For what Reason and for what Purpose Should we Teach Early Modern History? Epistemological Reflections and International Proposals

Abstract

The paper presents the report on «Education of the Early Modern Age» through three key elements. First, it addresses the controversies and debates around the new History curriculum, based on the complex relationship between History, nationalism and identity, and the evolution of the Spanish History curriculum since 1970. Second, it analyzes the epistemological bases of History as a discipline around four elements that are considered key to its presence in the classroom: the object of study of History, historical time, the analysis of historical sources, and the discursive nature of History. Finally, the article analyzes some of the international topics about the Early Modern Age in research and History curricula, to contextualize the latest curricular proposal. The article concludes with a reflection on the need to signify the relevance of the Early Modern Age in the historical and civic education of Secondary Education students.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Álvarez Junco, J. (2016). Dioses útiles. Naciones y nacionalismos. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Álvarez Junco, J. (coord.) (2013). Las historias de España. Visiones del pasado y construcción de identidad, Madrid, Crítica-Marcial Pons.

Álvarez Junco, J. y de la Fuente, G. (2017). El relato nacional. Historia de la historia de España. Madrid: Taurus.

Antunes, C. (2004). Globalisation in the Early Modern Period: The Economic Relationship between Amsterdam and Lisbon, 1640-1705. Aksant Academic.

Bartolomé Bartolomé, J. M., & García Fernández, M. (2012). Patrimonios urbanos, patrimonios burgueses. Herencias tangibles y transmisiones inmateriales en la Castilla interior. Studia Historica: Historia Moderna, 33, 29-60.

Barton, K. y Levstik, L. (2004). Teaching History for the Common Good. New Jersey: Lawrence Erlbau.

Blanco, A. (2008). La representación del tiempo histórico en los libros de texto de primero y segundo de la Enseñanza Secundaria Obligatoria. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, 7, 77-88.

Bloch, M. (2001). Apología para la historia o el oficio del historiador. México: FCE.

Braudel, F. (1968). La historia y las ciencias sociales. Madrid: Alianza.

Braudel, F. y Colin, A. (1987). Histoire et sciences sociales: La longue durée. Réseaux, 5(27), 7-37.

Brauner, C. (2016). Connecting Things: Trading Companies and Diplomatic Gift-Giving on the Gold and Slave Coasts in the Seventeenth and Eighteenth Centuries, Journal of Early Modern History, 20(4), 408-428. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342503

Burke, P. (2003) (Coord.). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza.

Cajani, L. (2006). Italian history textbooks on the brink of the twenty-first century. En J. Nicholls (Ed.), School history textbooks across cultures: International debates and perspectives (pp. 27-41). Oxford: Symposium books.

Cañizares-Esguerra, J. (2017). On Ignored Global «Scientific Revolutions», Journal of Early Modern History, 21(5), 420-432. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342573

Carr, E. H. (1961). What is History? Cambridge: Cambridge University Press.

Carretero, M. (2011). Constructing Patriotism: Teaching History and Memories in Global Worlds (Advances in Cultural Psychology: Constructing Human Developm). Charlotte: Information Age Publishing.

Carretero, M. y Kriger, M. (2004). ¿Forjar patriotas o educar cosmopolitas? El pasado y el presente de la historia escolar en un mundo global. En M. Carretero y J. Voss (comps.). Aprender y pensar la historia (pp. 71-98). Buenos Aires: Amorrortu.

Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (2012). History Education and the Construction of National Identities. A Volume In International Review of History Education. Charlotte: IAP.

Certeau, M. (1975). L´escriture de l´histoire. Paris: Galimard.

Cesco, V. (2011). Female Abduction, Family Honor, and Women’s Agency in Early Modern Venetian Istria, Journal of Early Modern History, 15(4), 349-366. doi: https://doi.org/10.1163/157006511X577023

Chapman, A. (2011). Understanding Historical Knowing: Evidence and Accounts. En Perikleous, L., Shemilt, D. (eds.), The Future of the Past: Why History Education matters (pp. 169-216). Nicosia: Association for Historical Dialogue and Research, Kailas Printers.

Chartier, C. (2007). La historia o la lectura del tiempo. Madrid: Gedisa.

Colombo, E. (2013). A Muslim Turned Jesuit: Baldassarre Loyola Mandes (1631-1667), Journal of Early Modern History, 17(5-6), 479-504. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342378

Crewe, R. D. (2015). Pacific Purgatory: Spanish Dominicans, Chinese Sangleys, and the Entanglement of Mission and Commerce in Manila, 1580-1620, Journal of Early Modern History, 19(4), 337-365. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342461

Cuesta, R. (1998). Clío en las aulas. La enseñanza de la Historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid: Akal.

Cuesta, R. (2002). El código disciplinar de la historia escolar en España: Algunas ideas para la explicación de la sociogénesis de una materia de enseñanza. Encounters on Education, 3, 27-41.

Delgado, A. (2022). La enseñanza de la Historia y los debates parlamentarios en la reforma educativa de la LOMLOE. Ayer. Revista De Historia Contemporánea, 127(3), 337-352. https://doi.org/10.55509/ayer/975

Duarte Piña, O. (2018). La Enseñanza de la Historia: innovación y continuidad desde Rafael Altamira. Revista Española de Pedagogía, 76 (269), 141‐155. doi: https://doi.org/10.22550/REP76‐1‐2018‐07

Elliott, J. (2010). España, Europa y el mundo de Ultramar. Madrid: Taurus.

Epstein, T. y Peck, C. (2018). Teaching and Learning Difficult Histories in International Contexts. A Critical Sociocultural Approach. Nueva York: Routledge.

Fevbre, L. (1982). Combates por la historia. Barcelona: Ariel.

Fillafer, F.L. (2017). A world connecting? : from the unity of history to global history. History and Theory, 56, 3-37.

Firpo, M. (2016). Rethinking «Catholic Reform» and «Counter-Reformation»: What Happened in Early Modern Catholicism—a View from Italy, Journal of Early Modern History, 20(3), 293-312. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342506

Fontana, J. (1982). Historia: análisis del pasado y proyecto social. Barcelona: Crítica.

García Cárcel, R. (2011). La herencia del pasado. Memorias históricas de España. Madrid: Galaxia Gutemberg.

García González, F. (2015). Investigar historia rural en España y Francia en la Época Moderna. Impulso y renovación desde la historia comparada. En O. Rey Castelao y F. Suárez Gólan. Los vestidos de Clío. Métodos y tendencias recientes de la historiografía modernista española, 1973-2013 (pp. 171-204). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

García González, F. (ed.). (2020). Vivir en soledad. Viudedad, soltería y abandono en el mundo rural (España y América Latina, siglos XVI-XXI). Madrid: Iberoamericana-Vervuert.

García González, F, Gómez Carrasco, C. J., Cózar, R. y Martínez, P. (2020). La Historia Moderna en la Enseñanza Secundaria. Contenidos, métodos y representaciones. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Ginzburg, C. (1986). Mitos, emblemas, indicios. Morfología e Historia. Barcelona: Gedisa.

Gómez, C. J. (2014). Pensamiento histórico y contenidos disciplinares en los libros de texto. Un análisis exploratorio de la Edad Moderna en 2.º de ESO. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(1), 131-158.

Gómez, C. J. y Chapman, A. (2017). Enfoques historiográficos y representaciones sociales en los libros de texto. Un estudio comparativo, España-Francia-Inglaterra. Historia y Memoria de la Educación, 6.

Gómez, C. J. y Miralles, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la historia en el ámbito escolar. Madrid: Sílex.

Gómez, C. J. y Miralles, P. (2022). La enseñanza de la Historia y la obsesión identitaria. The Conversation. Disponible en: https://theconversation.com/la-ensenanza-de-historia-y-la-obsesion-identitaria-175865

Gómez, C. J., y Rodríguez, R. A. (2017). La historia como materia formativa. Reflexiones epistemológicas e historiográficas. Revista de historiografía (rEVHISTO), (27), 265-286. https://doi.org/10.20318/revhisto.2017.3974

Gómez, C.J. y Sáiz, J. (2023). The origin and development of research into historical thinking: a key concept in the renewal of history education. En Gómez, C.J. (ed.). Reimagining the Teaching of European History. Promoting Civic Education and Historical Consciousness, (pp. 25-41) Londres-Nueva York.

González Cruz, D. (2020). La red de salinas y el comercio de la sal en el estuario del Tinto durante la Edad Moderna: Huelva, San Juan del Puerto, Palos de la Frontera y Moguer. Studia Historica: Historia Moderna, 42(1), 65-91. https://doi.org/10.14201/shhmo20204216591

Gruzinski, S. (2016). Las cuatro partes del mundo. Historia de una mundialización. México: FCE.

Gruzinski, S. (2018). ¿Para qué sirve la historia? Madrid: Alianza.

Gürkan, E. S. (2015). Mediating Boundaries: Mediterranean Go-Betweens and Cross-Confessional Diplomacy in Constantinople, 1560-1600, Journal of Early Modern History, 19(2-3), 107-128. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342453

Hassell, S. (2022). Religious Identity and Imperial Security: Arming Catholic Slaves in Sixteenth- and Seventeenth-Century Portuguese India, Journal of Early Modern History, 26(5), 403-428. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-bja10016

Hobsbawm, E. J. (1997). Nations and Nationalism since 1780: programme, myth, reality. Cambridge: Cambridge University Press.

Hobsbawm, E. J. (2002). Introducción: la invención de la tradición. En E. Hobsbawm y T. Rangers (coords.), La invención de la tradición (pp. 7-21). Barcelona: Crítica.

Iglesias Rodríguez, J. J. (2020). Mercaderes en las urbes: Los Sopranis, genoveses gaditanos en España y en América. Studia Historica: Historia Moderna, 42(2), 57-89. https://doi.org/10.14201/shhmo20204225789

Le Goff, J. (1988). Histoire et memoire. París: Galimard.

Lévesque, S. y Croteau, J. P. (2020). Beyond History for Historical Consciousness: Students, Narrative and Memory. Toronto: Toronto University Press.

Lloyd, A. P. (2022). The Suspension of the Portuguese Inquisition, 1674 to 1681: The Female Perspective, Journal of Early Modern History, 26(3), 199-221. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-bja10027

López Facal, R. (2002). Enseñar historia en convivencia plurinacional. Gerónimo de Ustariz, 17-18, 49-57.

López Facal, R. (2010). Nacionalismos y europeísmos en los libros de texto: identificación e identidad nacional. Clío y asociados: la historia enseñada, 14, 9-13. doi:10.14409/cya.v1i14.1673

López Facal, R. (2014). La LOMCE y la competencia histórica. Ayer, 94, 273-285.

López Facal, R., Miralles, P., Prats, J. y Gómez, C. J. (2017). Enseñanza de la historia y competencias educativas. Barcelona: Graó.

Machado De Oliveira, A. J. (2016). Santos mulatos y negros en la América portuguesa: Catolicismo, esclavitud, mestizaje y el color de las jerarquías. Studia Historica: Historia Moderna, 38(1), 65-93. https://doi.org/10.14201/shhmo20163816593

Marcos Martín, A., y Amigo Vázquez, L. (2019). Presentación. Europa y la Monarquía Hispánica ante el cambio de hegemonía (1635-1659). Studia Historica: Historia Moderna, 41(1), 7-28. https://doi.org/10.14201/shhmo2019411728

Martínez Hernández, G. (2020). La práctica y la enseñanza de la anatomía en la Real Universidad de México, siglos XVI y XVII. Studia Historica: Historia Moderna, 42(1), 287-309. https://doi.org/10.14201/shhmo2020421287309

Mattozzi, I. (1988). I bambini, il tempo, la storia: educazione temporale e curricolo di storia nella scuola elementale. CIDI di Firenze (dir.), Tempo e spazio, dimensioni del sapere. Dalle hipótesis teoriche alle practique didattiche. Milano: Mondadori.

Miralles, P. y Gómez, C. J. (2016). Sin Kronos ni Kairós. El tiempo histórico en los exámenes de 1.º y 2.º de Educación Secundaria Obligatoria. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación, 15, 15-26.

Monte-Sano, C., De la Paz, S., y Felton, M. (2014). Reading, thinking and writing about history. Teaching argument writing to diverse learners in the common core classroom, grades 6-12. Teacher College Press.

Moreno, D., Peña, M. y García Cárcel, R. (Eds) (2022). La Inquisición en el mundo hispánico. Granada: Comares.

Pagès, J. (1999). El tiempo histórico: ¿Qué sabemos de su enseñanza y su aprendizaje? Análisis y valoración de los resultados de algunas investigaciones. I Seminario de Didáctica de las Historia. Santiago de Chile: Universidad Pontificia de Chile.

Pagès, J. (2004). Tiempos de cambios... ¿Cambios de tiempos? Sugerencias para la enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico a inicios del siglo XXI. En F. Ferraz (org.), Reflexôes sobre espaço-tempo. Coleçâo Textos de Graduaçâo, 3 (pp. 35-53). Universidade Católica do Salvador. Instituto de Filosofia e Ciéncias Humanas. Centro de Estudos do Imaginário Contemporâneo. UCSAL/Quarteto editora.

Pearsall, S. M. (2021). Women’s, Gender, and Sexuality Studies, Journal of Early Modern History, 25(6), 524-533. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-bja10046

Pérez-Garzón, S. (2002). Usos y abusos de la historia. Gerónimo de Ustariz, 17-18, 11-24.

Pérez-Garzón, S. (2008). ¿Por qué enseñamos geografía e historia? ¿Es tarea educativa la construcción de identidades? Historia de la educación, 27, 37-55.

Peter Mandler, Seán Lang & Ted Vallance, 2011. What matters most in history education: learning narratives, making narratives or understanding how narratives are made? Teaching History, 22-31.

Peña Díaz, M. (2018). Días de vino y risas. Arte, literatura y transgresiones cotidianas (siglos XVI-XVII). Studia Historica: Historia Moderna, 40(1), 233-259. https://doi.org/10.14201/shhmo2018401233259

Piqueras, J. A. (2021). Negreros. Españoles en el tráfico y capitales esclavistas. Madrid: Catarata.

Plá, S. (2012). La enseñanza de la historia como objeto de investigación. Secuencia, 84, 163-184.

Prange, S. R. (2013). The Contested Sea: Regimes of Maritime Violence in the Pre-Modern Indian Ocean, Journal of Early Modern History, 17(1), 9-33. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342355

Prats, J. (2000). Dificultades para la enseñanza de la historia en la educación secundaria: reflexiones ante la situación española. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 5.

Prats, J. (2010). En defensa de la historia como materia educativa. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 9, 8-17.

Prats, J. (2016). Combates por la historia en educación. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, 15, 145-153.

Raj, K. (2017). Thinking Without the Scientific Revolution: Global Interactions and the Construction of Knowledge, Journal of Early Modern History, 21(5), 445-458. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342572

Rey Castelao, O. (2016). Crisis familiares y migraciones en la Galicia del siglo XVIII desde una perspectiva de género. Studia Historica: Historia Moderna, 38(2), 201-236. https://doi.org/10.14201/shhmo2016382201236

Rey Castelao, O. (2022). El vuelo corto. Mujeres y migraciones en la Edad Moderna, Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Rey Castelao, O. y Suárez (2015). Los vestidos de Clío. Métodos y tendencias recientes de la historiografía modernista española, 1973-2013. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

Rothman, E. N. (2015). Afterword: Intermediaries, Mediation, and Cross-Confessional Diplomacy in the Early Modern Mediterranean, Journal of Early Modern History, 19(2-3), 245-259. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342459

Sánchez, S. (2005). ¿Y qué es la historia. Reflexiones epistemológicas para profesores de Secundaria. Madrid: Siglo XXI.

Schiebinger, L. (2017). Secret Cures of Slaves: People, Plants, and Medicine in the Eighteenth -Century Atlantic World. Stanford University Press.

Schugurensky, D. y Wolhuter, C. (2020). Global Citizenship Education in Teacher Education Theoretical and Practical Issues. New York: Routledge.

Seixas, P. & Morton, T. (2013). The big six historical thinking concepts. Nelson: Toronto.

Steinmetz, G. (2017). Field Theory and Interdisciplinarity: History and Sociology In Germany and France during the Twentieth Century. Comparative Studies in Society and History, 59 (2), 477-514.

Stone, L. (1991). History and Post-Modernism. Past and Present, 131, 207-218.

Subrahmanyam, S. (2017). Beyond the usual suspects: on intellectual networks in the early modern world. Global Intellectual History, 2, 30-48.

Thompson, E. P. (1981). Miseria de la teoría. Barcelona: Crítica.

Thompson, E. P. (1984). Tradición, revuelta y conciencia de clase. Estudios sobre la crisis de la sociedad preindustrial. Barcelona: Crítica.

Tiana, A. (2011). Análisis de las competencias básicas como núcleo curricular en la educación obligatoria española. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 63-75.

Tilly, C. (2006). Identities, Boundaries and Social Ties. Londres: Routledge.

Tilly, C. (2007). Three vision of History and Theory. History and Theory, 46, 299-307.

Valladares, R. (2016). «Por toda la Tierra» España y Portugal: globalización y ruptura (1580-1700). Lisboa: CHAM.

Valls, R. (2002). Cambios y continuidades en los manuales y materiales curriculares de Historia de la Educación Secundaria Obligatoria. Gerónimo de Ustáriz, 17/18, 67-78.

Valls, R. (2007). Historiografía escolar española: siglos XIX-XXI. Madrid: UNED.

Valls, R. (2009). Historia y memoria escolar. Segunda República, Guerra Civil y dictadura franquista en las aulas. Valencia: Universitat de València.

Van Gelder, M., & Krstić, T. (2015). Introduction: Cross-Confessional Diplomacy and Diplomatic Intermediaries in the Early Modern Mediterranean, Journal of Early Modern History, 19(2-3), 93-105. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-12342452

VanSledright, B. A. (2008). Narratives of Nation-State, Historical Knowledge and School History Education. Review of Research in Education, 32(1), 109-146.

VanSledright, B. A. (2014). Assessing Historical Thinking y Understanding. Innovate Designs for New Standards. New York: Routledge.

Veyne, P. (1972). Cómo se escribe la historia. Ensayo de epistemología. Madrid: Fragua.

Vidal, C. y Losantos, J. (2009). Breve Historia de España para inmigrantes, nuevos españoles y víctimas de la LOGSE. Madrid: Planeta.

Vilar, P. (1980). Iniciación al vocabulario de análisis histórico, Barcelona: Crítica.

Vilar, P. (1997). Pensar históricamente. Barcelona: Crítica.

Walden, J. (2022). Capuchins, Missionaries, and Slave Trading in Precolonial Kongo-Angola, West Central Africa (17th Century), Journal of Early Modern History, 26(1-2), 38-58. doi: https://doi.org/10.1163/15700658-bja10003

White, H. (1974). Metahistory: The Historical Imagination in Ninenteenth Century Europe. Baltimore: The Johns Hopkins University.

Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and Other Unnaturals Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Philadelphia: Temple University Press.

Wineburg, S: (2018). Why learn History (When it´s already in your phone). Chicago: Chicago University Press.

Wolf, E. (2005). Europa y la gente sin historia. México: FCE.

Yun Casalilla, B. (2019). Los imperios ibéricos y la globalización de Europa. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Zwart, P. (2016). Globalization and the Colonial Origins of the Great Divergence: Intercontinental Trade and Living Standards in the Dutch East India Company?s Commercial Empire, c. 1600-1800.
Gómez Carrasco , C. J. (2023). For what Reason and for what Purpose Should we Teach Early Modern History? Epistemological Reflections and International Proposals. Studia Historica: Historia Moderna, 45(1), 7–42. https://doi.org/10.14201/shhmo2023451742

Downloads

Download data is not yet available.
+