Realities and Fictions of Post-Communist Russia in Le Concert (2009), by Radu Mihaileanu

Abstract

This article analyses the keys in the movie Le Concert (2009), from the point of view of the relationship between History and cinema, inspired by Marc Ferro, Robert Rosenstone and José María Caparrós Lera, among others. In other words, the treatment of movies as yet another historical document, with its own language and which, also, shapes itself as a historical agent. Le Concert shows us from a humoristic portrait, the realities and fictions of pot-communist Russia, its new idiosyncrasies, its debt to the past and the many social and emotional conflicts left unsolved after its shut down. The film does not intend, by any means, to be an exact X-ray of Russian society, but a rather eloquent metaphor of the tough social portrait (misery, wounds and mafias) and inheritance left behind by the Soviet totalitarianism.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Applebaum, A. (2004). Gulag: historia de los campos de concentración soviéticos. Madrid: Debate.

Bayón, F. (1983, 17 de marzo). Los judíos en la URSS, una minoría perseguida. El País .

Bolufer, M., Gomis, J., y Hernández, T. M. (eds.). (2015). Historia y cine. La construcción del pasado a través de la ficción. Zaragoza: Institución Fernando El Católico.

Burke, P. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.

Burrin, P. (2004). Francia bajo la ocupación nazi, 1940-1944. Barcelona: Paidós.

Carrère d’Encausse, H. (2001). Rusia inacabada. Barcelona: Salvat Contemporánea.

Claudín, C. (2011). ¿Qué Rusia, veinte años después? Revista CIDOB d’afers internacionals, 96, pp. 11-23.

Cuéllar, J. M. (2010, 12 de marzo). Tchaikovski como el más bello reto. ABC .

Fentress, J. y Wickham, C. (2003). Memoria social. Madrid: Frónesis.

Fernández, R. (2003, 3 de julio). Un magnate ruso compra el Chelsea. El País.

Ferro, M. (1995). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.

Figes, O. (2006). El baile de Natacha. Una historia cultural rusa. Barcelona: Edhasa.

French, Ph. (2010, 18 de julio). El Concert. The Guardian .

Gessen, M. (2018a). El futuro es Historia. Rusia y el regreso del totalitarismo. Madrid: Turner.

Gessen, M. (2018b). El hombre sin rostro: el sorprendente ascenso de Vladimir Putin. Barcelona: Debate.

Greene, S. A. (2011). La sociedad civil rusa, veinte años después. Revista CIDOB d’afers internacionals, 96, pp. 81-96.

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Hoffman, D. E. (2003). Los oligarcas: poder y dinero en la nueva Rusia. Barcelona: Mondadori.

Holden, S. (2010, 29 de julio). Getting the Old Band Back Together. New York Times.

Hueso Montón, A. L. y Camarero Gómez, G. (coords.). (2014). Hacer historia con imágenes. Madrid: Síntesis.

Lee Myers, S. (2018). El nuevo zar. Ascenso y reinado de Vladimir Putin. Barcelona: Península.

Lewin, M. (2006). El siglo soviético. Barcelona: Crítica.

Masurel, C. (2009, 20 de noviembre). Le Concerte. Artistik Rezo .

Martínez Rodríguez, A. (2011). La paz y la memoria. Madrid: Catarata.

Matías López, L. (2002). La huella roja. Historias de la Rusia postsoviética en el cambio de milenio. Barcelona: Península.

Meyer, J. (2009). Rusia y sus imperios (1894-2005). Barcelona: Círculo de Lectores.

Ocaña, J. (2010, 10 de marzo). Carcajadas políticas El País .

Pinti, A. (2017). Revolución rusa y primera oleada migratoria (1997-1930). Studium. Revista de humanidades, 23, pp. 195-226.

Pomerantsev, P. (2017). La Nueva Rusia, nada es verdad. Barcelona: RBA.

Rangsimaporn, P. (2009). Russia as an aspiring great power in East Asia: perceptions and policies from Yeltsin to Putin. Basingstoke y Hampshire: Palgrave Macmillan.

Rosenstone, R. A. (2014). La historia en el cine. Madrid: Rialp.

Service, R. (2000). Historia de Rusia en el siglo XX. Barcelona: Crítica.

Service, R. (2005). Rusia, experimento de un pueblo: de 1991 a la actualidad. Madrid: Siglo XXI.

Shevtsova, L. F. (2007). Russia lost in transition: the Yeltsin and Putin legacies. Washington: Carnegie Endowment for International Peace.

Taibo, C. (2000). La explosión soviética. Madrid: Espasa.

Taibo, C. (2017). La Rusia contemporánea y el mundo. Madrid: Catarata.
Barrenetxea Marañón, I. (2019). Realities and Fictions of Post-Communist Russia in Le Concert (2009), by Radu Mihaileanu. El Futuro Del Pasado, 10, 639–678. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.025

Downloads

Download data is not yet available.
+