About the use of Digital Resources for the Research and Teaching of Modern History

  • Andoni Artola Renedo
    Universidad del País Vasco
  • Álvaro Chaparro Sainz 
    Universidad de Almería alvarocs[at]ual.es

Abstract

The aim of this paper is to analyze the use of digital resources in two usually separate fields that, according to the authors, should be better imbricated: historical research and the teaching of History. In the first part, we describe an array of digitized archival material which, if properly used in different teaching contexts, could contribute to a more complex understanding of History by the students. The second section focuses on digital resources conceived for teaching, and specifically those related with the Early Modern period, through a quantitative analysis of the material stored in some of the most used educational repositories.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Angulo Morales, A. (2007). De Cameros a Bilbao: negocios, familia y nobleza en tiempos de crisis (1770-1834). Bilbao: UPV/EHU.

Angulo Morales, A. (2006). Algunas reflexiones sobre los recursos de archivos históricos en Internet y la enseñanza de la Historia. Hispania. Revista española de Historia, 222, 31-58.

Arancibia, M. (2016). Usos educativos de las TIC y su relación con las concepciones del profesor de historia sobre aprender y enseñar. Infancia, Educación y Aprendizaje, 2(2), 76-93. https://doi.org/10.22370/ieya.2016.2.2.594.

Braudel F. (1968) La historia y las ciencias sociales. Madrid: Alianza.

Carrasco, A. (2021). New World Wars. El proceso de creación de un videojuego de estrategia histórica basado en la conquista del Nuevo Mundo. Tiempos Modernos, 11(43), 275-302.

Claro, M., Salinas, Á, Cabello-Hutt, T., San-Martín, E., Preiss, D., Valenzuela, S., Jara, I. (2018). Teaching in a Digital Environment (TIDE): Defining and measuring teachers’ capacity to develop students’ digital information and communication skills. Computers & Education, 121, 162-174. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.001.

Cózar, R., Tirado, S. y Caparrós, F. B. (2021). La imagen de la Edad Moderna en los videojuegos: representaciones sociales y usos didácticos. Tiempos Modernos, 11(43), 249-274.

Eley, G. y Nield, K. 2010 [2007]. El futuro de la clase en la Historia ¿Qué queda de lo social?. Valencia: Universitat de València.

Gómez, C. J. y Miralles, P. (2022). La enseñanza de historia y la obsesión identitaria. The Conversation, 14/03/2022. https://theconversation.com/la-ensenanza-de-historia-y-la-obsesion-identitaria-175865

Gómez, C. J., Ortuño, J., y Molina, S. (2014). Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Tempo e Argumento, 6(11), 1-25.

Gómez, C. J., Rodríguez-Medina, J., Chaparro, A. y Alonso-García, S. (2022). Recursos digitales y enfoques de enseñanza en la formación inicial del profesorado de Historia. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 25, 1, 143-170.

Hatlevik, I. K. R. y Hatlevik, O. E. (2018). Students’ evaluation of digital information: The role teachers play and factors that influence variability. Computers in Human Behavior, 83, 56-63. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.01.022

Imízcoz, J. Mª. y Arroyo, L. (2011). Redes sociales y correspondencia epistolar. Del análisis cualitativo de las relaciones personales a la reconstrucción de redes egocentradas. Redes. Revista hispana para el análisis de redes sociales, Vol. 21, 4, 98-138.

Innerarity, Daniel. (2011). La democracia del conocimiento. Madrid: Paidós.

Johnson, C. H. (2015). Becoming Bourgeois. Love, Kinship and Power in Provincial France, 1670-1880. Ithaca / London: Cornell University Press.

Lamazou-Duplan, V. (2021). Introduction. En V. Lamazou-Duplan (dir.), Les archives familiales dans l’Occident médiéval et moderne. Trésor, arsenal, mémorial (pp. 1-4). Madrid: Casa de Velázquez.

Lévesque, S. (2008). Thinking Historically: Educating Students for the 21th Century. University of Toronto Press.

Lévesque, S. (2011). La pensée historique: pour le développement de la littératie critique en histoire. Canadian Issues/Thèmes canadiens, (Été 2011), 13-16.

López-Facal, Ramón. (2010). Nacionalismos y europeísmos en los libros de texto: identificación e identidad nacional. Clío y asociados, vol. 14, 9-33.

Luri, G. La escuela no es un parque de atracciones. Una defensa del conocimiento poderoso. Barcelona: Ariel, 2020.

Miralles, P., Gómez, C. J. y Monteagudo, J. (2019). Perceptions on the use of ICT resources and mass-media for the teaching of History. A comparative study among future teachers of Spain-England. Educación XX1, 22(2), 187-211. https://doi.org/10.5944/educXX1.21377

Miralles, P., Gómez, C. J., Arias, V. y Fontal, O. (2019). Digital resources and didactic methodology in the initial training of History teachers. Comunicar. Media Education Research Journal, 27(2), 41-51. https://doi.org/10.3916/C61-2019-04.

Morsel, J. (2021). Production d’archives, ou archives de la réproduction? La question des archives au miroir de la continuté seigneuriale. En V. Lamazou-Duplan (dir.), Les archives familiales dans l’Occident médiéval et moderne. Trésor, arsenal, mémorial (pp. 17-27). Madrid: Casa de Velázquez.

Munita Loinaz, J. A. y Zubiaga Valdivieso, J. La Fundación Sancho el Sabio de Vitoria: fondos procedentes de los archivos de familia. En V. Lamazou-Duplan (dir.), Les archives familiales dans l’Occident médiéval et moderne. Trésor, arsenal, mémorial (pp. 165-178). Madrid: Casa de Velázquez.

Peck, I. «Of sort of no use«? Manuscripts, Memory and the Family Archive in Eighteenth Century England. Cultural and Social History, Volume 20, Issue 2, 183-204. https://doi.org/10.1080/14780038.2022.2144093

Pérez Garzón, J. S. (2008). ¿Por qué enseñamos geografía e historia? ¿Es tarea educativa la construcción de identidades?. Historia de la educación, vol. 27, 37-55.

Pons, A. (2013). El desorden digital. Guía para historiadores y humanistas. Madrid: Siglo XXI.

Pro Ruiz, J. (2019). La construcción del Estado en España. Una historia del siglo XIX. Madrid: Alianza.

Ramírez-García, A. y González-Fernández, N. (2016). Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España [Media competence of teachers and students of compulsory education in Spain]. Comunicar, 24(49), 49-58.

Rivero, P. y Mur, L. (2015). Aprender ciencias sociales en la web 2.0. Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 80, 30-37.

Rodríguez, R. A. (2021). La Historia no se aprende con fechas y gestas: los estudiantes desconocen el pasado. The Conversation, 10/06/2021. https://theconversation.com/la-historia-no-se-aprende-con-fechas-y-gestas-los-estudiantes-desconocen-el-pasado-160233

Seixas, P. & Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson College Indigenous.

Seixas, P. (2015). A model of historical thinking. Educational Philosophy and Theory, 49(6), 1-13. doi:10.1080/00131857.2015.1101363

Vansledright, B. A. (2011). The Challenge of Rethinking History Education. On Practice, Theories, and Policy. New York: Routledge.

Walsham, A. (2016). The Social History of the Archive: Record-keeping in Early Modern Europe. Past & Present, Volume 230/Issue suppl. 11, 9-48. https://doi.org/10.1093/pastj/gtw033

Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and Other Unnaturals Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Philadelphia: Temple University Press.

Wineburg, S. (2018). Why Learn History (When It’s Already In Your Phone). Chicago: Chicago University Press.

Wolf, M (2020 [2018]). Lector, vuelve a casa. Cómo afecta a nuestro cerebro la lectura en pantallas. Barcelona: Deusto.

Material multimedia

Duby, G. (1978). Georges Duby, historien. «Nous devons nous adresser à un public plus étendu que celui de nos amphhitéâtres». Entrevista radiofónica, disponible en https://www.radiofrance.fr/franceculture/podcasts/les-nuits-de-france-culture/aujourd-hui-l-historien-avec-georges-duby-8705007
Artola Renedo, A., & Chaparro Sainz , Álvaro. (2023). About the use of Digital Resources for the Research and Teaching of Modern History. Studia Historica: Historia Moderna, 45(1), 73–100. https://doi.org/10.14201/shhmo202345173100

Downloads

Download data is not yet available.
+