A philosophical education. Foucauldian reflections on a poiethic education

Abstract

One of the most urgent tasks of contemporary philosophy of education is to establish the social meaning of education in a world gradually dominated by management techniques typical of the business field. This article intends to carry out a reflection testing if education must only pursue to develop capacities or if, on the contrary, it should imply a pupil’s transformation process. In order to do that the concept of poiethic education is defined, employing as a theoretical framework Foucault’s last work, and using it as departing point to discuss ethopolitic and ethopoiethic capacity of education. From this point of view, preambles of the last educational Spanish laws are analyzed to determine which concept of education legislators tried to implement through the different reforms they carried out.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aristóteles (2001) Ética a Nicómaco. Madrid, Alianza Editorial.

Ball, S. J. (2003) Profesionalismo, gerencialismo y performatividad. Revista de Educación y Pedagogía, xv, 37, 87-104.

Bárcena, F. (2012a) El aprendiz eterno. Filosofía, educación y el arte de vivir. Buenos Aires, Mi-o y Dávila.

Bárcena, F. (2012b) Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24 (2), 25-57.

Boletín Oficial del Estado (1970) n.º 187, 6 de agosto.

Boletín Oficial del Estado (1990) n.º 238, jueves, 4 de octubre.

Boletín Oficial del Estado (2002) n.º 307, martes, 24 de diciembre.

Boletín Oficial del Estado (2006) n.º 106, jueves, 4 de mayo.

Boletín Oficial del Estado (2013) n.º 295, martes, 10 de diciembre.

Bøyum, S. (2010) The Concept of Philosophical Education. Educational Theory, 60, 5, 543-559. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2010.00376.x

Castrillón, H. Q. (2003) Foucault, ¿pedagogo? Revista Educación y Pedagogía, xv, 37, 201-216.

D'Iorio, P. (2015) Le voyage de Nietzsche à Sorrente. París, cnrs.

Echeverri Sánchez, J. A. (2003) El mundo que Foucault dona al pensamiento pedagógico. Revista de Educación y Pedagogía, xv, 37, 5-8.

Foucault, M. (1976) La volonté de savoir. Histoire de la sexualité, vol. 1. París, Gallimard.

Foucault, M. (1977) Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de saber. México, Siglo xxi.

Foucault, M. (1989) El nacimiento de la clínica. México, Siglo xxi.

Foucault, M. (1996) Tecnologías del yo. Barcelona, Paidós.

Foucault, M. (2000) Naissance de la clinique. París, Presses Universitaires de France.

Foucault, M. (2001a) L'hermenéutique du sujet. París, Gallimard.

Foucault, M. (2001b) L'éthique du souci de soi comme pratique de la libérté, en Foucault, M. Dits et écrits, ii. París, Gallimard, 1527-1548.

Foucault, M. (2004) Discurso y verdad en la antigua Grecia. Barcelona, Paidós.

Foucault, M. (2008) Le gouvernement de soi et des autres. París, Gallimard.

Foucault, M. (2009) Le courage de la vérité. París, Gallimard.

Foucault, M. (2013) L'origine de l'hermenéutique de soi. París, Vrin.

Freitas, A. S. (2013) A parresía pedagógica de Foucault e o êthos da educação como psicagogia. Revista Brasileira de Educação, 18, 53, 325-338. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200005

Fuentes, F. (2015) La sabiduría en un fragmento. La función psicagógica de aforismos, máximas, sentencias y citas en la filosofía como forma de vida. Revista Miscelánea Comillas, 73, 143, 429-446.

Hadot, P. (2002) Exercices spirituels et philosophie antique. París, Albin Michel.

Kant, I. (1997) Filosofía de la historia. Madrid, fce.

Masschelein, J. (2011) Philosophy of Education. Bajo Palabra, 6, 39-40.

Masschelein, J. (2012) Inciting an attentive experimental ethos and creating a laboratory setting. Zeitschrift für Pädagogik, Jahrgang 58 - Heft 3 Mai/Juni, 354-370.

Masschelein, J. y Simons, M. (2008) Do historians (of education) need philosophy? The enlightening potential of a philosophical ethos. Paedagogica Historica, 44, 6, 647-660. https://doi.org/10.1080/00309230802486127

Mas Torres, S. (2003) Ethos y pólis. Madrid, Istmo.

Morey, M. (2014) Lectura de Foucault. Madrid, Sexto Piso.

Nietzsche, F. (1971) Ecce homo. Madrid, Alianza Editorial.

Nietzsche, F. (2009) Schopenhauer como educador. Madrid, Biblioteca Nueva.

Nietzsche, F. (2014) Sobre verdad y mentira en sentido extramoral, en Nietzsche, F. y Vaihinger, H. Sobre verdad y mentira. Madrid, Tecnos.

Pagni, P. (2013) El cuidado ético de sí y las figuras del maestro en la relación pedagógica: reflexiones a partir del último Foucault. Revista de Educación, 360, 665-683.

Rodríguez Neira, T. (1995) Poder y saber. (La micropolítica foucaultiana y la práctica escolar). Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 7, 163-181.

Standish, P. (2007) Concepciones rivales de la Filosofía de la Educación. Encounters on Education, 8, 17-27. https://doi.org/10.15572/enco2007.02

Stirner, M. (2013) El único y su propiedad. Madrid, Valdemar.

Volpi, F. (2012) Introducción, en Schopenhauer, A. El arte de conocerse a sí mismo. Madrid, Alianza Editorial, 11-30.
Fuentes Megías, F. (2016). A philosophical education. Foucauldian reflections on a poiethic education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 28(2), 25–51. https://doi.org/10.14201/teoredu2822551

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Fuentes Megías

,
IES Joaquín Turina
Licenciado en FilosofíaDoctor en Pedagogía y Ciencias de la EducaciónJefe del Departamento de Filosofía del IES Joaquín Turina de Madrid
+