The Martha Nussbaum’s «capability approach» and its educational consequences: towards a socratic and pluralistic pedagogy

Abstract

In a time of uncertainty such as the one we are currently living through, education can become lost beneath an avalanche of proposals unless rigorous debate is maintained on one essential question for an educator: which model of person and society should be chosen towards which all educational actions should be directed. This paper strives to clarify this choice. We show the Martha Nussbaum’s approach which includes a theory of social justice and individual well-being. Within this framework, Nussbaum defends several essential characteristics that education must pursue: provision of critical and reflective thinking; and pluralism and training for a complex citizenship. This article is completed with personal conclusions concerning the difficult journey one has to travel upon accepting commitment towards Nussbaum’s «fair society».
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ARTAL, R. (2011) La sociedad desinformada, en ARTAL, R. M.ª (coord.) Reacciona, Diez razones por las que debes actuar frente a la crisis económica, política y social. Madrid, Aguilar, 95-110.

BARTOLOMÉ PINA, M. y CABRERA RODRÍGUEZ, F. (2003) Sociedad multicultural y ciudadanía: hacia una sociedad y ciudadanía interculturales. Revista de Educación. Número extraordinario, Ciudadanía y Educación, 33-56.

BASSAS VILA, J. (2010) Gestos políticos. Presentación en la edición española en AGAMBEN, G. y otros. Democracia en suspenso. Madrid, Casus Belli.

BENÉITEZ PRUDENCIO, J. J. (2009) MARTHA NUSSBAUM y PETER EUBEN y la educación socrática para la ciudadanía. Revista de Educación, 350, septiembre-diciembre, 401-422.

BENÉITEZ PRUDENCIO, J. J. (2010) La ciudadanía cosmopolita de Martha Nussbaum. Dáimon. Revista Internacional de Filosofía, Suplemento 3, 347-354.

BISQUERRA, R. y PÉREZ, N. (2007) Las competencias emocionales. Revista de Educación XXI, 10, 61-82. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297.

BONI ARISTIZÁBAL, A.; LOZANO AGUILAR, J. F. y WALKER, M. (2010) La educación superior desde el enfoque de las capacidades. Una propuesta para el debate. REIFOP, 13 (3), 123-131.

BOYNTON, R. S. (1999) ¿Quién necesita la filosofía? Entrevista a Martha Nussbaum. The New York Times Magazine, noviembre. Traducción de Carme Castells: ¿Quién teme a Martha Nussbaum? Lectora, 9/2003, 3-10.

CAMPS, V. (1997) Educar en democracia. Perspectivas, vol. XXVII, n.º 4, 529-535.

CATALÁN, M. (2013) La ética de la democracia. Sobre la política de John Dewey. Madrid, editorial Verbum.

CORTINA, A. (1998) Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía (2.ª edición).

DEWEY, J. (1916) Democracy and Education. Nueva York, MacMillan.

DEWEY, J. (1920) Reconstruction of Philosophy. London, H. Hold. University of London Press. http://dx.doi.org/10.1037/14162-000.

DEWEY, J. (1938) Experience and Education. Illinois, Southern Illinois University Press. Traducción española de 1954: Experiencia y Educación. Buenos Aires, Losada.

FEINBERG, W. (1998) Common schools/Uncommon identities; National unity and cultural difference. New Haven y Londres, Yale University Press.

FREIRE, P. (1978) La educación como práctica de la libertad. México, Siglo XXI.

GAMPER, D. (2010) Filosofía contra la desdicha. La Vanguardia, Sección Cultura/s, 15 de septiembre, 3.

GARCÍA DEL DUJO, Á. y MÍNGUEZ VALLEJOS, R. (2011) Los límites de la educación en valores cívicos: cuestiones y propuestas pedagógicas. Educación XXI, 14.2, 263-285.

GONZÁLEZ BARRÓN, R. y VILLANUEVA BADENES, L. (2014) Recursos para educar en emociones. De la teoría a la acción. Madrid, Pirámide.

GUICHOT-REINA, V. (2012) Tolerancia, una virtud cívica clave en una educación para la ciudadanía activa, compleja e intercultural. Bordón, 64 (4), 35-47.

GUICHOT-REINA, V. (2013) La capacidad reflexiva, factor esencial de la identidad profesional del profesorado: reflexiones en torno a las propuestas de John Dewey y Martha Nussbaum. Cuestiones Pedagógicas, 22, 183-202.

NANCY, J. L. (2011) Democracia finita e infinita, en AGAMBEN, G. y otros. Democracia en suspenso. Madrid, eds. Casus Belli, 79-96.

NUSSBAUM, M. C. (1997) Cultivating Humanities: A Classical Defense of Reform in Liberal Education. Harvard University Press. Traducción española de 2001: El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona, editorial Andrés Bello.

NUSSBAUM, M. C. (1999) Los límites del patriotismo. Identidad, pertenencia y «ciudadanía mundial». Barcelona, Paidós.

NUSSBAUM, M. C. (2000) Aristotle, Politics, and Human Capabilities: A Response to Antony, Arenson, Charlesworth, and Mulgan. Ethics, 11, October, 102-140. http://dx.doi.org/10.1086/233421.

NUSSBAUM, M. C. (2007) Las fronteras de la justicia. Barcelona, Paidós.

NUSSBAUM, M. C. (2010) Not for profit. Why democracy needs the humanities. Princeton, NJ, Princeton University Press. Traducción española de 2010: Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid, Katz editores.

NUSSBAUM, M. C. (2012) Crear capacidades. Propuestas para el desarrollo humano. Barcelona, Paidós.

NUSSBAUM, M. C. (2012) Discurso pronunciado al recibir el Premio Príncipe de Asturias de Ciencias Sociales, página web de la Fundación Príncipe de Asturias <www.fpa.es>.

NUSSBAUM, M. C. (2014) Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Barcelona, Paidós.

PLATÓN (2002) Apología de Sócrates; Fedón. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

RAWLS, J. (1971) A Theory of Justice. Oxford, Oxford U.P.

RAWLS, J. (1993) Political Liberalism. New York, Columbia University Press. ROBERTSON, R. (1992) Globalization. Londres, Sage.

RUBIO CARRACEDO, J. (2000) Ciudadanía compleja y democracia, en RUBIO CARRACEDO, J.; ROSALES, J. M.ª y TOSCANO MÉNDEZ, M. Ciudadanía, nacionalismo y derechos humanos. Madrid, Trotta, 21-45.

RUIZ, D.; CABELLA, R.; SALGUERO, J.; PALOMERA, R.; EXTREMERA, N. y FERNÁNDEZ-BERROCAL, P. (2013) Guía para mejorar la inteligencia emocional de los adolescentes. Programa INTEMO. Madrid, Pirámide.

SAMPEDRO, J. L. (2011) Debajo de la alfombra, en ARTAL, R. M.ª (coord.) Reacciona, Diez razones por las que debes actuar frente a la crisis económica, política y social. Madrid, Aguilar, 15-23.

SEN, A. (1989) Sobre ética y economía. Madrid, Alianza.

SEN, A. (1997) Bienestar, justicia y mercado. Barcelona, Paidós ICE/UAB.

SEN, A. (1999) Development as Freedom. Oxford, Oxford University Press. Traducción castellana: Desarrollo y libertad. Barcelona, Planeta, 2000.

TORRES LÓPEZ, J. (2011) Una crisis de verdad y muchas mentiras como respuesta, en ARTAL, R. M.ª (coord.) Reacciona, Diez razones por las que debes actuar frente a la crisis económica, política y social. Madrid, Aguilar, 63-75.

TRIANES, M. V. y FERNÁNDEZ-FIGARÉS, C. (2001) Aprender a ser personas y a convivir. Un programa para secundaria. Bilbao, Declée de Brouwer.

VALLÉS, A. (2007) Inteligencia emocional para la convivencia escolar. El programa PIECE. Madrid, EOS.

VILAFRANCA, I. y BUXARRAIS, R. (2009) La educación para la ciudadanía en clave cosmopolita. La propuesta de Martha Nussbaum. Revista Española de Pedagogía, año LXVII, n.º 242, enero-abril, 115-130.

WALKER, M. (2006) Higher education Pedagogies. Berkshire, The society for Research into Higher Education and Open University Press.
Guichot Reina, V. (2015). The Martha Nussbaum’s «capability approach» and its educational consequences: towards a socratic and pluralistic pedagogy. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(2), 45–70. https://doi.org/10.14201/teoredu20152724570

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Virginia Guichot Reina

,
Universidad de Sevilla
Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social. C/ Pirotecnia, s/n. 41013 Sevilla, España.
+