Experience, memory and responsability: The school as place of meeting and donation

Abstract

The following reflection assumes the school as a meeting place and experiences that leave a mark on the body and allow us to look back. Retrospective where the teacher reaffirms his role as a teacher, but at the same time, of being taught: sensitive to the helplessness and exposure of the other. The teacher transmits the world and the experience of another time, communicates both the lived and the known in his own formative journey. Furthermore, he invites the trans-formation of each life that meets him, that receives him and at the same time, he projects himself in a different way. Birth of another experience that gives openness to the new, a whole creation and formative recreation unfolded in its own name and in a singular way, which cracks us in our own existences. In this way, experience and memory are braided in a gesture of responsibility that co-arise as a disinterested place for teaching, nuanced by the offering and donation of one being that is for the other to the extent that it gives without measure. He receives him with face and name in his request, thanks to a memory that becomes the sediment where these experiences are lodged. In this sense, every teacher transcends indoctrination when he goes to meet the Other, in a care where the teaching becomes a donation or surrender to be responsible for him
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bárcena, F. (2016). En busca de una educación perdida. Rosario: Homo Sapiens.

Bárcena, F. (2011). Pedagogía de la memoria y transmisión del mundo. Notas para una reflexión. En R. Cuesta (Ed.), El lugar de la memoria en la educación (pp. 109-118). Salamanca: Fedicaria.

Biblia de Jerusalén (2009). Escuela bíblica de Jerusalén. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Camus, A. (2013). El primer hombre. Buenos Aires: Tusquets editores.

Contreras D, J y Pérez de Lara, N. (2013). La experiencia y la investigación educativa. En D.J. Contreras y N. Pérez de Lara (Comps), Investigar la experiencia educativa (pp. 21-86). Madrid: Ediciones Morata. Segunda edición.

Costa, V. (2018). Fenomenología de la educación y la formación. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Derrida, J. (1998). Adiós a Emmanuel Lévinas. Palabra de acogida. Madrid: Mínima Trotta.

Gadamer, H. G. (2003). Verdad y Método I. Salamanca: Ediciones Sígueme. Décima edición.

García-Baró, M. (2012). Sobre la escuela. En Autor, Elementos de Antropología Filosófica. (pp. 187-211). México: Jitanjáfora, Morelia Editorial.

Han, B.C. (2017). La expulsión de lo distinto. Barcelona: Herder.

Han, B.C. (2012). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.

Larrosa B, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport ,19, 87-112. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367/154553 (Consultado el 23/04/18).

Lévinas, E. (1987). De otro modo que ser o más allá de la esencia. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Lévinas, E. (2012). Totalidad e infinito, ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Ediciones Sígueme.

López, R. y Jaramillo, L. G. (2018). Cuerpo se escribe con p: presencia, palabra y pensamiento en la escuela rural de hoy. Nómadas, 49, 87-101.

Jaramillo, L. G. (2018). Ética, educación y alteridad: la exposición del otro en la escuela. Revista de Investigaciones UCM, 18(32), 96-105.

Jaramillo Ocampo, D. A. y Restrepo-Jaramillo, L. (2018). El cuerpo y el tiempo: márgenes del lugar y el no lugar en las experiencias educativas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 23-42. doi:10.14201/teoredu3022342

Mèlich, J. C. (2001). La ausencia del testimonio: ética y pedagogía en los relatos del Holocausto. Barcelona: Anthropos editorial.

Mèlich, J. C. (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder Editorial.

Mèlich, J. C. (2014a). Lógica de la crueldad. Barcelona: Herder Editorial.

Mèlich, J. C. (2014b). Disimilaciones (Intento de pensar la educación desde Emmanuel Lévinas). Anuario colombiano de fenomenología, 8, 123-141.

Mèlich, J.C. (2015). La experiencia de la pérdida. Ars Brevis, 21, 237-252. Recuperado de: http://raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/311719/401799 (Consultado el 30/04/18).

Mèlich, J. C. (2016). La prosa de la vida. Fragmentos filosóficos II. Barcelona: Fragmenta editorial.

Murcia, P. N. y Jaramillo Ocampo, D. A. (2017). La escuela con Mayúscula: configurando una escuela para el reconocimiento. Manizales: Centro editorial Universidad Católica de Manizales.

Romano, Cl. (2012). El acontecimiento y el mundo. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Steiner, G. (2011). Lecciones de Maestros. Barcelona: Ediciones Siruela.

Torres M.V. y Jaramillo, L. G. (2016). Por los intersticios del contacto: procesos relacionales en estudiantes universitarios. Nómadas, 44, 185-199.

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza: el significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós.
Jaramillo Ocampo, D. A., Cortes Morales, E. J., & Jaramillo Echeverri, L. G. (2020). Experience, memory and responsability: The school as place of meeting and donation. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 147–162. https://doi.org/10.14201/teri.21167

Downloads

Download data is not yet available.
+