A Hundred Years Later and Several Epidemics Later, COVID-19 Arrived
Abstract The disease is something unexpected that, generally, arrives at the wrong time according to the perception of one's own existence. Sometimes it is so abrupt and demanding that it does not give rise to having a reaction time to organize the resources and the own spirit to combat them. This has happened with the COVID-19 pandemic, one hundred years after the so-called Spanish flu. It has come suddenly, it has turned the entire health system upside down, it has claimed lives and resources like the plague of other times, and our way of life has been affected in practically all its aspects. It is the last great epidemic of the many that have affected humans in the last forty years in which we have seen AIDS, Ebola, SARS, H1N1, MERS, Avian Flu and, now, COVID-19 . Virologists knew that another pandemic could occur and some have been waiting for it since the beginning of the 21st century. They did not rule out that it had a zoonotic origin and for this, epidemiological protocols had been established worldwide on how to deal with it. However, everything has been overwhelmed, we have had the misfortune of an "astral" conjunction of leaders as undocumented as they are populists who have dared to deny the evidence and ignore prudent measures. Not surprisingly, Siri Hustvedt warns: “Viral ideas have no impact on viral disease. The virus is not intimidated by boasting or racist or sexist posturing, or by anti-intellectual bombast »
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
1. Hustvedt S. Vivo con miedo, imagino el futuro. El País. Suplemento Babelia,[Internet] 4 de abril de 2020.
2. Sontag S. La Enfermedad y sus metáforas. El SIDA y sus metáforas. Barcelona: DeBolsillo; 2013.
3. Mayr E. Así es la biología. Madrid: Debate; 1995.
4. Millán Núñez-Cortes, J. Educación médica mediante la crisis por Covid-19. Educ Med. 2020; 21(3): 157.
5. Costa MJ, Carvalho-Filho M. Una nueva etapa para la educación médica después de la COVID-19. FEM 2020; 23(2): 55-7.
6. Rojo Martínez JM, Conesa Erragbaoui AG, Vera Villalba J, García García MA, Martínez de Rituerto Rey P, et al. Encuesta sobre docencia online en las Facultades de Enfermería y Medicina de la Universidad de Murcia durante COVID-19. Rev Esp Edu Med 2020;1(1): 24-31.
7. Vergara de la Rosa E, Vergara Tam R, Álvarez Vargas M, Camacho Saavedra L, Galvez Olortegui J. Educación médica a distancia en tiempos de COVID-19. Educ Med Super. 2020; 34 (2): e2383.
8. Gual A. Repercusión de la COVID-19 en la educación de los médicos: de la formación al aprendizaje (I). FEM 2020; 23(3): 103-5.
9. Casademont J. Reflexiones de un docente ante la situación de pandemia de COVID-19. FEM 2020; 23(3): 107- 9.
10. Han B-C. La desaparición de los rituales. Barcelona: Herder; 2020.
11. Bartra R. Chamanes y robots. Barcelona: Anagrama; 2019.
12. Millán Núñez-Cortes JM, del Llano-Señaris J del. Ser médico. Los valores de una profesión. Madrid: Unión Editorial; 2013.
13. Revuelta G. Salud y medios de comunicación en España. Gac Sanit 2006; 20 (Supl 1):203-8.
14. Camacho-Markina I. La ‘gripe A’, en la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social 2009; 64:827-43.
15. Elías C. Formatos mediáticos de la información científica: prensa, periódicos digitales, radio y televisión. En: Elías C. Fundamentos del periodismo científico y divulgación mediática. Madrid: Alianza Editorial; 2008. p. 187-231.
16. Camacho Markina I (Coord.). La especialización en el periodismo. Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones; 2010.
17. Maradona Hidalgo JA. Historia de las enfermedades infecciosas. Oviedo: Universidad de Oviedo; 2010.
2. Sontag S. La Enfermedad y sus metáforas. El SIDA y sus metáforas. Barcelona: DeBolsillo; 2013.
3. Mayr E. Así es la biología. Madrid: Debate; 1995.
4. Millán Núñez-Cortes, J. Educación médica mediante la crisis por Covid-19. Educ Med. 2020; 21(3): 157.
5. Costa MJ, Carvalho-Filho M. Una nueva etapa para la educación médica después de la COVID-19. FEM 2020; 23(2): 55-7.
6. Rojo Martínez JM, Conesa Erragbaoui AG, Vera Villalba J, García García MA, Martínez de Rituerto Rey P, et al. Encuesta sobre docencia online en las Facultades de Enfermería y Medicina de la Universidad de Murcia durante COVID-19. Rev Esp Edu Med 2020;1(1): 24-31.
7. Vergara de la Rosa E, Vergara Tam R, Álvarez Vargas M, Camacho Saavedra L, Galvez Olortegui J. Educación médica a distancia en tiempos de COVID-19. Educ Med Super. 2020; 34 (2): e2383.
8. Gual A. Repercusión de la COVID-19 en la educación de los médicos: de la formación al aprendizaje (I). FEM 2020; 23(3): 103-5.
9. Casademont J. Reflexiones de un docente ante la situación de pandemia de COVID-19. FEM 2020; 23(3): 107- 9.
10. Han B-C. La desaparición de los rituales. Barcelona: Herder; 2020.
11. Bartra R. Chamanes y robots. Barcelona: Anagrama; 2019.
12. Millán Núñez-Cortes JM, del Llano-Señaris J del. Ser médico. Los valores de una profesión. Madrid: Unión Editorial; 2013.
13. Revuelta G. Salud y medios de comunicación en España. Gac Sanit 2006; 20 (Supl 1):203-8.
14. Camacho-Markina I. La ‘gripe A’, en la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social 2009; 64:827-43.
15. Elías C. Formatos mediáticos de la información científica: prensa, periódicos digitales, radio y televisión. En: Elías C. Fundamentos del periodismo científico y divulgación mediática. Madrid: Alianza Editorial; 2008. p. 187-231.
16. Camacho Markina I (Coord.). La especialización en el periodismo. Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones; 2010.
17. Maradona Hidalgo JA. Historia de las enfermedades infecciosas. Oviedo: Universidad de Oviedo; 2010.
Hidalgo, A. (2021). A Hundred Years Later and Several Epidemics Later, COVID-19 Arrived. Journal of Medicine and Movies, 16(e), 1–6. https://doi.org/10.14201/rmc202016e0105
Most read articles by the same author(s)
- Agustín Hidalgo, Begoña Cantabrana, Covadonga Diego, Iñigo Hidalgo, Coronavirus Pandemic through Cartoon Graphics , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Claudio Hidalgo-Cantabrana, María González-García, Sara González-Rodríguez, Agustín Hidalgo, The medical vocation through literature , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. 4 (2020)
- Agustín Hidalgo, Some general characteristics of literary text related to illness , Journal of Medicine and Movies: Vol. 12 No. 2 (2016)
- Agustín Hidalgo, Begoña Cantabrana, Therapeutic effects of reading , Journal of Medicine and Movies: Vol. 13 No. 2 (2017)
- Agustín Hidalgo, María González García, Begoña Cantabrana, Literature and medical education. A teaching exercise , Journal of Medicine and Movies: Vol. 14 No. 3 (2018)
- Sara González Rodríguez, Begoña Cantabrana, Agustín Hidalgo, The therapeutic power of narration , Journal of Medicine and Movies: Vol. 12 No. 2 (2016)
- Agustín Hidalgo, Claudio Hidalgo, Begoña Cantabrana, Contribution of art to the training of medical students , Journal of Medicine and Movies: Vol. 14 No. 1 (2018)
- Begoña Cantabrana, Natalia Cobián, Claudio Hidalgo-Cantabrana, Agustín Hidalgo, The Coronavirus Crisis Seen from a National Journal. Evolutionary Prospective from January-June 2020 , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- María González, Begoña Cantabrana, Agustín Hidalgo, The most sensory of the professions. The role of the senses in medical communication , Journal of Medicine and Movies: Vol. 15 No. 2 (2019)
- María González-García, Begoña Cantabrana, Agustín Hidalgo, News about medicine and health in a national newspaper. Potential educational use in health sciences students , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. 3 (2020)
Similar Articles
- Celia Vicente Martínez, Carmen Álvarez Galán, Isolina Riaño-Galán, COVID-19, a Movie Pandemic: Analysis of Ethical Problems , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Jesús Millán Núñez-Cortés, Influence of the COVID-19 Pandemic on Medical Training , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Begoña Cantabrana, Natalia Cobián, Claudio Hidalgo-Cantabrana, Agustín Hidalgo, The Coronavirus Crisis Seen from a National Journal. Evolutionary Prospective from January-June 2020 , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Elías F. Rodríguez Ferri, Luis A. Calvo Sáez, Zoonosis. The Hidden Face of the COVID-19 Pandemic , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Agustín Hidalgo Balsera, María González-García, The parable of the good samaritan and the transformation of care , Journal of Medicine and Movies: Vol. 18 No. 4 (2022)
- Agustín Hidalgo Balsera, Humanization of medicine in times of COVID-19 , Journal of Medicine and Movies: Vol. 18 No. 1 (2022)
- Agustín Hidalgo, Begoña Cantabrana, Covadonga Diego, Iñigo Hidalgo, Coronavirus Pandemic through Cartoon Graphics , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Jorge Palés-Argullós, Carmen Gomar-Sancho, Undergraduate Medical Education in Times of Pandemic and Post-pandemic COVID-19 , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Elena Guardiola, Josep E. Baños, Reading during the COVID-19 Pandemic , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- María Sampedro Puerma, Guillermo Sánchez Campelo, The 1918 Flu Pandemic through Laura Spinney’s book “Pale Rider” , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Download data is not yet available.
+
−