Being one’s self. Rethinking autonomy and responsibility as mainstays in today’s education
Abstract One of the main goals of education in the 21st Century is developing students’ autonomy and responsibility. The first is to guarantee the shaping of each individual’s identity, which at the same time entails a pledge to one’s self, to others and to the surrounding reality. The second is in response to our ability to make commitments. To this end we must first immerse ourselves in the concepts of individuality and freedom, which are at the heart of the subject’s awakening and the development of his or her identity. Second, we must outline to all people their rights and duties which will act as permanent reference points that are valid for any situation of interaction. This will finally allow us to address the idea of responsibility, a key factor in forming the moral identity of each individual. In short, the idea is to shape people so that they can live in accordance with their own identity and make a commitment to a common future with other people and other issues and realities, in a world where multiple viewpoints are possible.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Ruiz Corbella, M., Bernal Guerrero, A., Gil Cantero, F., & Escámez Sánchez, J. (2013). Being one’s self. Rethinking autonomy and responsibility as mainstays in today’s education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 59–81. https://doi.org/10.14201/10355
Most read articles by the same author(s)
- Fernando Gil Cantero, «Education with theory». A pedagogical review of the theory-practice relationships in education , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 23 No. 1 (2011)
- Juan Escámez Sánchez, Pensar y hacer hoy educación moral , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 15 (2003): La educación moral
- Juan García-Gutiérrez, Marta Ruiz Corbella, The Idea of University From a Humanist Approach: The Contribution of Service-Learning As a Philosophy of Higher Education , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 34 No. 2 (2022): The Troubled University
- Fernando Gil Cantero, Circumstances and reasons for the current anti-pedagogism , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 30 No. 1 (2018)
- Antonio Bernal Guerrero, La construcción de la identidad personal como proyecto de educación moral. Supuestos teóricos y delimitación de competencias , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 15 (2003): La educación moral
- Lorenzo García Aretio, Marta Ruiz Corbella, The efficiency in distance education: a resolved problem? , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 22 No. 1 (2010)
- Fernando Gil Cantero, Educación y narrativa: la práctica de la autobiografía en la educación , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 9 (1997)
- Victoria Vázquez Verdera, Juan Escámez Sánchez, University and Social Sustainability From Care Ethics , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 34 No. 2 (2022): The Troubled University
- Antonio Bernal Guerrero, Reconceptualización de la identidad personal y educación para la autodeterminación posible , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 17 (2005)
- Juan Escámez Sánchez, Pedro Ortega Ruiz, Feelings in moral education , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 18 (2006): Educación y emociones
Downloads
Download data is not yet available.
+
−