Towards a New Song of Solitude: Copla Flamenca and Spanish Song

Abstract

The intimate vision of the popular that the romantic and modernist poets show converts the flamenco copla into a new song of solitude. This song was born as a truly romantic expression, with essential characteristics of modern poetry and the art of the end of the century. Shaped by modernism, it manifests later a great influence on the orchestrated song of the twenties and contributes to transform the cuplé, of nineteenth-century tradition, into a new Andalusian song. It develops a stylization path that culminates in the Spanish song of the thirties, with the prominence of Rafael de León. From philological and aesthetic presuppositions, we analyze in this article how the Spanish song is inherited from the spiritual conception of the flamenco copla and the flamenco culture generated by modernism.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Argullol, Rafael. El héroe y el Único. El espíritu trágico del Romanticismo. Barcelona: Acantilado, 2008.

Balmaseda, Manuel. Primer Cancionero de Coplas Flamencas Populares según el estilo de Andalucía. Edición de Enrique Rodríguez Baltanás. Sevilla: Signatura, 2001 [1881].

Bécquer, Gustavo Adolfo. «La Soledad. Colección de cantares por Augusto Ferrán» En Bécquer, Gustavo Adolfo. Rimas. Otros poemas. Obras en Prosa. Introducción, edición y notas de Leonardo Romero Tobar. Madrid: Espasa-Calpe, 2000 [1861]. Biblioteca de Literatura Universal.

Cansinos Assens, Rafael. La copla andaluza. Edición de Abelardo Linares. Editoriales Andaluzas Unidas, 1985 [1933].

Cenizo, José. La madre y la compañera en las coplas flamencas. Sevilla: Signatura, 2005.

de Paz, Alfredo. La revolución romántica: poéticas, estéticas, ideologías. Traducción de Mar García Lozano. Madrid: Tecnos, 1992.

Durand, Gilbert. Las estructuras antropológicas del imaginario. Introducción a arquetipología general. Madrid: fce, 2005.

García Gómez, Génesis. Cante flamenco, cante minero: una interpretación sociocultural. Barcelona: Anthropos, 1993.

García Lorca, Federico. «Importancia histórica y artística del primitivo canto andaluz llamado Cante Jondo». En Obras Completas. Edición de Miguel García Posada. Madrid: Galaxia Gutenberg, tomo III, 1996 [1922], pp. 1281-1303.

García Lorca, Federico. «Juego y teoría del duende». En Obras Completas. Edición de Miguel García Posada. Madrid: Galaxia Gutenberg, tomo III, 1996 [1933], pp. 150-162.

González Troyano, Alberto. La desventura de Carmen: una divagación sobre Andalucía. Madrid: Espasa-Calpe, 1991.

Gurméndez, Carlos. La melancolía. Madrid: Espasa-Calpe, 1994.

Gutiérrez Carbajo, Francisco. La copla flamenca y la lírica de tipo popular. Madrid: Cinterco, 2 vols., 1990.

Hebreo, León. Diálogos de amor. Madrid: Editorial Tecnos, 2002 [1535]. Colección Neometrópolis.

Jiménez, Juan Ramón. Alerta. Texto preparado por Javier Blasco, prólogo de Armando Romero. Madrid: Visor, 2010.

León, Rafael de. Poemas y canciones de Rafael de León. Edición de Josefa Acosta Díaz, Manuel José Gómez Lara y Jorge Jiménez Barrientos. Con índice de temas y motivos amatorios de Antonio Ramírez de Verger. 3.ª edición. Sevilla: Alfar, 1997.

Litvak, Lily. Erotismo, fin de siglo. Barcelona: Antoni Bosch, 1979.

Litvak, Lily. «El reino interior. La mujer y el inconsciente en la pintura simbolista». En López Fernández, María y Valeriano Bozal (eds.). Mujeres pintadas: la imagen de la mujer en España 1890-1914 (exposición). Madrid: Fundación Cultural Mapfre Vida, 2004, pp. 58-77.

Luna, Inés María. «El flamenco como expresión de lo sublime: la colección de cantes flamencos de Antonio Machado y Álvarez». En Díaz Báñez, José Miguel, Francisco Javier Escobar Borrego e Inmaculada Ventura (eds.). Las fronteras entre los géneros: Flamenco y otras músicas de tradición oral. Actas del III Congreso de Investigación y Flamenco. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2012, pp. 97-104.

Machado, Manuel. Poesías completas. Edición de Antonio Fernández Ferrer. Sevilla: Renacimiento, 1993.

Machado y Álvarez, Antonio. Colección de cantes flamencos. Obras Completas. Edición, introducción y notas de Enrique Rodríguez Baltanás. Sevilla: Diputación de Sevilla-Fundación Machado, 2005 [1881].

Maurer, Christopher. Lorca y su «Arquitectura del cante jondo». Albolote: Comares, 2000.

Ortega y Gasset, José. Estudios sobre el amor. Madrid: Alianza, 2009 [1939].

Praz, Mario. La carne, la muerte y el diablo en la literatura romántica. Barcelona: Acantilado, 1999 [1930].

Reyes Cano, Rogelio. «Bécquer y el mundo de los sueños». Boletín de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras: Minervae Baeticae, 2007, 35, pp. 127-148.

Rodríguez Baltanás, Enrique. «Las soleares: una sehnsucht a la andaluza (origen romántico y difusión europea de la canción de soledad)». En Piñero Ramírez, Pedro M. (ed.). De la canción de amor medieval a las soleares. «Profesor Manuel Alvar in memoriam», Lyra Mínima Oral. Sevilla: Publicaciones de la Universidad de Sevilla-Fundación Machado, 2004, pp. 573-580.

Sieburth, Stephany. Coplas para sobrevivir. Conchita Piquer, los vencidos y la represión franquista. Madrid: Cátedra, 2014.
María Luna, I. (2022). Towards a New Song of Solitude: Copla Flamenca and Spanish Song. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 11, 59–76. https://doi.org/10.14201/16162021115976

Downloads

Download data is not yet available.
+