The Movements of Pedagogical Renewal (MRP) in Spain of the educational transition (1970-1985)
Abstract The mrp are public expression of a special and exceptional historical moment of the Spain of the educational transition (1970-1985). They are close and are twinned with other social movements that work with great vitality in a very favorable context for the emergence of freedoms of all kinds, at the end of the iron-fisted Franco dictatorship. The mrp have the collective aspiration, sometimes romantic, to build a new world, a different and more just society, in this case from processes of change in educational policy and pedagogical renewal. The shift from mrp to smaller pedagogical renewal groups in their composition, and more focused on specific pedagogical aspects, occurs when the mec, political parties and teacher unions channel other aspirations existing or born even within the mrp. In our opinion the mrp of this stage are the verification of an active and multiform social movement gestated and built in the field of education, unique in the world and unrepeatable, typical of the socio-political process experienced in Spain of the educational transition since the dictatorship Francoist to democracy.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Hernández Díaz, J. M. (2019). The Movements of Pedagogical Renewal (MRP) in Spain of the educational transition (1970-1985). Historia De La Educación, 37, 257–284. https://doi.org/10.14201/hedu201837257284
Most read articles by the same author(s)
- José María Hernández Díaz, «By the grace of God, Africa begin with the Pyrenees». The negation of Europe in the Spanish handbooks of the postwar period (1939-1945) , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- José María Hernández Díaz, JOVELLANOS, Gaspar Melchor de: «Memoria sobre la educación pública, o sea, tratado teórico práctico de enseñanza con aplicación a las escuelas y colegios de niños». Palma de Mallorca: Edició, introducció i notes a cura de Antoni J. Colom Cañellas y Bernat , Historia de la Educación: Vol. 28 (2009): Cuerpo, higiene, educación e historia
- José María Hernández Díaz, Pedagogic discourse in the science festival in the desired university: Spain 1900-1936 , Historia de la Educación: Vol. 34 (2015): University: Senses, Transformations and Challenges
- José María Hernández Díaz, Jorge Bralich professor and History of Education in the Republic of Uruguay , Historia de la Educación: Vol. 32 (2013): La estética, entre la historia y la pedagogía
- José María Hernández Díaz, Conversation with Marc Depaepe. Catholic University of Leuven , Historia de la Educación: Vol. 39 (2020): Contributions to the History of Mathematics Education
- José María Hernández Díaz, GlMENO LORENTE, Paz: «Teoría crítica de la educación. Una alternativa educativa para una sociedad en crisis». Madrid: UNED, 1995. , Historia de la Educación: Vol. 16 (1997): Historia de la escuela
- José María Hernández Díaz, ESCOLANO BENITO, Agustín: «La educación en la España contemporánea. Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas». Madrid: Biblioteca Nueva, 2002. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- José María Hernández Díaz, QUINTANA DE HORAK, Carmen. «La educación escolar en el Paraguay. Apuntes para una historia». Asunción: CEPAGSUMANDO-Fundación en Alianza, 1995. , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- José María Hernández Díaz, José Luis Hernández Huerta, The notebook Salut (Barcelona, 1935). Freinet in Spain , Historia de la Educación: Vol. 25 (2006): Nuevas tendencias en Historia de la Educación
- José María Hernández Díaz, TANCK DE ESTRADA, Dorothy. «Historia mínima ilustrada. La educación en México». México: El Colegio de México, 2011. , Historia de la Educación: Vol. 32 (2013): La estética, entre la historia y la pedagogía
Downloads
Download data is not yet available.
+
−