Exploring new ways of media construction of citizenship in schools: from «Antigone» to transmedia storytelling

  • Gonzalo Jover
    Universidad Complutense de Madrid gjover[at]edu.ucm.es
  • María del Rosario González Martín
    Universidad Complutense de Madrid
  • Juan Luis Fuentes
    Universidad Internacional de La Rioja

Abstract

 Recent movements of citizen participation have found on the Internet and the Social Networks a favorable environment for development, which should lead us to a pedagogical reflection about the potential of virtual spaces for citizenship education. This article presents the theoretical basis and the pilot project of a school work which allows us to promote a concept of digital literacy that includes digital and civic competence. From the classic Antigone, conceived as the first act of civil disobedience, we explore the categories of public and private, which are perceived on this narration as opposite areas. Then we propose to understand the school as a space of conversation between both contexts. For this task, the project brings together the provocative capacity of classic literature and the potential of transmedia storytelling, where pupils are not only consumers but also critical participants before the social reality.y.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ARENDT, H. (1993) La condición humana. Barcelona, Paidós.

ARENDT, H. (1996) La crisis en la educación, en Entre el pasado y el futuro. Barcelona, Península, 185-208.

BAI, H. y COHEN, A. (2014) Zen and the Art of Storytelling. Studies in Philosophy of Education, 33, 597-608. http://dx.doi.org/10.1007/s11217-014-9413-8

BALLÓ, J. y PÉREZ, X. (2012) La desobediencia civil, en SÓFOCLES, Antígona. Barcelona, Debolsillo, 109-140.

BARRIO, J. M. (2007) Dimensiones del crecimiento humano. Educación y Educadores, 10 (1), 117-134.

BENHABIB, S. (1993) Feminist theory and Hannah Arendt’s concept of public space. History of the Human Sciences, 6 (2), 97-114. http://dx.doi.org/10.1177/095269519300600205

BENHABIB, S. (2005) Los derechos de los otros: Extranjeros, residentes y ciudadanos. Barcelona, Gedisa.

BENHABIB, S. (2006) Another Cosmopolitanism: Hospitality, Sovereignty, and Democratic Iterations. New York, Oxford University Press. http://dx.doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195183221.001.0001

BENHABIB, S. (2011) Dignity in Adversity: Human Rights in Troubled Times. Cambridge/ Malden, Polity Press.

BUBER, M. (1981) ¿Qué es el hombre? México, FCE.

BURBULES, N. C. (2006) Rethinking Dialogue in Networked Spaces. Cultural Studies Critical Methodologies, 6 (1), 107-122. http://dx.doi.org/10.1177/1532708605282817

BUTLER, J. (2001) El grito de Antígona. Barcelona, El Roure. CHOMSKY, N. (2012) Occupy. Londres, Penguin Books.

COLEMAN, J. C. y HENDRY, L. B. (2003) Psicología de la adolescencia. Madrid, Morata.

DALMAU, M. (2012) El ocaso del pudor. Barcelona, Edhasa.

DEWEY, J. (1995) Democracia y educación. Madrid, Morata.

DOUEIHI, M. (2012) ¿Qué es el humanismo digital?, en CHAMPEU, D. e INNERARITY, D. (comps.) Internet y el futuro de la democracia. Barcelona, Paidós, 201-209.

HAMPTON, K. N.; RAINIE, L.; LU, W.; DWYER, M.; SHIN, I. y PURCELL, K. (2014) Social Media and the «Spiral of Silence». Washington, Pew Research Center.

HEGEL, G. W. F. (1989) Lecciones sobre la estética. Madrid, Akal.

HERNÁNDEZ, E.; ROBLES, M. C. y MARTÍNEZ, J. B. (2013) Jóvenes interactivos y culturas cívicas: sentido educativo, mediático y político del 15M. Comunicar, XX, 40, 59-67.

INNERARITY, D. (2012) Desenredar una ilusión: Notas para una teoría crítica de la democracia digital, en CHAMPEU, D. e INNERARITY, D. (comps.) Internet y el futuro de la democracia. Barcelona, Paidós, 37-43.

JENKINS, H. (2010) Transmedia Storytelling and Entertainment: An annotated syllabus. Journal of Media & Cultural Studies, 24 (6), December, 943-958. http://dx.doi.org/10.1080/10304312.2010.510599

JOVER, G.; BELANDO-MONTORO, M. R. y GUÍO, Y. (2014) The Political Response of Spanish Youth to the Socio-Economic Crisis: Some Implications for Citizenship Education. Journal of Social Science Education, 13 (3), 4-12.

LEVINSON, M. (2015) A Citizen for all seasons? The Promises and Perils of a Trans-Ideological Vision of Civic Empowerment. Social Philosophy Today, 31, 1-8.

MARCHESI, A. (2007) Sobre el bienestar de los docentes: competencias, emociones y valores. Madrid, Alianza.

MOROZOV, E. (2012) El desengaño de Internet. Los mitos de la libertad en la red. Barcelona, Destino.

NODDINGS, N. (2009) La educación moral. Propuesta alternativa para la educación del carácter. Buenos Aires, Amorrortu.

NUSSBAUM, M. (2013) Political Emotions: Why Love Matters for Justice. Harvard University Press.

PANIKKAR, R. (1990) Sobre el diálogo intercultural. Salamanca, San Esteban.

PRENSKY, M. (2001) Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9 (5), 1-6. http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816 http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424843

RAMÍREZ GARCÍA, A.; RENÉS ARELLANO, P. y GARCÍA RUIZ, M. R. (2014) Presencia de la competencia mediática en los objetivos curriculares de la etapa de educación primaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26 (1), 137-159. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2014261137159

SALZANI, C. (2006) Figures of Commonality in Sophocles’ Antigone. Colloquy: Text Theory Critique, 11, 8-30.

SANTAMARÍA, A. L. (2009) Implicaciones éticas de la ‘Antígona’ de Sófocles: una reflexión sobre el pensamiento trágico griego. Madrid, Plaza y Valdés. http://dx.doi.org/10.5211/9788492751204

SASSEN, S. (2011). The City: Its Return as a Lens into Larger Economic and Technological Histories. Conferencia principal. European Conference on Educational Research. Berlín.

SÓFOCLES (2012) Antígona. Barcelona, Debolsillo.

STEINER, G. (2000) Antígonas. La travesía de un mito universal por la historia de Occidente.

Barcelona, Gedisa.

UNESCO (2011) Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. Paris, UNESCO. Consultado el 16 de septiembre de 2014. http://www.unesco.org/new/es/communication- and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/ full-list/media-and-information-literacy-curriculum-for-teachers/.

ZAPPULLA, S. (2011) Reading Antigone through Hannah Arendt’s political philosophy, en ALCARAZ, M. J.; CARRASCO, M. y RUBIO, S. (eds.) Art, Emotion and Value. Proceedings of the 5th Mediterranean Congress of Aesthetics. Cartagena, Universidad de Murcia y Universidad Politécnica de Cartagena, 111-137.
Jover, G., González Martín, M. del R., & Fuentes, J. L. (2015). Exploring new ways of media construction of citizenship in schools: from «Antigone» to transmedia storytelling. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(1), 69–84. https://doi.org/10.14201/teoredu20152716984

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gonzalo Jover

,
Universidad Complutense de Madrid
Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Educación. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. C/ Rector Royo Villanova, s/n. 28040 Madrid (España)

María del Rosario González Martín

,
Universidad Complutense de Madrid
Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Educación. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. C/ Rector Royo Villanova, s/n. 28040 Madrid (España)

Juan Luis Fuentes

,
Universidad Internacional de La Rioja
Universidad Internacional de La Rioja. Facultad de Educación. Gran Vía del Rey Juan Carlos I, 41. 26002 Logroño, España
+