Decolonial Turn and Education in the Latin American Context

Abstract

What has been called decolonial turn, constitutes today a movement of many expressions whose reception, in the most diverse areas of knowledge and social practices, has provoked an enormous multiplication of productions. These are distinct initiatives that have a very diversified profile: congresses, seminars, books, articles,manifestos, debates, etc. It is necessary to recognize that the decolonial proposal, like every emerging current of thought, is not immune to easy adherence (fad), nor is it the other side of the coin, to the critics who try to impugn it in block. Knowing that wheat and tares grow together, in order to move forward, when the time comes for the harvest, it is necessary to separate one from the other. In this sense, it is worth emphasizing that over two decades of intense work, the decolonial debate has demarcated a critical position vis-à-vis the post-colonial discussion. In light of these introductory issues, two questions seem unavoidable: What does the Latin American decolonial turn mean? What implications does it have for education in the context of Latin America and the Caribbean? In this paper, through a bibliographical study, we try to approach and answer these questions.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BÁRCENA, A. e BYANYIMA, W. (2016). América Latina y el Caribe es la región más desigual del mundo. ¿Cómo solucionarlo? CEPAL. 25 ene. Recuperado el 10 de febrero de 2021, de http://www.cepal.org/es/articulos/2016-america-latina-caribe-es-la-region-mas-desigual-mundo-como-solucionarlo
CASTRO GÓMEZ, S. (1996). Crítica de la razón latinoamericana. Barcelona: Puvill Livros.
DUSSEL, E. (2015). Filosofías del Sur. Descolonización y transmodernidad. México: Akal.
DUSSEL, E. (2000). Transmodernidad e interculturalidad (interpretación desde la Filosofía de la liberación). Em E. LANDER (ed.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 45-71). Buenos Aires: CLACSO.
GENTILI, P. (20221) Educación. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de http://latinoamericana.wiki.br/es/entradas/e/educacion
GIULIANI, F. e BERISSO, D. (2021). Educación y decolonialidad: aprender a desaprender para poder re-aprender. Un diálogo geopolítico-pedagógico con Walter Mignolo. Recuperado el 10 de enero de 2021, de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/1961/1807
HABERMAS, J. (1990). Pensamento pós-metafísico. Estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
JITRIK, N. (2000). Estudios literarios/estudios culturales. Em M. A. PEREIRA e E. L. de L. REIS (orgs.), Literatura e estudos culturais (pp. 29-41). Belo Horizonte: Faculdade de Letras UFMG.
KRAWCZYK, N. R. e VIEIRA, V. L. (2010). A reforma educacional na América Latina nos anos 90. Uma perspectiva histórico-sociológica. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 1, 10-17.
LANDER, E. (ed.). (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: CLACSO.
MALDONADO TORRES, N. (2006). Aimé Césaire y la crisis del hombre europeo. Em A. Césaire, Discurso sobre el Colonialismo (pp. 173-196). Madrid: Akal.
MALDONADO TORRES, N. (2008). La descolonización y el giro des-colonial. Tabula Rasa, 9, 61-72.
MENDES, V. H. (2020). Liberación, un balance histórico bajo el influjo de Aparecida y Laudato si’. El aporte latinoamericano de Francisco. Tesis doctoral. Salamanca: Universidad de Salamanca.
MIGNOLO, W. (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: GEDISA.
MIGNOLO, W. (2008). La opción decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto y un caso. Tabula Rasa, 8, 234-281.
MIGNOLO, W. (2017). Colonialidade. O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 40, 1-18.
QUIJANO, A. (2014). Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO.
RORTY, R. (1990). El giro linguístico. Dificultades metafilosóficas de la filosofía lingüística. Barcelona: Paidós.
SANTOS, B. S. e MENESES, M. P. (eds.). (2014). Epistemologías del Sur. Perspectivas. Madrid: Akal.
SENE, J. E. (2008). Reformas educacionais na América Latina. Recuperado el 11 de noviembre de 2021, de http://www.ub.edu/geocrit/aracne/aracne-105.htm
SEVERINO, A. J. e TAVARES, M. (2020). Por um projeto insurgente e resistente de decolonialidade da universidade latino-americana. Revista Lusófona de Educação, 48, 99-116.
STRECK, D. (org.). (2010). Fontes da Pedagogia Latino-americana. Uma antologia. Curitiba: Editora Autêntica.
STRECK, D. e MORETTI, C. Z. (orgs.). (2013). Colonialidade e insurgência: contribuições para uma pedagogia latino-americana. Revista Lusófona de Educação, 24, 35-52.
STRECK, D.; MORETTI, C. Z. e ADAMS, T. (orgs.). (2019). Fontes da Pedagogia Latino-americana. Heranças (des)coloniais. Curitiba: Appris.
UNESCO. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: hacia la educación de Calidad para todos al 2015. Santiago: UNESCO.
UNESCO. (2015). La Educación para Todos 2000-2015. Logros y desafíos. Paris: UNESCO.
WALSH, C. (ed.). (2013). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir, tomo I. Ecuador: Ediciones Abya-Yala.
Mendes, V. H. (2022). Decolonial Turn and Education in the Latin American Context. Aula, 28, 41–53. https://doi.org/10.14201/aula2022284153

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vitor Hugo Mendes

,
Universidad de Salamanca
-
+