Rethinking the educational relationship from the pedagogy of alterity

Abstract

This article proposes a journey through how educational relations are constructed from the perspective of the pedagogy of alterity. For this he begins by reflecting on how the educational relationship should be a central theme in the theory of education and what can be some of its most important defining elements, starting from the analysis of the existing bibliography, fundamentally in the Spanish context. From there, it tries to dissect the most important points of the educational relationship from the configuration of a series of dilemmas and tensions whose analysis is crucial for its development and implementation. They are defined from these seven conceptual pairs from which various very significant aspects take shape for the educational relationship: object-subject, intentionality-functionality, influence-autonomy, responsibility-freedom, authority-discipline, trust-respect and singularity-collectivity. Finally, it delves into keys related to the educational relationship in the context of the pedagogy of alterity, establishing a series of dimensions that are put in dialogue with the tensions presented, betting on breaking down the educational relationship from a pedagogy of the sensitive relationship, a pedagogy of listening and a pedagogy of invitation from whose dilemmas emerge categories that help us to understand more substantively those relational dimensions from alterity: representation, corporeity, request and interrogation, for the sensitive relational dimension; understanding, context, experience and process, for the listening dimension; and meeting, dialogue, action and promotion, for the dimension of invitation. Finally, after shelling these ideas, some final thoughts are advanced by way of conclusion.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Asensio, J.M. (2010). El desarrollo del tacto pedagógico. Barcelona: Graó.

Augé, M. (1996). El sentido de los otros. Barcelona: Paidós.

Barba, P. (2002). Pedagogía y relación educativa. México: UNAM.

Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en educación. Barcelona: Paidós.

Bárcena, F. y Mélich, J. (2000). La educación como acontecimiento ético. Barcelona: Paidós.

Esteve, J.M. (2009). La urdimbre de la relación educativa. Oviedo: XXVIII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación.

Esteve, J.M. (2010). Educar: un compromiso con la memoria. Barcelona: Octaedro.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Madrid: Siglo XXI.

Gil Cantero, F. (2018). Escenarios y razones del antipedagogismo actual. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 29-51. - https://doi.org/10.14201/teoredu3012951

Habermas, J. (1987). Teoría de la Acción Comunicativa. Vols. I y II. Madrid: Taurus.

Jover, G. (1991). Relación educativa y relaciones humanas. Barcelona: Herder.

Jover, G. (2013). Teoría de la Educación. Manual para maestros, pedagogos y educadores sociales. Madrid: Universidad Complutense. Dpto. Teoría e Historia de la Educación.

Lévinas, E. (1987). Totalidad e infinito. Salamanca: Sígueme.

Lévinas, E. (1991). Ética e infinito. Madrid: Visor.

Martínez, M., Esteban, F., Jover, G., y Payá, M. (2016). La educación en teoría. Madrid: Síntesis.

Maturana, H. (1994). El sentido de lo humano. Santiago de Chile: Dolmen.

Maturana, H. y Nisis, S. (1997). Formación humana y capacitación. Santiago de Chile: Dolmen.

Meirieu, Ph. (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes.

Meirieu, Ph. (2004). En la escuela hoy. Barcelona: Octaedro.

Molina, Mª D., Blanco, N. y Arbiol, C. (2016). Dejarse tocar para que algo nos suceda. En J. Contreras (Comp.), Tensiones fructíferas. Explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado: una mirada desde la experiencia (pp. 111-150). Barcelona: Octaedro.

Nassif, R. (1980). Teoría de la educación. Problemática pedagógica contemporánea. Madrid: Cincel-Kapelusz.

Noddings, N. (2001). Care and coercion in school reform. Journal of Educational Change, 2, 35-43. https://doi.org/10.1023/A:1011514928048 - https://doi.org/10.1023/A:1011514928048

Ortega, P. (2004). La educación moral como pedagogía de la alteridad. Bordón, 227, 5-30.

Ortega, P. (2016). La ética de la compasión en la pedagogía de la alteridad. Revista Española de Pedagogía, 264, 243-264.

Pallarés, M. y Chiva, O. (2017). La pedagogía de la presencia: tecnologías digitales y aprendizaje-servicio. Barcelona: UOC.

Postic, M. (2000). La relación educativa. Factores institucionales, sociológicos y culturales. Madrid: Narcea.

Prats, E. y Vilafranca, I. (2010). Teorías de la Educación. Barcelona: UOC.

Prieto, M. (2011). La Relación educativa como ejercicio de distancia: Una mirada a la experiencia compasiva desde Rousseau. Bajo Palabra. Revista de Filosofía, 6, 135-144.

Romero, C., Bernal, A. y Jiménez, J.R. (2009). Tejiendo vínculos: la textura de la relación educativa. En J.V. Peña y C. Mª Fernández (Coords.), La escuela en crisis (pp. 105-150). Barcelona: Octaedro.

Sidorkin, A.M. (2007). Las relaciones educativas. Barcelona: Octaedro.

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós.

Van Manen, M. (2004). El tono en la enseñanza. Barcelona: Paidós.

Vila, E.S. (2006). Una voz que siente, un cuerpo que escucha, una mirada que invita: reflexiones éticas para una pedagogía de la alteridad. Bordón, 58(1), 77-86.

Vila, E.S. (2012). Un juego de espejos: pensar la diferencia desde la pedagogía intercultural. Educación XX1, 15(2), 119-135. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.129 - https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.129

VV.AA. (1981). La pedagogía Freinet por quienes la practican. Barcelona: Laia.
Vila Merino, E. S. (2019). Rethinking the educational relationship from the pedagogy of alterity. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 31(2), 177–196. https://doi.org/10.14201/teri.20271

Downloads

Download data is not yet available.
+