Critical Thinking in Crisis. A Pedagogical Reconsideration in Three Movements

Abstract

The objective of this article is to put in crisis the dominant approach that critical thinking receives in the field of education. In particular, a series of three variations will be proposed in the way of considering the element of «crisis» within the conceptualization and practice of critical thinking. Firstly, a more real image of the human being is proposed, for whom his doubts and continuous uncertainties are permanently interwoven and mixed. Secondly, the function of the imagination is proposed to be revalued, showing how difficult is to teach it through a series of pre-established steps. Thirdly, it is suggested more value should be granted to the way in which problems are elaborated, and not focus exclusively on how we come to solve them. The article ends by proposing that the best way to develop a more authentically critical thinking is the transmission of disciplinary contents rich in ideas and inserted in a tradition subject to continuous dialogue and debate.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bailin, S. (1993) Epilogue: Problems in Conceptualizing Good Thinking. American Behavioral Scientist, 37 (1), 156-164. https://doi.org/10.1177/0002764293037001016

Bailin, S. y Siegel, H. (2003) Critical Thinking, en Blake, N.; Smeyers, P.; Smith, R. y Standish, P. (eds.) The Blackwell Guide to Philosophy of Education. Oxford, Blackwell, 181-193.

Bárcena, F. (2006) Hannah Arendt: una filosofía de la natalidad. Barcelona, Herder.

Bernardo, J. (2017) El libro del educador: cómo enseñar a aprender y a pensar. Madrid, Rialp.

Bloom, B. J. (1972) Taxonomía de los objetivos de la educación: la clasificación de las metas educacionales. Buenos Aires, El Ateneo.

Brodin, E. M. (2016) Critical and creative thinking nexus: learning experiences of doctoral students. Studies in Higher Education, 41 (6), 971-989. https://doi.org/10.1080/03075079.2014.943656.

Burbules, N. C. (1991) Rationality and Reasonableness: A Discussion of Harvey Siegel’s Relativism Refuted and Educating Reason. Educational Theory, 41 (2), 235-252.

Burbules, N. C. (1995) Reasonable Doubt: Toward a Postmodern Defense of Reason as an Educational Aim, en Kohli, W. (ed.) Critical Conversations in Philosophy of Education. London, Routledge, 82-102.

Burbules, N. C. (2016) Being Critical About Being Critical. Democracy & Education, 24 (2), 1-5. Consultado el 30 de abril de 2018. https://democracyeducationjournal.org/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.es/&httpsredir=1&article=1302&context=home.

Burbules, N. C. y Berk, R. (1999) Critical Thinking and Critical Pedagogy: Relations, Differences, and Limits, en Popkewitz, T. S. y Fendler, L. (eds.) Critical Theories in Education: Changing Terrains of Knowledge and Politics. London, Routledge, 45-66.

Cavell, S. (1972/2011) Los sentidos de Walden. Valencia, Pre-Textos. [Traducción de Antonio Lastra].

Center for Teaching Thinking (ctt) (2018) Lessons. Consultado el 30 de abril de 2018. http://teach-think.org/es/recursos/lecciones-y-articulos/.

Davis, M. y Barnett, R. (2015) The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. New York, Palgrave MacMillan.

Deleuze, G. (1968/2002) Diferencia y repetición. Buenos Aires, Amorrortu. [Traducción de María S. Delpy y Hugo Beccacece].

Deleuze, G. (1969/2005) Lógica del sentido. Barcelona, Paidós. [Traducción de Miguel Morey].

Difabio de Anglat, H. (2005) El critical thinking movement y la educación intelectual. Estudios sobre Educación, 9, 167-187. Consultado el 30 de abril de 2018. http://hdl.handle.net/10171/8919.

Elder, L. y Nosich, G. (eds.) (2016) Memorial Issue to Richard Paul. inquiry. Critical Thinking Across the Disciplines, 31 (1), spring.

Ennis, R. (1987) A Taxonomy of Critical Thinking Dispositions and Abilities, en Boykoff-Baron, J. y Sternberg, R. J. (eds.) Teaching Thinking Skills: Theory and Practice. Oxford, Blakwell, 9-26.

Ennis, R. (2015) Critical Thinking: A Streamlined Conception, en Davis, M. y Barnett, R. (2015) The Palgrave Handbook of critical thinking in Higher Education. New York, Palgrave MacMillan, 31-47.

Europa Press (21 de noviembre de 2017) Saénz de Santamaría avisa del impacto de las ‘fake news’ en las opiniones y pide a los medios contrastar la información. Europa Press. Consultado el 30 de abril de 2018. http://www.europapress.es/sociedad/noticia-saenz-santamaria-avisa-impacto-fake-news-opiniones-pide-medios-contrastar-informacion-20171121111222.html.

Foucault, M. (1983/2004) Discurso y Verdad en la Antigua Grecia. Buenos Aires, Paidós. [Traducción de Fernando Fuentes].

Foucault, M. (1984/1994) ¿Qué es la Ilustración? Actual, 28, 1-18. [Traducción de Jorge Dávila]. Consultado el 30 de abril de 2018. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/15889/davila-que-es-la-ilustracion.pdf;jsessionid=15F9B4D8D4CDE7688AEC434968209FCC?sequence=1.

Howie, D. (2012) La enseñanza del pensamiento en la escuela: competencias de la educación cognitiva. Madrid, Popular.

Ibáñez-Martín, J. A. (2017) Horizontes para los educadores. Las profesiones educativas y la promoción de la plenitud humana. Madrid, Dykinson.

Lévinas, E. (1971/2002) Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca, Sígueme. [Traducción de Daniel E. Guillot].

Lipman, M. (1991) Thinking in Education. Cambridge, Cambridge University Press.

Llewelyn, J. (2000) The HypoCritical Imagination: Between Kant and Levinas. Cambridge, Cambridge University Press.

Marina, J. A. (20 de febrero de 2018) El pensamiento crítico. El Confidencial. Consultado el 30 de abril de 2018. https://www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/educacion/2018-02-20/el-pensamiento-critico_1524397/.

Martín, A. V. y Barrientos, Ó. (2009) Los dominios del pensamiento crítico: Una lectura desde la teoría de la educación. Teoría de la Educación, 21 (2), 19-44. Consultado el 30 de abril de 2018. http://revistas.usal.es/tres/index.php/1130-3743/article/view/7150.

McPeck, J. E. (2017). Teaching critical Thinking. Dialogue and Dialectic. Abingdon, Routledge. Presentación: Michael Scriven.

Mehta, J. (2015) Escaping the shadow. A Nation at Risk and its far-reaching influence. American Educator, summer, 20-26. Consultado el 30 de abril de 2018. https://www.aft.org/sites/default/files/ae_summer2015mehta.pdf.

Moreno, M. (24 de septiembre de 2017). Hace falta que el pensamiento crítico vuelva a las aulas. Diario abc. Consultado el 30 de abril de 2018. http://www.abc.es/espana/castilla-la-mancha/abci-hace-falta-pensamiento-critico-vuelva-aulas-201709231750_noticia.html.

Mulnix, J. W. (2013) Thinking critically about critical thinking. Educational Philosophy and Theory, 44 (5), 464-479. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2010.00673.x.

Muñoz hueso, A. C. (2018) Enseñar a pensar: cómo favorecer el pensamiento crítico en el aula. Madrid, ccs.

Nosich, G. M. (2012) Learning to think things through: A guide to critical thinking across the curriculum. Boston, Pearson.

oecd (2018) Preparing our youth for an inclusive and sustainable world. The oecd pisa global competence framework. Paris, oecd. Consultado el 30 de abril de 2018. https://www.oecd.org/education/Global-competency-for-an-inclusive-world.pdf.

Paul, R. (1990) Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Rohnert Park, Center for Critical Thinking and Moral Critique.

Paul, R. (1997) The Critical Thinking Movement: 3 Waves. Foundation for Critical Thinking. Consultado el 30 de abril de 2018. http://www.criticalthinking.org/pages/critical-thinking-movement-3-waves/856.

Paul, R. y Elder, L. (2014) Critical Thinking: Intellectual Standards Essential to Reasoning Well Within Every Domain of Human Thought, Part 4. Journal of Developmental Education, 37 (3), 34-35. Consultado el 30 de abril de 2018. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1067273.pdf.

Paul, R. y Elder, L. (2005) Una guía para los educadores en los estándares de competencia para el pensamiento crítico. Fundación para el Pensamiento Crítico. Consultado el 30 de abril de 2018. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-Comp_Standards.pdf.

Pérez Ledo, J. A. (27 de marzo de 2018) ¿Convendría una asignatura de pensamiento crítico? Eldiario.es. Consultado el 30 de abril de 2018. https://www.eldiario.es/zonacritica/Convendria-asignatura-pensamiento-critico_6_754584538.html.

Peters, M. A. (2007) Kinds of Thinking. Styles of Reasoning. Educational Philosophy and Theory, 39 (4), 350-363. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2007.00344.x.

Prieto, M. (2018) La psicologización de la educación: Implicaciones pedagógicas de la inteligencia emocional y la psicología positiva. Educación xxi, 21 (1), 303-320. https://doi.org/10.5944/educXX1.16058.

Siegel, H. (2006) Educating Reason. Rationality, Critical Thinking and Education. London, Routledge.

Siegel, H. (2010) Critical thinking, en Peterson, P.; Baker, E. y McGaw, B. (eds.) International Encyclopedia of Education. New York, Elsevier, 141-145.

Siegel, H. (2017) Education’s Epistemology: Rationality, Diversity, and Critical Thinking. Oxford University Press.

Sloterdijk, P. (2007) Crítica de la razón cínica. Madrid, Siruela.

Swartz, R. J.; Costa, A. L.; Beyer, B. K.; Reagan, R. y Kallick, B. (2013) El aprendizaje basado en el pensamiento. Cómo desarrollar en los alumnos las competencias del siglo xxi. Madrid, sm.

Thoreau, H. (1854/2017) Walden. Madrid, Errata Naturae. [Traducción de Marcos Nava].

Ventura, M.; Lai, E. y Dicerbo, K. (2017) Skills for Today: What We Know about Teaching and Assessing Critical Thinking. London, Pearson.
Standish, P., & Thoilliez, B. (2018). Critical Thinking in Crisis. A Pedagogical Reconsideration in Three Movements. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 7–22. https://doi.org/10.14201/teoredu302722

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paul Standish

,
Institute of Education. University College London
Chair of Philosophy of Education. IOE - Education, Practice & Society. UCL Institute of Education.

Bianca Thoilliez

,
Universidad Autónoma de Madrid
Profesora Ayudante Doctora. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación. Facultad de Formación de Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid.
+