004). La sociedad post capitalista. Colombia: Editorial Norma.
EUROPEAN COMMISSION (2013). Sharing knowledge: open access and preservation in Europe. Luxembourg: Publications.
http://dx.doi.org/10.2777/63410
GALINA, I. & GIMÉNEZ, J. (2008). An overview of the development of open access journals and repositories in Mexico. En Proceedings ELPUB Conference en Electronic Publishing. Toronto, Canadá.
GARCÍA, E. (2008). Los aprendizajes necesarios en la sociedad del conocimiento. Global, 23, 66-75. Disponible en http://www.temoa.info/es/go/643384
GARCÍA-PEÑALVO, F. J. (2015). Percepciones estratégicas de la Innovación Educativa [conferencia magistral]. 45 Congreso de Investigación y Desarrollo. Disponible en http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/125196
GARCÍA-PEÑALVO, F. J., GARCÍA DE FIGUEROLA, C. & MERLO, J. A. (2010). Open knowledge: challenges and facts. Online Information Review, 34(4), 520-539.
http://dx.doi.org/10.1108/14684521011072963
GUNASEKARAN, S. & ARUNACHALAM, S. (2014). The impact factors of open access and subscription journals across fields. Current science, 107(3), 380-387.
ILKKA T. (2013). Open educational resources and the transformation of education. European Journal of Education, 48(1), 58-78.
http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12019
LOURENÇO, J. & BORRELL-DAMIAN, L. (2014). Open Access to Research Publications: Looking Ahead. Bélgica: European University Association. Disponible en http://www.eua.be
MARRERO, A. (2007). La sociedad del conocimiento: una revisión teórica de un modelo de desarrollo posible para américa latina. Arxieus, 7. Disponible en: http://www.temoa.info/es/go/113326
MELERO, R., & HERNÁNDEZ-SAN-MIGUEL, J. (2014). Acceso abierto a los datos de investigación, una vía hacia la colaboración científica. Revista Española de Documentación Científica, 37(4).
http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1154
MORGAN, T. & CAREY, S. (2009). From open content to open course models: increasing access and enabling global participation in higher education. International review of research in open and distance learning, 10(5), 1-16.
NICOLOSI, G. & RUIVENKAMP, G. (2013). Re-skilling the Social Practices: Open Source and Life–Towards a Commons-Based Peer Production in Agro-biotechnology? Sci Eng Ethics, 19, 1181–1200.
http://dx.doi.org/10.1007/s11948-012-9405-4
MORTERA, F. J. & ESCAMILLA, J. (2009). La iniciativa knowledge hub: Un aporte del Tecnológico de Monterrey al mundo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 12(2), 83-112.
MORTERA, F. J. & RAMÍREZ, M. S. (2013). Conexión de repositorios educativos digitales: educonector.info. México: Lulú editorial digital. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/778 en Temoa en www.temoa.info/es/node/729370
OCDE (2007).Giving Knowledge for Free. The Emergence of Open Educational Resources. Paris, France: OECD Publishing.
RedCLARA. (2013). RedClara+Red+Ciencia. Disponible en http//www.redclara.net/
RELPE (2011). Red Latinoamericana de Portales Educativos/Objetivos. Disponible en http://www.relpe.org
RAMÍREZ, M. S. (2012). Academic networks and knowledge construction. Revista Española de Pedagogía, LXX(251), 27-44. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/747
RAMÍREZ, M. S. (2013). Retos y perspectivas en el movimiento educativo abierto de educación a distancia: estudio diagnóstico en un proyecto SINED. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10(2), 170-186. Disponible en http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v10n2-ramirez/v10n2-ramirez-es
RAMÍREZ, M. S. (Coord.) (2013). Competencias docentes y prácticas educativas abiertas en educación a distancia [eBook]. México: Lulú editorial digital. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/745
RAMÍREZ, M. S. & BURGOS, J. V. (Coords.) (2011). Transformando ambientes de aprendizaje en educación básica con recursos educativos abiertos. Monterrey, México. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/393
RAMÍREZ, M. S. & BURGOS, J. V. (Coords.) (2012). Movimiento educativo abierto: Acceso, colaboración y movilización de recursos educativos abiertos [eBook]. México: Lulú editorial digital. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/564
RAMÍREZ, M. S. (2014). Training strategies in team teaching to facilitate the connection of learning in MOOC courses. Edulearn14. 6th International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, España. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/841
RED FEDERADA DE REPOSITORIOS INSTITUCIONALES DE PUBLICACIONES CIENTÍFICAS-LAReferencia (2012). LAReferencia. El proyecto. Disponible en http://lareferencia.redclara.net/rfr/resumen
REDALYC (2012). Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal. Disponible en http://redalyc.uaemex.mx/
RODRÍGUEZ, T. M. (2011). ¿Existe Acceso Abierto en México? Presentado en el Curso Internacional de formación de Capacitadores en Escritura Científica y Acceso Abierto. Disponible en http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/portals-and-platforms/goap/access-by-region/latin-america-and-the-caribbean/mexico/
RODRÍGUEZ, T. M. & LAVARIEGA, J. C. (2011).Red Federada Latinoamericana de Repositorios Institucionales. Trabajo presentado en el Día Virtual sobre la Red Mexicana de Repositorios Institucionales, organizado por la Corporación Universitaria para Internet (CUDI). Disponible en http://virtual.cudi.edu.mx:8080/access/content/group/bb8cda40-e844-443f-b925-7a01c67ac371/2011_11_10/2011_11_10
TEDESCO, J. C. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
UNESCO (2005). Towards Knowledge Societies. Paris, Francia: UNESCO.
UNESCO. (2011). Global Open Access Portal. Informativo. Disponible en http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/portals-and-platforms/goap/access-by-region/latin-america-and-the-caribbean/mexico/
UNIVERSIDAD DE GUADALAJARA (2012). Centro de Recursos para la Enseñanza y el Aprendizaje (CREA). Disponible en http://www.udg.mx/servicios/universitarios/el-centro-recursos-la-ense-anza-y-elaprendizaje-crea
UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA (2008). Resolución No. 10 adoptada por el Consejo Directivo Central de la Universidad de la República. Uruguay. Disponible en http://www.rau.edu.uy/docs/rescdc01.pdf
UNAM-SUAyED (2012). Recursos y Servicios Educativos. Disponible en http://distancia.cuaed.unam.mx/recursos/index.php
UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA PLATA (2012). Servicio de difusión de la creación intelectual (SEDICI) en la Universidad Nacional de la Plata. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/static/redirector.php?adress=informacion/informacion
VÁZQUEZ, R. (2011). Día virtual sobre la red mexicana de repositorios institucionales (REMERI). Trabajo presentado en el Día Virtual sobre la Red Mexicana de Repositorios Institucionales, Organizado por la Corporación Universitaria para Internet (CUDI). Disponible en http://virtual.cudi.edu.mx:8080/access/content/group/bb8cda40-e844-443f-b925-7a01c67ac371/2011_11_10/2011_11_10
ALTBACH, P. G. (2013). Advancing the national and global knowledge economy: the role of research universities in developing countries. Studies in higher education, 38(3), 316–330.
http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2013.773222
ALBORNOZ, M. (2010). El estado de la ciencia en imágenes. En El estado de la ciencia. Principales indicadores de ciencia y tecnología Iberoamericanos / Interamericanos. Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología (RICYT). Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://www.oei.es/salactsi/ESTADO2010.pdf
ALIAGA, F. M. (2014). Veinte años de publicación electrónica y de acceso abierto: la madurez de una pionera. Relieve, 20(1).
http://dx.doi.org/10.7203/relieve.20.1.3856
ALVES, P. & UHOMOIBHI, J. (2010). Issues of e-learning standards and identity management for mobility and collaboration in higher education. Campus-Wide Information Systems, 27(2), 79-90.
http://dx.doi.org/10.7203/relieve.20.1.3856
BABINI, D. (2011). Acceso abierto a la producción científica de América Latina y el Caribe. Identificación de principales instituciones para estrategias de integración regional. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS, 17(6), 31-56. Recuperado en: http://revistacts.net/files/Volumen%206%20%20N%C3%BAmero%2017/Babini.pdf
CARNEIRO, R. (2007). La “nueva educación” en la sociedad de la información y de los saberes. Presentado en la sección Sociedad de la información y cambio educativo de la XXII Semana Monográfica Santillana de la Educación. Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación: retos y posibilidades. Disponible en: http://www.temoa.info/go/49673
BUDAPESTOPEN ACCESS INITIATIVE (2002). Disponible en http://www.budapestopenaccessinitiative.org/read
BURGOS, J. V. & RAMÍREZ, M. S. (2010).Open Educational Resources: Experiences of use in a Latin-American context. Ed Open ED2010 Proceedings. Barcelona, España: UOC, OU, BYU. Disponible en http://hdl.handle.net/10609/5062
BURGOS, J. V. & RAMÍREZ, M. S. (2013). Academic knowledge mobilization to promote cultural change towards openness in education. En MCGREAL, R. KINUTHIA, W., MARSHALL, S. & MCNAMARA, T. (Editors.), Perspectives on open and distance learning: open educational resources: innovation, research and practice [pp.17-32]. Canadá: Commonwealth of Learning y la Cátedra de la UNESCO en la Universidad de Athabasca (UNESCO/COLCHAIR IN OER).
COERLL, C. B. (2013). Special issue commentary lctls and technology: the promise of open education Language Learning & Technology, 17(1), 1-6. Disponible en http://llt.msu.edu/issues/february2013/blythcommentary.pdf
COX, G. (2013). Researching resistance to open education resource contribution: An activity theory approach. E–Learning and Digital Media, 10(2),148-160.
http://dx.doi.org/10.2304/elea.2013.10.2.148
DIRECTORY OF OPEN ACCESS REPOSITORIES (DOAR) (2012). List of repositories. Disponible en http://www.opendoar.org/index.html
DE PABLOS, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. En: Competencias informacionales y digitales en educación superior [monográfico en línea]. Revista de universidad y sociedad del conocimiento (RUSC), 7(2).doi http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977 Disponible en http://www.temoa.info/es/node/47969
DRUCKER, P. (2004). La sociedad post capitalista. Colombia: Editorial Norma.
EUROPEAN COMMISSION (2013). Sharing knowledge: open access and preservation in Europe. Luxembourg: Publications.
http://dx.doi.org/10.2777/63410
GALINA, I. & GIMÉNEZ, J. (2008). An overview of the development of open access journals and repositories in Mexico. En Proceedings ELPUB Conference en Electronic Publishing. Toronto, Canadá.
GARCÍA, E. (2008). Los aprendizajes necesarios en la sociedad del conocimiento. Global, 23, 66-75. Disponible en http://www.temoa.info/es/go/643384
GARCÍA-PEÑALVO, F. J. (2015). Percepciones estratégicas de la Innovación Educativa [conferencia magistral]. 45 Congreso de Investigación y Desarrollo. Disponible en http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/125196
GARCÍA-PEÑALVO, F. J., GARCÍA DE FIGUEROLA, C. & MERLO, J. A. (2010). Open knowledge: challenges and facts. Online Information Review, 34(4), 520-539.
http://dx.doi.org/10.1108/14684521011072963
GUNASEKARAN, S. & ARUNACHALAM, S. (2014). The impact factors of open access and subscription journals across fields. Current science, 107(3), 380-387.
ILKKA T. (2013). Open educational resources and the transformation of education. European Journal of Education, 48(1), 58-78.
http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12019
LOURENÇO, J. & BORRELL-DAMIAN, L. (2014). Open Access to Research Publications: Looking Ahead. Bélgica: European University Association. Disponible en http://www.eua.be
MARRERO, A. (2007). La sociedad del conocimiento: una revisión teórica de un modelo de desarrollo posible para américa latina. Arxieus, 7. Disponible en: http://www.temoa.info/es/go/113326
MELERO, R., & HERNÁNDEZ-SAN-MIGUEL, J. (2014). Acceso abierto a los datos de investigación, una vía hacia la colaboración científica. Revista Española de Documentación Científica, 37(4).
http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1154
MORGAN, T. & CAREY, S. (2009). From open content to open course models: increasing access and enabling global participation in higher education. International review of research in open and distance learning, 10(5), 1-16.
NICOLOSI, G. & RUIVENKAMP, G. (2013). Re-skilling the Social Practices: Open Source and Life–Towards a Commons-Based Peer Production in Agro-biotechnology? Sci Eng Ethics, 19, 1181–1200.
http://dx.doi.org/10.1007/s11948-012-9405-4
MORTERA, F. J. & ESCAMILLA, J. (2009). La iniciativa knowledge hub: Un aporte del Tecnológico de Monterrey al mundo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 12(2), 83-112.
MORTERA, F. J. & RAMÍREZ, M. S. (2013). Conexión de repositorios educativos digitales: educonector.info. México: Lulú editorial digital. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/778 en Temoa en www.temoa.info/es/node/729370
OCDE (2007).Giving Knowledge for Free. The Emergence of Open Educational Resources. Paris, France: OECD Publishing.
RedCLARA. (2013). RedClara+Red+Ciencia. Disponible en http//www.redclara.net/
RELPE (2011). Red Latinoamericana de Portales Educativos/Objetivos. Disponible en http://www.relpe.org
RAMÍREZ, M. S. (2012). Academic networks and knowledge construction. Revista Española de Pedagogía, LXX(251), 27-44. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/747
RAMÍREZ, M. S. (2013). Retos y perspectivas en el movimiento educativo abierto de educación a distancia: estudio diagnóstico en un proyecto SINED. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10(2), 170-186. Disponible en http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v10n2-ramirez/v10n2-ramirez-es
RAMÍREZ, M. S. (Coord.) (2013). Competencias docentes y prácticas educativas abiertas en educación a distancia [eBook]. México: Lulú editorial digital. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/745
RAMÍREZ, M. S. & BURGOS, J. V. (Coords.) (2011). Transformando ambientes de aprendizaje en educación básica con recursos educativos abiertos. Monterrey, México. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/393
RAMÍREZ, M. S. & BURGOS, J. V. (Coords.) (2012). Movimiento educativo abierto: Acceso, colaboración y movilización de recursos educativos abiertos [eBook]. México: Lulú editorial digital. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/564
RAMÍREZ, M. S. (2014). Training strategies in team teaching to facilitate the connection of learning in MOOC courses. Edulearn14. 6th International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, España. Disponible en http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/841
RED FEDERADA DE REPOSITORIOS INSTITUCIONALES DE PUBLICACIONES CIENTÍFICAS-LAReferencia (2012). LAReferencia. El proyecto. Disponible en http://lareferencia.redclara.net/rfr/resumen
REDALYC (2012). Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal. Disponible en http://redalyc.uaemex.mx/
RODRÍGUEZ, T. M. (2011). ¿Existe Acceso Abierto en México? Presentado en el Curso Internacional de formación de Capacitadores en Escritura Científica y Acceso Abierto. Disponible en http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/portals-and-platforms/goap/access-by-region/latin-america-and-the-caribbean/mexico/
RODRÍGUEZ, T. M. & LAVARIEGA, J. C. (2011).Red Federada Latinoamericana de Repositorios Institucionales. Trabajo presentado en el Día Virtual sobre la Red Mexicana de Repositorios Institucionales, organizado por la Corporación Universitaria para Internet (CUDI). Disponible en http://virtual.cudi.edu.mx:8080/access/content/group/bb8cda40-e844-443f-b925-7a01c67ac371/2011_11_10/2011_11_10
TEDESCO, J. C. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
UNESCO (2005). Towards Knowledge Societies. Paris, Francia: UNESCO.
UNESCO. (2011). Global Open Access Portal. Informativo. Disponible en http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/portals-and-platforms/goap/access-by-region/latin-america-and-the-caribbean/mexico/
UNIVERSIDAD DE GUADALAJARA (2012). Centro de Recursos para la Enseñanza y el Aprendizaje (CREA). Disponible en http://www.udg.mx/servicios/universitarios/el-centro-recursos-la-ense-anza-y-elaprendizaje-crea
UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA (2008). Resolución No. 10 adoptada por el Consejo Directivo Central de la Universidad de la República. Uruguay. Disponible en http://www.rau.edu.uy/docs/rescdc01.pdf
UNAM-SUAyED (2012). Recursos y Servicios Educativos. Disponible en http://distancia.cuaed.unam.mx/recursos/index.php
UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA PLATA (2012). Servicio de difusión de la creación intelectual (SEDICI) en la Universidad Nacional de la Plata. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/static/redirector.php?adress=informacion/informacion
VÁZQUEZ, R. (2011). Día virtual sobre la red mexicana de repositorios institucionales (REMERI). Trabajo presentado en el Día Virtual sobre la Red Mexicana de Repositorios Institucionales, Organizado por la Corporación Universitaria para Internet (CUDI). Disponible en http://virtual.cudi.edu.mx:8080/access/content/group/bb8cda40-e844-443f-b925-7a01c67ac371/2011_11_10/2011_11_10
Ramírez Montoya, M. S. (2015). Open Access and its impact on the Knowledge Society: Latin American Case Studies Insights. Education in The Knowledge Society, 16(1), 103–118. https://doi.org/10.14201/eks2015161103118
Most read articles by the same author(s)
- Leonardo David Glasserman Morales, María Soledad Ramírez Montoya, Use of open educational resources (OER) and learning objects (LO) in k12 instruction , Education in The Knowledge Society: Vol. 15 No. 2 (2014)
- Martha Griselda Argueta Velázquez, María Soledad Ramírez Montoya, Innovation in the Instructional Design of Massive Open Courses with Gamification and OER to Train in Energy Sustainability , Education in The Knowledge Society: Vol. 18 No. 4 (2017)
- Beatriz Arellano Sánchez, Jorge Antonio Alfaro Rivera, María Soledad Ramírez Montoya, Using learning objects that promote understanding of mathematical knowledge: good practices in secondary education , Education in The Knowledge Society: Vol. 15 No. 2 (2014)
- Norma Esmeralda Rodríguez Ramírez, Sandra Irene Romero Corella, María Soledad Ramírez Montoya, Learning object for teacher training aimed to develop communication skills , Education in The Knowledge Society: Vol. 15 No. 2 (2014)
- Ahabael Lugo López, Fernando Gustavo Lozano Martínez, María Soledad Ramírez Montoya, Learning object for teacher training oriented to develop skills to use oer , Education in The Knowledge Society: Vol. 15 No. 2 (2014)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−