La acción reflexiva en educación: buscando lo sustancial
Abstract The first purpose of this study is to explore the main questions and topics connected with the recuperation of the «reflectivity» in education. Also, we pretend to inquiry into the most substantial aspects that accompany such recuperation in moments as live today, characterized by change and educational reform. Nowadays, the great emphasis in the notion of reflection has relation with the rise of qualitative research about the study of educational processes; without to forget the sharp load of situational and / or cultural factors in its treatment. Of course, this involve theoretical and methodological changes. On the other hand, we pay special attention to the process of reflection itself and some approaches post- Dewey. In the same way, we relate the topic with the professional education of teachers. Finally, the cognitive, critical, and narrative elements included in the process of reflection are traced and developed; considering a comprehensive framework of educational improvement for our time.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Santos Rego, M. A. (2009). La acción reflexiva en educación: buscando lo sustancial. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 4. https://doi.org/10.14201/2957
Most read articles by the same author(s)
- Miguel Anxo Santos Rego, Desarrollo del pensamiento y proceso educativo: reflexiones y estrategias de optimización conjunta , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 7 (1995)
- Mar Lorenzo Moledo, Miguel Anxo Santos Rego, Agustín Godás Otero, Inmigración y educación. ¿influye el nivel educativo de los padres en el rendimiento académico de los hijos? = Immigration and school. Does the parents’ education level influence their children’s school performance? = Immigration et école. Le niveau éduca , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 24 No. 2 (2012)
- Miguel Anxo Santos Rego, Flecha, R.; Larena, R. “Comunidades de aprendizaje”. Sevilla: Fundación ECOEM, 2008 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 21 No. 2 (2009)
- Miguel Anxo Santos Rego, PÉREZ, C. (coord.) «La acción educativa social: nuevos planteamientos». Bilbao, Desclée de Brouwer, 2012 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 25 No. 1 (2013)
- Sonia Nieto, Miguel Anxo Santos Rego, Formación multi/intercultural del profesorado: perspectivas en los Estados Unidos y en España , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 9 (1997)
- José Manuel Touriñán López, Miguel Anxo Santos Rego, Antonio Rodríguez Martínez, María do Mar Lorenzo Moledo, La función de la universidad. De la estrategia política a la política estratégica , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 10 (1998)
- Agustín Godás Otero, Miguel Anxo Santos Rego, Mar Lorenzo Moledo, What matters most in Education for Citizenship?:assessment of a questionnaire for teachers , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 21 No. 2 (2009)
- Miguel Anxo Santos Rego, MARTÍNEZ USARRALDE, M. J.; GARCÍA LÓPEZ, R. “Análisis y práctica de la mediación intercultural desde criterios éticos”. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch, 2009 , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 22 No. 1 (2010)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−