The development of virtue through Situated learning

Abstract

The purpose of this article is to underline the educative potential of the teaching method called «Situated learning». Thanks to the introduction of Tablets and iPads into the school environment, teachers have more instruments (i.e. interactive slides, video and audio support, Internet based sources) to let knowledge, abilities and skills grow into their students’ mind: this is «Situated learning». Although the learning potential of these new learning instruments is clear, there must be the support of the students’ and teachers’ qualities and virtues (in particular the virtue of sharing knowledge), otherwise the whole potential would be nullified anyway: students with no will to learn will not learn, with or without an iPad, and the same is for a teacher with no will to teach.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ARISTÓTELES (2003) Etica nicomachea (3.ª edición). Roma-Bari, Laterza.

BOUD, D.; COHEN, R. y WALKER, D. (2011) Introducción: aprender desde la experiencia, en BOUD, D.; COHEN, R. y WALKER, D. (eds.) El aprendizaje a partir de la experiencia. Interpretar lo vital y cotidiano como fuente de conocimiento. Madrid, Narcea, 11-30.

BURBULES, N. C. (2012) El aprendizaje ubicuo y el futuro de la enseñanza. Encounters on education, 13, 3-14.

BURBULES, N. C. y CALLISTER, T. A. (2000) Watch It: The Risk and Promises of Information Technologies for Education. Boulder, Westview Press.

DEWEY, J. (1992) Democrazia e educazione. Firenze, La Nuova Italia.

FRANCESCH, J. D. (2011) Elogio de la educación lenta (3.ª edición). Barcelona, GRAÓ.

GARCÍA, F. y BRINGUÉ, X. (2007) Educar hij@s interactivos. Madrid, Rialp.

GEE, P. J. (2004) What Video Games Have to Teach us about Learning and Literacy. New York, Palgrave Macmillan.

JENKINS, H. (2006) Fans, Blogger and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York, New York University Press.

JENKINS, H. (2008) Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, Paidós.

LAVE, J. y WENGER, E. (1991) Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge, Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511815355

LÓPEZ-BARAJAS, E. y LÓPEZ-BARAJAS, I. (2011) Las Infotecnologías y los Mundos Virtuales. Crítica educativa. Revista Española de Pedagogía, 249, 205-221.

MARITAIN, J. (2001) Per una filosofia dell’educazione. Brescia, La Scuola.

MENESES, J.; FÀBREGUES, S.; JACOVKIS, J. y RODRÍGUEZ-GÓMEZ, D. (2014) La introducción de las TIC en el sistema educativo español (2000-2010): un anális comparado de las políticas autonómicas desde una perspectiva multinivel. Estudios sobre Educación, 27, 63-90. http://dx.doi.org/10.15581/004.27.63-90

MILLÁN PUELLES, A. (1989) La formación de la personalidad humana (7.ª edición). Madrid, Rialp.

PACHLER, N. (2009) Research Methods in Mobile and Informal Learning: Some Issues, en VAVOULA, G.; PACHLER, N. y KUKULSKA-HULME, A. Researching Mobile Learning: Frameworks, Tools and Research Design. Oxford, Peter Lang, 1-16.

PACHLER, N.; BACHMAIR, B. y COOK, J. (2010) Mobile Learning: Structures, Agency, Practices. Boston, Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4419-0585-7

RIVOLTELLA, P. C. (2003) Costruttivismo e pragmatica della comunicazione on line. Trento, Erickson.

RIVOLTELLA, P. C. (2006) Screen Generation. Gli adolescenti e le prospettive dell’educazione nell’età dei media digitali. Milano, Vita e Pensiero.

RIVOLTELLA, P. C. (2013) Fare didattica con gli EAS. Episodi di Apprendimento Situati. Brescia, La Scuola.

RIVOLTELLA, P. C. y FERRARI, S. (eds.) (2011) A scuola con i media digitali. Problemi, didattiche, strumenti (2.ª edición). Milano, Vita e Pensiero.

SILVERSTONE, R. (2010) La moral de los medios de comunicación. Sobre el nacimiento de la polis de los medios. Buenos Aires, Amorrortu.

VV. AA. (2006) Enciclopedia filosofica, vol. XII. Milano, Bompiani.

WENGER, E. (2001) Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona, Paidós.
Balduzzi, E. (2015). The development of virtue through Situated learning. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(1), 155–167. https://doi.org/10.14201/teoredu2015271155167

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emanuele Balduzzi

,
Instituto Universitario Salesiano de Venecia
Instituto Universitario Salesiano de Venecia, Departamento de Pedagogía, via dei Salesiani 15, Mestre (VE), Italia.
+