How to measure and improve the levels of inclusion of people with ASD in an educational center
Abstract In the work with people with Autism Spectrum Disorder (ASD), it is necessary to evaluate the inclusion activities carried out in a specific educational center. Through a procedure of evaluation, reflection and application of improvements at two levels, individual and by the center, which provide us we have a problem that includes the inclusion activities and results, we value the measures carried out to improve the quality and quantity of opportunities for inclusion. We have a problem that includes the inclusion activities and we lend diagram of decision to the reflection of the resources and supports which we offer to people with ASD to improve their inclusive experiences. The first evaluations indicate that by applying the procedure, the inclusion improves as far as the level of participation and contribution. It is relevant there is no increase in the level of significant relationships. The improvements applied in the individual support programs and in the school’s support plan have an impact on the inclusion dimension within the quality of life of people with ASD and their families, as well as in obtaining better personal results.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Asociación Americana de Psiquiatría (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5.ª ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Bouer, S. (2013). Is inclusion really beneficial for students with mild to moderate disabilities? An examination of perspectives from secondary general education teachers, special education teachers and administrators. Recuperado de http://media.proquest.com/media/pq/classic/ doc/3180947531/fmt/ai/rep/SPDF?_s=q3Ig6Zoj69FRre8qhhvJtBClTBw=.
Giné, C., Montero, D., Verdugo, M. Á., Rueda, P. y Vert, S. (2015). Claves de futuro en la atención y apoyo a las personas con discapacidad intelectual y del desarrollo. ¿Qué nos dice la ciencia? Siglo Cero, 46 (1), 81-106.
Muntaner, J. J. (2010). De la integración a la inclusión: un nuevo modelo educativo. Recuperado de http://diversidad.murciaeduca.es/tecnoneet/2010/docs/jjmuntaner.pdf.
Naciones Unidas (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Recuperado de https://www.msssi.gob.es/ssi/discapacidad/docs/2009_convenion_onu_discapacidad_13_12.pdf.
Schalock, R. L. y Verdugo, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38 (4), 21-36.
Simarro, L. (2013). Calidad de vida y educación en personas con autismo. Madrid: Síntesis.
Tamarit, J. (2015). La transformación de los servicios hacia la calidad de vida. Una iniciativa de innovación social de FEAPS. Siglo Cero, 46 (3), 47-71.
Van Loon, J. H. M. (2015). Planes individuales de apoyo: mejora de los resultados personales. Siglo Cero, 46 (1), 25-40.
Verdugo, M. Á. (2006). Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Salamanca: Amarú.
Bouer, S. (2013). Is inclusion really beneficial for students with mild to moderate disabilities? An examination of perspectives from secondary general education teachers, special education teachers and administrators. Recuperado de http://media.proquest.com/media/pq/classic/ doc/3180947531/fmt/ai/rep/SPDF?_s=q3Ig6Zoj69FRre8qhhvJtBClTBw=.
Giné, C., Montero, D., Verdugo, M. Á., Rueda, P. y Vert, S. (2015). Claves de futuro en la atención y apoyo a las personas con discapacidad intelectual y del desarrollo. ¿Qué nos dice la ciencia? Siglo Cero, 46 (1), 81-106.
Muntaner, J. J. (2010). De la integración a la inclusión: un nuevo modelo educativo. Recuperado de http://diversidad.murciaeduca.es/tecnoneet/2010/docs/jjmuntaner.pdf.
Naciones Unidas (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Recuperado de https://www.msssi.gob.es/ssi/discapacidad/docs/2009_convenion_onu_discapacidad_13_12.pdf.
Schalock, R. L. y Verdugo, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38 (4), 21-36.
Simarro, L. (2013). Calidad de vida y educación en personas con autismo. Madrid: Síntesis.
Tamarit, J. (2015). La transformación de los servicios hacia la calidad de vida. Una iniciativa de innovación social de FEAPS. Siglo Cero, 46 (3), 47-71.
Van Loon, J. H. M. (2015). Planes individuales de apoyo: mejora de los resultados personales. Siglo Cero, 46 (1), 25-40.
Verdugo, M. Á. (2006). Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Salamanca: Amarú.
Madero Cañete, L., & Arenas Bernal, L. (2018). How to measure and improve the levels of inclusion of people with ASD in an educational center. Siglo Cero, 49(3), 39–54. https://doi.org/10.14201/scero20184933954
Similar Articles
- Varios Autores, Communications , Siglo Cero: Vol. 56 No. 1 (2025)
- Varios Autores, Symposiums , Siglo Cero: Vol. 56 No. 1 (2025)
- Varios Autores, In-person posters , Siglo Cero: Vol. 56 No. 1 (2025)
- Ana Carratalá Marco, To Guide People with Intellectual Disabilities toward a Life of Quality and Purpose , Siglo Cero: Vol. 56 No. 1 (2025)
- Sandra Salas Ruiz, Soledad Domene Martos, Benefits and Limitations of Person-Centered Planning in the Field of Intellectual and Developmental Disability: A Systematic Review According to PRISMA Guidelines , Siglo Cero: Vol. 54 No. 4 (2023)
- M.ª Almudena Gómez Pulido, Holistic Neuropsychological Rehabilitation: Cognitive Outcome and Quality of Life in Patients with Acquired Brain Injury , Siglo Cero: Vol. 54 No. 2 (2023)
- M.ª Isabel Gómez León, Development of Emotional Understanding. What Kind of Technology for which Student with Autism Spectrum Disorder. Systematic Review , Siglo Cero: Vol. 54 No. 4 (2023)
- Izaskun Álvarez-Aguado, Vanessa Vega, Félix González-Carrasco, Miguel Roselló-Peñaloza, Maryam Farhang, Herbert Spencer, Self-Determination Skills in Adults with Autism Spectrum Disorder in Chilean Context , Siglo Cero: Vol. 55 No. 3 (2024)
- Miguel Ángel Verdugo Alonso, The Construction of an Inclusive Society , Siglo Cero: Vol. 56 No. 1 (2025)
- Vanessa Vega Córdova, Félix González-Carrasco, Izaskun Álvarez-Aguado, Felipe Espinosa Parra, Maite González-Yáñez, Herbert Spencer González, Marcela Jarpa Azagra, An Integrated Analysis between Quality of Life and Support Needs in Adults with Intellectual Disabilities in Chile , Siglo Cero: Vol. 54 No. 4 (2023)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Download data is not yet available.
+
−