The Child Story as a Pedagogical Element. The Magazine The World of Children (El Mundo de los Niños) (1887-1891)

  • Andrés Payà Rico
    Universitat de València Andres.Paya[at]uv.es
  • Beatriz Chamorro Cercós
    Universitat de València

Abstract

Children’s and young people’s literature has been used as an instrument to transmit behaviors and values throughout history. Through illustrated magazines and the press, an increasing number of readers were receiving this type of informal education through stories and children’s stories in which the protagonists were children with whom the reader could easily identify. The objective of this article is to analyze the stories and children’s stories published in the decennial magazine El Mundo de los Niños –The World of Children– (1887-1891), to make an approximation to Spanish society at the end of the 19th century and its values. The method used was the content analysis, in which grouped by areas, we have been studying the values that make up the morality of an era present in the analyzed readings, constituting a faithful reflection of Spanish society and the situation of childhood in this historical moment. After the detailed reading and analysis of more than a hundred stories published in that magazine, we have been able to observe the presence of a moral education based on values (freedom, courage, work, effort, honesty ...) and counter-values (laziness, imprudence, greed...) that constitute a whole socio-educational program of the period in which these children’s stories were written and published.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bortolussi, M. (1985). Análisis teórico del cuento infantil. Madrid: Ed. Alhambra.

Bravo-Villasante, C. (1985). Historia de la literatura infantil española. Madrid: Ed. Escuela Española.

Bravo-Villasante, C. (1989). Ensayos de literatura infantil. Murcia: Universidad de Murcia.

Cerrillo, P. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Barcelona: Ed. Octaedro.

Colomer, T. (2005). El desenlace de los cuentos como ejemplo de las funciones de la literatura infantil y juvenil. Revista de Educación, N.º Extra 1, pp. 203-216.

Estébanez, D. (1996). Diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza editorial.

Ezama, A. (1990). El cuento de la prensa y otros cuentos. Aproximación al relato breve entre 1890 y 1900. Zaragoza: Ed. Prensas Universitarias de Zaragoza.

Fuster, P. y Molina. M. (2016). ¿Aprender literatura infantil? En A. Díez Mediavilla et al. (eds.), Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 675-686). Alicante: Universitat d’Alacant.

García Padrino, J. (2000). Libros y lectores en el fin de siglo en literatura infantil. En R. F. Llorens García (ed.), Literatura infantil y lectura en el fin de siglo (1898-1998) (pp. 9-24). Alicante: Gráficas Antar.

Gisbert, F. (2015). Una història de la literatura infantil i juvenil valenciana. Alzira: Bromera.

Guerrero, A. y López, P. (1993). La literatura infantil y su didáctica. Revista Interuniversitaria de formación de profesorado, 18, pp. 187-199.

Llorens García, R. F y Rigual, M. (2000). Literatura infantil y lectura en el fin de siglo (1898-1998). Alicante: Gráficas Antar.

Lluch. G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Ed. de la Universidad de Castilla la Mancha.

López Arguello, A. (1924). Literatura infantil. El periódico del niño. Madrid: Congreso Nacional de Pediatría.

Maritain, J. (1943). Education at de Crossroads. Yale: University Press.

Martín, A. (2011). La historieta española de 1900 a 1951. Revista Arbor, 187 Extra Extra, pp. 63-128.

Medina, A. (1990). La tradición oral como vehículo literario infantil. Sus valores educativos. En P. Cedrillo y J. García Padrino. J. (eds.), Literatura Infantil (pp. 37-65). Cuenca: Ed. Universidad de Castilla la Mancha.

Meves, C. (1978). Los cuentos en la educación de los niños. Santander: Ed. Sal Terrae.

Moreno Clavijo, J. (1967). Para el mundo infantil: cuentos tricolores. Boletín Cultural y Bibliográfico, 10(7), pp. 1625-1626.

Navarro, R. (2006). ¿Por qué adaptar los clásicos?, TK, 18, 17-26. Recuperado el 31 de enero de 2018, de .

Nieto, S y González Pérez, J. (2002). Los valores en la literatura infantil. Estudio empírico. Técnicas y procedimientos de análisis. Valladolid: Aral Editores.

Núñez, C.E. (2005). Educación. En A. Carreras y X. Tafunell (coords.), Estadísticas Históricas en España, S. XIX y XX. Vol. 1 (pp. 155-244). Bilbao: Fundación BBVA.

Ortega, P., Mínguez, R. y Gil, R. (1996). Valores y educación. Barcelona: Ariel.

Ossorio y Bernard, M. (1903). Ensayo de un catálogo de periodistas españoles del S. XIX. Madrid: Imprenta de Julián Peña.

Paya, A. (2004). El conte valencià com a mitjà educatiu al primer terç del segle XX. En A. Mayordomo et al. (eds.), Les altres escoles. L’educació fora de l’escola (pp. 159-168). Valencia: Universitat de València.

Puente, A. (1991). Comprensión de la lectura y acción docente. Madrid: Ed. Pirámide.

Quintero, C., López Giraldo, J. F., Ospina, J. M. y Martínez Vélez, A. L. (2009). La moralización de los niños a través de los cuentos infantiles. Katharsis: Revista de Ciencias Sociales, 7, pp. 185-202.

Rabaté, C. (1993). Juegos y educación en algunas revistas infantiles madrileñas de mediados del S. XIX. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 12-13, pp. 365-382.

Rodari, G. (1997). Ejercicios de fantasía. Barcelona: Bronce.

Ros, E. (2012). El cuento infantil como herramienta socializadora del género. Cuestiones pedagógicas, 22, pp. 329-350.

Salmerón, P. (2005). Transmisión de valores a través de los cuentos clásicos infantiles. Granada: Universidad de Granada.

Sánchez Corral, L. (1995). Literatura infantil y lenguaje literario. Barcelona: Ed. Paidós.

Sánchez Cuenca, C. (2017) Desarrollo de valores a través de los cuentos, con metodologías tradicionales o TICs en la etapa de educación infantil. Córdoba: Universidad de Córdoba.

Sandoval, C. (2005). El cuento infantil: una experiencia de lenguaje integral. Revista ieRed: Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa, 1(2) (Ene-Jun), Recuperado el 15 de enero de 2018, de .

Tejerina, I. (2010). La narración oral: un arte al alcance de todos. ¿Por qué narrar? Cuentos contados y cuentos por contar. Cuenca: Ediciones Universidad Castilla la Mancha.

Viñao, A. (2009). La alfabetización en España: un proceso cambiante de un mundo multiforme. Revista Efora, 3, pp. 5-19.
Payà Rico, A., & Chamorro Cercós, B. (2018). The Child Story as a Pedagogical Element. The Magazine The World of Children (El Mundo de los Niños) (1887-1891). El Futuro Del Pasado, 9, 257–284. https://doi.org/10.14516/fdp.2018.009.001.010

Downloads

Download data is not yet available.
+