Construct operate of Pedagogy of Alterity
Abstract This article does not focus on the philosophical-anthropological aspect of the Pedagogy of Alterity, which is based on the ideas of Lévinas, Horkheimer, Adorno and Pedro Ortega. Nor does it aim to add theoretical elements to said construct. It presents a categorial model built using the ideas that form the construct as a foundation. The importance of this contribution lies on the fact that the categorial model allows making operational the discourse elements, so that they can be used in the construction of instruments in empirical studies. The model is formed by a meta-category or main variable, which is the pedagogy of alterity, and four categories: professor profile, student profile, function of the school and function of the family, with their characteristics and indicators, which are the elements used to design data collection instruments.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Creswell, J. (2009) Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. usa, Sage.
Gárate, A. y Ortega, P. (2013) Educar desde la precariedad. La otra educación posible. México, Ediciones cetys Universidad.
Hernández, M. Á. (2014) La familia desde la Pedagogía de la alteridad, en Ortega Ruiz, P. (ed.) Educar en la alteridad. Colombia, Editorial redipe y editum, 173-193.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2010) Metodología de la investigación. México, McGraw Hill.
Lévinas, E. (1999) Ética e Infinito. Madrid, Visor.
Mèlich, J. C. (2010) Ética de la compasión. Barcelona, Herder.
Ortega, P. (2006) Sentimientos y moral en Horkheimer, Adorno y Lévinas. Revista Española de Pedagogía, 235, 503-524.
Ortega, P. (2010) Educar es responder a la pregunta del otro. Edetania, 37, 13-31.
Ortega, P. (2011) La otra educación. México, Ediciones cetys.
Ortega, P. (2014) Educar es responder del otro, en Ortega Ruiz, P. (ed.) Educar en la alteridad. Colombia, Editorial redipe y editum, 35-51.
Ortega, P. (2016) La ética de la compasión en la pedagogía de la alteridad. Revista Española de Pedagogía, 264, 243-263.
Ortega, P.; Mínguez, R. y Hernández, M. Á. (2009) Las difíciles relaciones entre familia y escuela en España. Revista Española de Pedagogía, 243, 231-254.
Osuna, C.; Díaz, K.; Gárate, A. y Murillo, O. (2016) Variables asociadas al abandono escolar en educación media superior. Resultados de la encuesta a jóvenes que abandonaron la educación media superior en el ciclo escolar 2013. El papel de sus padres y docentes. Reporte de investigación. Mexicali: cetys Universidad.
Gárate, A. y Ortega, P. (2013) Educar desde la precariedad. La otra educación posible. México, Ediciones cetys Universidad.
Hernández, M. Á. (2014) La familia desde la Pedagogía de la alteridad, en Ortega Ruiz, P. (ed.) Educar en la alteridad. Colombia, Editorial redipe y editum, 173-193.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2010) Metodología de la investigación. México, McGraw Hill.
Lévinas, E. (1999) Ética e Infinito. Madrid, Visor.
Mèlich, J. C. (2010) Ética de la compasión. Barcelona, Herder.
Ortega, P. (2006) Sentimientos y moral en Horkheimer, Adorno y Lévinas. Revista Española de Pedagogía, 235, 503-524.
Ortega, P. (2010) Educar es responder a la pregunta del otro. Edetania, 37, 13-31.
Ortega, P. (2011) La otra educación. México, Ediciones cetys.
Ortega, P. (2014) Educar es responder del otro, en Ortega Ruiz, P. (ed.) Educar en la alteridad. Colombia, Editorial redipe y editum, 35-51.
Ortega, P. (2016) La ética de la compasión en la pedagogía de la alteridad. Revista Española de Pedagogía, 264, 243-263.
Ortega, P.; Mínguez, R. y Hernández, M. Á. (2009) Las difíciles relaciones entre familia y escuela en España. Revista Española de Pedagogía, 243, 231-254.
Osuna, C.; Díaz, K.; Gárate, A. y Murillo, O. (2016) Variables asociadas al abandono escolar en educación media superior. Resultados de la encuesta a jóvenes que abandonaron la educación media superior en el ciclo escolar 2013. El papel de sus padres y docentes. Reporte de investigación. Mexicali: cetys Universidad.
Osuna Lever, C., Díaz López, K. M., & López Ornelas, M. (2016). Construct operate of Pedagogy of Alterity. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 28(2), 185–200. https://doi.org/10.14201/teoredu282185200
Downloads
Download data is not yet available.
+
−