Primary Education Inspectorate in the Province of Badajoz (1920-1940). Educational Challenges and Advances in Turbulent Times

Abstract

The First Education Inspectorate of Badajoz had a significant impact on education in the province between the 1920s and 1940s. The aim of this research is to investigate the work carried out by this professional body in the context of Badajoz and to study the trajectories of those who worked in it and experienced the political, social and cultural transformations of the most turbulent years of the twentieth century. The study is carried out through the educational historical method, analyzing various archival documents, statistical sources, pedagogical press and documents recovered from regional and national archives. The results show how the educational inspectorate had little involvement in the professional improvement and guidance of teachers in the dictatorship of Miguel Primo de Rivera, although its work was decisive for the educational improvement of the context in the period of the Second Republic. The involvement in school renovation by some inspectors in the 1930s had negative consequences on their personal and professional careers in the period of the Civil War. Separation from office, exile, and in the worst cases death were some of them. The decline of the professional inspection corps in the early years of Franco’s regime and the work carried out by the inspectors in this period, very much influenced by the guidelines of the New State, had a decisive influence on primary education in the province in the second half of the century.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Agulló Díaz, C. (2023). El exilio interior de Leonor Serrano, Josefa Herrera y Ángela Sempere, tres inspectoras sancionadas en la dictadura primorriverista. Historia y Memoria de la Educación, 17, pp. 63-97. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.33119

Alcalá Ibáñez, M. L. (2015). La Inspección de Enseñanza Primaria como referente pedagógico en la provincia de Teruel. 1900-1931. Avances en Supervisión Educativa, 24. https://doi.org/10.23824/ase.v0i24.7

Alcalá Ibáñez, M. L. (2016). La inspección de enseñanza primaria y la consolidación del sistema escolar en la provincia de Teruel (1849-1900). Espacio, Tiempo y Educación, 3(2), pp. 323-350. https://doi.org/10.14516/ete.2016.003.002.014

Batanaz Palomares, L. (2011). La Inspección de Primera Enseñanza durante la Guerra Civil y el primer franquismo (1936-1943). Represalia y desgarramiento. Córdoba: Servicio de publicaciones. Universidad de Córdoba.

Batanaz Palomares, L., Álvarez Castillo, J. L., Jiménez Eguizábal, J. A., González González, H. (2012). La inspección de primera enseñanza durante la Guerra Civil: Impacto de los procesos de depuración sobre el escalafón de 1935. Revista de ciencias de la educación, 229, pp. 21-38.

Caballero Cortés, A. (1997). La inspección de primera enseñanza en Málaga, desde la II República al nuevo estado. Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 16, pp. 303-313.

Cabezas Granado, F. (2010). El exilio extremeño: Apuntes para una historia. Revista de Estudios Extremeños, 66(1), pp. 309-376.

Cáceres-Muñoz, J. (2019). La Institución Libre de Enseñanza y Extremadura. Caminos de regeneración pedagógica. Salamanca: FahrenHouse.

Camacho Prats, A. (2014). Funciones y quehaceres de los inspectores de Educación en Baleares. Un estudio de casos. (Tesis inédita de doctorado). Universitat de Barcelona, Barcelona.

Camacho Prats, A. (2016). La inspecció de l’ensenyament en èpoques convul-ses delsegle XX a Espanya: de Primo de Rivera a Franco. En Educar en temps de guerra (pp. 423-434). València: Universitat de València y Institució Alfons el Magnànim.

Castán Esteban, J. L. (2019). Fuentes bibliográficas y documentales para la investigación histórica sobre la Inspección de Educación. Educa Nova, 9, pp. 59-84.

Castán Esteban, J. L. (2021). La investigación sobre la historia de la inspección de Educación en España. Balance y perspectivas. Espacio, Tiempo y Educación, 8(1), pp. 219-245. https://doi.org/10.14516/ete.338

Cazaña y Ruiz, E. (1905). Inspección de Primera enseñanza de la provincia de Murcia. Jumilla: Imperio del Comercio.

Cazorla-Granados, F. J. y García Baena, R. M. (2019). María Victoria Díaz Riva, una pionera entre hombres. La inspectora-jefe de Educación de Málaga y Melilla. Educa Nova, 9, pp. 121-136.

Cortés Cortés, F. (1994). ¿Un intento de inspección educativa bajo control eclesiástico en el Badajoz de 1810? Revista de Estudios Extremeños, 5(1), pp. 171-179.

Cortés Cortés, F. (2003). La provincia de Badajoz entre 1856 y 1859. Educación primaria, maestras y maestros. Badajoz: Diputación Provincial de Badajoz.

Cortés Cortés, F. (2016). La escuela en la Extremadura meridional del siglo XIX. Badajoz: Diputación de Badajoz.

Cortés Cortés, F. (2018). Supervisión y control de escuelas. Inspección educativa e Instrucción Primaria en la provincia de Badajoz a finales del siglo XIX. Diputación Provincial de Badajoz.

Díaz Paniagua, N. (2014). Mujer y educación. Sociedad: boletín de la Sociedad de Amigos de la Cultura de Vélez-Málaga, 13, pp. 11-14.

Domínguez Rodríguez, E. (2005). Políticas educativas en el siglo XX y su incidencia en Extremadura. Revista de estudios extremeños, 61(2), pp. 921-984.

Esteban Frades, S. (2014). La inspección de educación. Historia, pensamiento y vida. Oviedo: Adide de Castilla y León y KRK ediciones.

Flecha García, C. (2018). La Inspección de Primera Enseñanza en la España del primer tercio del siglo XX: modelos, contextos y protagonistas. Historia Caribe, 13(33), pp. 179-217. https://doi.org/10.15648/hc.33.2018.8

Galicia Mangas, F. J. (2016). Origen y evolución histórica de la Inspección de Educación en España. En F. J. Galicia Mangas (coord.), La Inspección de Educación: régimen jurídico (pp. 25-120). Madrid: Secretaría General Técnica. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

García Madrid, A. (2009). El primer freinetismo en Extremadura, maestros, escuelas y periódicos (1932-1936). Foro de Educación, 11, pp. 175-194.

Gómez San Miguel, E. (2017). Inspectoras de primera enseñanza en el segundo tercio del siglo XX. (Tesis inédita de doctorado). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

González González, J. M. (2019). La arquitectura escolar de Badajoz entre 1900 y 1975. Historia de la Educación, 38, pp. 277-290. https://doi.org/10.14201/hedu201938277290

Hernández Díaz, J. M. (2002). Adolfo Maíllo, inspector de primera enseñanza en la República y en la Guerra (1931-1939). En A. Tiana y V. M. Juan Borroy (coords.), Santiago Hernández Ruiz (1901-1988) y la educación de su tiempo: miradas desde un centenario (pp. 133-164). Zaragoza: Diputación de Zaragoza.

Hernández Díaz, J. M. (2001). Maestros, inspectores y pedagogos en el exilio español de 1939. En J. M.ª Balcells y J. A. Pérez Bowie (eds.), El exilio cultural de la guerra civil (1936-1939) (pp. 95-109). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Hernández Díaz, J. M. (2019). La Inspección Educativa y la cultura escolar en España: Génesis, proceso constituyente y actualización de funciones. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 25, pp. 59-89. https://doi.org/10.14201/aula2019255989

Jiménez Eguizábal, A. (1984). La Inspección de Primera Enseñanza en la Segunda República española. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Jiménez Eguizábal, A. (1985). Aproximación al estatus socio-profesional del inspector de primera enseñanza en la coyuntura republicana. Revista de Ciencias de la Educación, 121, pp. 103-112.

Jiménez Eguizábal, A. (1998). Génesis de la función social y carácter profesional de la Inspección Educativa en España (1849-1936). Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 17, pp. 205-220.

Jiménez Eguizábal, A. (2001). La inspección educativa en torno a 1900: función social, competencias y desarrollos profesionales. En P. Álvarez Lázaro (dir.), Cien años de educación en España. En torno a la creación del Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes (pp. 389-408). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Liébana Collado, A. (2009). La educación en España en el primer tercio del siglo XX: la situación del analfabetismo y la escolarización. Madrid: Universidad de Mayores de Experiencia Recíproca.

López del Castillo, M. T. (2013). Historia de la Inspección de primera enseñanza en España. Madrid: Ministerio de Educación.

López del Castillo, M. T. (2003). Defensoras de la educación de la mujer. Las primeras inspectoras escolares de Madrid, 1861-1926. Madrid: Comunidad de Madrid.

López Martín, R. (1987). La Inspección de Enseñanza Primaria en la Dictadura de Primo de Rivera. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria 6, pp. 311-324.

López Martín, R. (1995). Ideología y Educación en la Dictadura de Primo de Rivera. València: Universitat de València.

Lorenzo Vicente, J. A. (2002). La formación de los Formadores y de los Inspectores de Primera Enseñanza (1909-1936). En A. García Madrid (coord.), Miscelánea pedagógica: homenaje al profesor Vicente Faubell Zapata (pp. 19-50). Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Marín Eced, T. (1991). Innovadores de la educación en España. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Martí Ferrándiz, J. J. (1996). La Inspección educativa en la política escolar de la España contemporánea. (Tesis inédita de doctorado). Universitat de València, València.

Martí Ferrándiz, J. J. (2002). Utopías y desengaños en las políticas educativas de la II República: la inspección del sistema escolar. València: Tirant lo Blanch.

Mayorga Manrique, A. (2000). La inspección educativa. Siglo y medio de la inspección educativa en España. 1849-1999. Madrid: Santillana.

Medina Medina, A. (2003). Historia de la inspección de educación en Canarias. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Centro Asociado de Las Palmas de Gran Canaria.

Mikelarena Peña, F. (2016). Tormenta sobre la Inspección. La represión franquista contra los inspectores de primera enseñanza de Navarra. Historia y Memoria de la Educación, 4, pp. 337-369. https://doi.org/10.5944/hme.4.2016.16019

Montero Alcaide, A. (2021). La inspección de educación en España. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional, Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones.

Montero Curiel, M. L. y Montero Curiel, P. (2010). La escuela como médula de la evolución y del progreso del magisterio extremeño en el primer cuarto del siglo XX. En XXXVIII Coloquios Históricos de Extremadura. Dedicados a los moriscos en Extremadura en el IV centenario de su expulsión: Trujillo, del 21 al 27 de septiembre de 2009. Vol. 2 (pp. 593-616). Trujillo: Asociación Cultural Coloquios Históricos de Extremadura.

Muñoz Marín, D. (1994). La inspección de enseñanza primaria durante el franquismo (1936-1975). (Tesis inédita de doctorado). Murcia: Universidad de Murcia.

Ortells Roca M. y Artero Broch, I. (2013). ¿Para qué sirven las inspectoras? Leonor serrano: la pedagogía y/contra el poder. Quaderns Digitals, 76.

Pérez Aguilar, J. F. (2019). Historia contemporánea de la Inspección Educativa de Andalucía. Educa Nova, 9, pp. 137-151.

Ramírez Aísa, E. (1997). La nueva inspección escolar de la Segunda República española: 1931-1936. Bordón, 49(1), pp. 47-56.

Ramírez Aísa, E. (2017). Historia de la Inspección de Educación en España: 1812-1978. En E. Vázquez-Cano (coord.), La Inspección y Supervisión de los centros educativos (pp. 33-65). Madrid: UNED.

Ramírez Aísa, E. (2019). Hoy no es ayer. Meditaciones históricas de un inspector de educación sobre su oficio. Educa Nova, 9, pp. 197-232.

Real Apolo, C. (2012). La configuración del sistema educativo español en el siglo XIX: Legislación educativa y pensamiento político. Campo Abierto, 31(1), pp. 69-94.

Redondo-Castro, C. (2018). La segunda enseñanza pública en Extremadura (1900-1936). (Tesis inédita de doctorado). Málaga: Universidad de Málaga.

Redondo Castro, C., Martín Zúñiga, F. (2021). Analfabetismo e instrucción primaria en la provincia de Badajoz durante el primer tercio del siglo XX. História da Educação, 25. https://doi.org/10.1590/2236-3459/107616

Robles Sanjuán, V. y Rabazas Romero, T. (2023). Control y exilio interior de las educadoras en la Dictadura de Primo de Rivera. Historia y Memoria de la Educación, 17, pp. 29-61. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.33820

Rodríguez Doblas, M. D. y Ruiz Carmona, M. J. (2018). Francisco Rodríguez Arias: periodista extremeño, 1915-1998. Badajoz: Fundación CB.

Rosique Navarro, F. (1985). Badajoz y los intelectuales en la II República: una aproximación. Revista de Estudios Extremeños, 41(2), pp. 369-386.

Ruiz Rodríguez, J. A. (2010). Postales extremeñas. Vida y tiempo de Anselmo Trejo Gallardo (1904-1940). Badajoz: Diputación de Badajoz.

Sánchez Muñoz, A. (1985). Los orígenes de la inspección de escuelas de primeras letras en Zamora (1825-1832). Studia Zamorensia, 6, pp. 119-136.

Sanz Simón, C. y Sonlleva Velasco, M. (2023). Entre el éxito profesional, el exilio interior y el olvido. La inspección femenina de Castilla y León en los procesos sancionadores ocurridos durante la Guerra Civil. Historia y Memoria de la Educación 17, pp. 99-133. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.33114

Soler Fiérrez, E. (1992). Fuentes documentales para el estudio histórico comparado de la inspección educativa en España y en Iberoamérica. Escuela Española.

Soler Fiérrez, E. (1999). La visita de inspección educativa en la II República Española (1931-1936). Bordón, 51(3), pp. 277-284.

Sonlleva Velasco, M. y Sanz Simón, C. (2022). Inspectoras de Primera Enseñanza en la provincia de Segovia (1900-1939). Una historia silenciada. Investigaciones Históricas. Época Moderna y Contemporánea, 42, pp. 947-980. https://doi.org/10.24197/ihemc.42.2022.947-980

Soto Vázquez, J., Pérez Parejo, R. y Pantoja Chaves, A. (2010). Catálogo para el estudio de la Educación Primaria en la provincia de Badajoz durante la segunda mitad del siglo XIX (1857–1900). Badajoz: Diputación de Badajoz.

Tiana, A. y Juan Borroy, V. M. (coords.). (2002). Santiago Hernández Ruiz (1901- 1988) y la educación de su tiempo: miradas desde un centenario. Zaragoza: Diputación de Zaragoza.
Céspedes Sanabria, M. I., & Sonlleva Velasco, M. (2024). Primary Education Inspectorate in the Province of Badajoz (1920-1940). Educational Challenges and Advances in Turbulent Times. El Futuro Del Pasado, e31437. https://doi.org/10.14201/fdp.31437

Downloads

Download data is not yet available.
+