Digital Identity as Researchers. The Evidence and Transparency of Scientific Production

Abstract

Internet has changed almost all business domains, academia and research have not been free of their influence. A 21st century researcher will have a presence in the different services that make up the digital ecosystem of scientific production, some linked to the Open Science movement and others to international reference institutions for the calculation of scientific production indicators. This presence will occur regardless of whether the researcher wants it or not, but if the researchers are aware of this and also open the right profiles in the most cutting-edge services, the visibility of their scientific production and their reputation as researchers can be potentially improved, what transitively will affect their group, institution, region, country, etc., being an example of transparency and the best evidence of their production. But just as there is a great potential, with each of these profiles that is made public, the researcher is assuming the great responsibility to take care that the data and indicators calculated from them are true and are not distorted by the automatic updates of systems that are not perfect.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alonso Arévalo, J. (2016). ¿Cómo crear un perfil en ORCID? Retrieved from https://goo.gl/2oxX8s

Aparici, R., & Osuna Acedo, S. (2013). La cultura de la participación. Revista Mediterránea en Comunicación, 4(2), 137-148. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2.07

Carpenter, T. (2015). Why assessment needs persistent identifiers like Orcid. Retrieved from https://goo.gl/oX7Jxo

Delgado López-Cózar, E., & Martín-Martín, A. (2016). Difusión y visibilidad de la producción científica en la red: Construyendo la identidad digital científica de un autor. Paper presented at the Programa de Doctorado en Estudios Migratorios, 11-12 abril de 2016, Granada, España. https://goo.gl/XAV5fg

Fernández-Marcial, V., & González-Solar, L. (2015). Promoción de la investigación e identidad digital: El caso de la Universidade da Coruña. El Profesional de la Información, 24(5), 656-664. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.14

Galligan, F., & Dyas-Correia, S. (2013). Altmetrics: Rethinking the Way We Measure. Serials Review, 39(1), 56–61. https://doi.org/10.1016/j.serrev.2013.01.003

García-Peñalvo, F. J. (2011). La Universidad de la próxima década: La Universidad Digital. In C. Suárez-Guerrero & F. J. García-Peñalvo (Eds.), Universidad y Desarrollo Social de la Web (pp. 181-197). Washington DC, USA: Editandum.

García-Peñalvo, F. J. (2016a). La tercera misión. Education in the Knowledge Society, 17(1), 7-18. https://doi.org/10.14201/eks2016171718

García-Peñalvo, F. J. (2016b). ¿Son conscientes las universidades de los cambios que se están produciendo en la Educación Superior? Education in the Knowledge Society, 17(4), 7-13. https://doi.org/10.14201/eks2016174713

García-Peñalvo, F. J. (2017a). ¿Cómo construir un perfil digital de investigador en Innovación Educativa? Paper presented at the IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC 2017 (4-6 de Octubre de 2017), Zaragoza, España. https://doi.org/10.5281/zenodo.1001027

García-Peñalvo, F. J. (2017b, 18/05). El (des)gobierno de las tecnologías de la información en las universidades. Retrieved from https://goo.gl/xmQVZD

García-Peñalvo, F. J. (2018a). Cómo construir un perfil digital de investigador. Paper presented at the Programa de Formación del Profesorado 2018 de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza, España . https://doi.org/10.5281/zenodo.1283783

García-Peñalvo, F. J. (2018b). Proyecto Docente e Investigador. Catedrático de Universidad. Perfil Docente: Ingeniería del Software y Gobierno de Tecnologías de la Información. Perfil Investigador: Tecnologías del Aprendizaje. Área de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial. Salamanca, España: Departamento de Informática y Automática. Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.5281/zenodo.1237989

García-Peñalvo, F. J., García de Figuerola, C., & Merlo-Vega, J. A. (2010). Open knowledge: Challenges and facts. Online Information Review, 34(4), 520-539. https://doi.org/10.1108/14684521011072963

Gunn, W. (2013). Social signals reflect academic impact: What it means when a scholar adds a paper to Mendeley. Information standards quarterly, 25(2), 33-39. https://doi.org/10.3789/isqv25no2.2013.06

Harzing, A. W. (2013). The Publish or Perish Book. Your guide to effective and responsible citation analysis Retrieved from https://goo.gl/GiDy2z

Kramer, B., & Bosman, J. (2018). Rainbow of open science practices: Zenodo.

Lara, T. (2007). El currículo posmoderno en la cultura digital Cultura Digital y Comunicación Participativa. Sevilla: Zemos98.

Lara, T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6(1), 15-21.

McFedries, P. (2012). Measuring the impact of altmetrics [Technically Speaking]. IEEE Spectrum, 49(8), 28. https://doi.org/10.1109/MSPEC.2012.6247557

OCSDNet. (2017a). Manifesto Infographic (Spanish) Open and Collaborative Science in Development Network (OCSDNet). Retrieved from https://goo.gl/owTrFH

OCSDNet (Producer). (2017b). Open Science Manifesto. Retrieved from https://youtu.be/Y1X0xtB_JcY

Open Science and Research Initiative. (2014). Open Science and Research Handbook Retrieved from https://goo.gl/dFcdo4

Orduña-Malea, E., & Delgado-López-Cózar, E. (2018). Dimensions: re-discovering the ecosystem of scientific information. El Profesional de la Información, 27(2), 420-431. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.21

Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P., & Neylon, C. (2010, 26 October). Altmetrics: A manifesto. Retrieved from https://goo.gl/U7xWT2

Ramírez-Montoya, M. S., García-Peñalvo, F. J., & McGreal, R. (2018). Shared Science and Knowledge. Open Access, Technology and Education. Comunicar, 26(54), 1-5.

Schonfeld, R. C. (2018, January 15, 2018). A new citation database launches today: Digital Science’s Dimensions. Retrieved from http://static.ow.ly/docs/declaracion%20salamanca_7ElZ.pdf

Van-Noorden, R. (2014). Online collaboration: Scientists and the social network. Nature, 512(7513), 126-129. https://doi.org/10.1038/512126a

Vidal, J. (2014). La misión de la Universidad. In C. Cardona & E. Chiner (Eds.), Investigación educativa en escenarios diversos, plurales y globales (pp. 41-54). Madrid, España: EOS.
García-Peñalvo, F. J. (2018). Digital Identity as Researchers. The Evidence and Transparency of Scientific Production. Education in The Knowledge Society, 19(2), 7–28. https://doi.org/10.14201/eks2018192728

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco José García-Peñalvo

,
Universidad de Salamanca
Departamento de Informática y Automática / Instituto de Ciencias de la Educación / Grupo GRIAL Director Científico / Editor-In-Chief Education in the Knowledge Society Journal Universidad de Salamanca, España
+