The Educational Relationship in a Digitalized World: Paradoxes of Hyperconnection

  • Eduardo Salvador Vila Merino
    Universidad de Málaga. España. eduardo[at]uma.es
  • Victoria E. Álvarez Jiménez
    UNIVERSIDAD DE MÁLAGA

Abstract

This article seeks to analyse the need to reflect on educational relationships in our digitalised world, namely how they are shaped by technological hegemony and the key challenges that arise as a result. The concept of educational relationships is initially examined within the complexities and tensions that define contemporary modes of interaction –both with others and ourselves– under the influence of screens, alongside their pedagogical implications. The study identifies several paradoxes directly associated with hyperconnectivity as a new way of living and communicating: the paradoxes of attention, activity, memory, privacy, and prohibition, all of which are being redefined by practices and ideas shaped by informational technologies, especially social media and artificial intelligence. These paradoxes enable a critical examination of the reality of these concepts and their implications for relational pedagogy, which are analysed in this study. Finally, the study offers a series of conclusions with a constructive intent, aimed at fostering continued reflection and ensuring that educational relationships remain a key reference point, undiluted by the challenges of datafication and image saturation.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alba Rico, S. (2023). De la moral terrestre entre las nubes. Pepitas de Calabaza.

Alba Rico, S. (2024). ¿Prohibir o reprimir? Diario Público, 6/7/2024. https://blogs.publico.es/dominiopublico/63469/prohibir-o-reprimir/

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad. Gedisa.

Bernal, A., Sanz, R., y Vila, E. S. (2023). Cartografías pedagógicas de la participación en redes sociales: promover el desarrollo personal y la convivencia. XLI Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación: Educación, encuentros y desencuentros, 12-15 de noviembre, Baeza.

Biesta, G. (2022). Redescubrir la enseñanza. Morata.

Cebollero-Salinas, A., Bautista-Alcaine, P., Íñiguez-Berrozpe, T., y Elboj-Saso, C. (2022). ¿Te importaría prestarme atención? El Phubbing en la adolescencia como reto educativo en la convivencia digital y presencial. Revista Complutense de Educación, 33(4), 601-610. https://doi.org/10.5209/rced.76360

Couso, M. (2024). Cerebro y pantallas. Destino.

Esteve, J. M. (1979). Aportaciones de los estudios sobre el lenguaje educativo a la investigación pedagógica. Revista Española de Pedagogía, 37(144). https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol37/iss144/6

Esteve, J. M. (2009). La urdimbre de la relación educativa. En J. Hernández, et al. (Coords.), La escuela hoy: la teoría de la educación en el proceso colectivo de construcción del conocimiento (183-189). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Floridi, L. (2014). The fourth revolution: how the infosphere is reshaping human reality. Oxford University Press.

Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. El Roure.

Gabelas, J. A. y Marta, C. (2020). La era TRIC: Factor R-elacional y Educomunicación. Ediciones Egregius.

Garcés, M. (2017). Fuera de clase. Textos de filosofía de guerrilla. Galaxia Gutenberg.

García del Dujo, A., Vliegue, J., Muñoz-Rodríguez, J. M., y Martín-Lucas, J. (2021). Pensar la (teoría de la) educación, dese la tecnología de nuestro tiempo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 5-26. https://doi.org/10.14201/teri.25432

Gil Cantero, F. (2011). Educación con teoría: Revisión pedagógica de las relaciones entre la teoría y la práctica educativa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 23(1), 19-43. https://doi.org/10.14201/8575

Gil Cantero, F. (2022). La Pedagogía ante el desfase prometeico del transhumanismo. Revista de Educación, 396, 11–33. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-396-528

Gil Quintana, J. (2023). Educación y comunicación en una Sociedad Posdigital. Octaedro.

Han, B. (2023). La crisis de la narración. Herder.

Hernández, N. (2016). Busca en tu memoria, ¿qué es la amnesia digital? Personal Computer & Internet, 161, 22-25.

Luri, G. (2022). La escuela no es un parque de atracciones. Una defensa del conocimiento poderoso. Ariel.

Masschelein, J. (2024). Con tiempo. Sobre las formas pedagógicas. Notas para una lección. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 36(1), 13–30. https://doi.org/10.14201/teri.31700

Meirieu, Ph. (2018). Pedagogía: necesidad de resistir. Popular.

Murciano Hueso, A., Gutiérrez Pérez, B. M., Martín Lucas, J., y Huete, A. (2022). Juventud onlife. Estudio sobre el perfil de uso y comportamiento de los jóvenes a través de las pantallas. Relieve, 28(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v28i2.26158

Pattier, D. y Reyero, D. (2022). Aportaciones desde la teoría de la educación a la investigación de las relaciones entre cognición y tecnología digital. Educación XX1, 25(2), 223-241. https://doi.org/105944/educxx1.31950

Reyero, D. y Gil Cantero, F. (2019). La educación que limita es la que libera. Revista Española de Pedagogía, 77(273), 213-227. https://doi.org/10.22550/REP77-2-2019-01

Sánchez Rojo, A. (2017). Educación, privacidad y redes sociales: una reflexión arendtiana. Foro de Educación, 15(23), 7-24. http://doi.org/10.14516/fde.434

Sánchez Rojo, A. S. (2019). Pedagogía de la atención para el siglo XXI: más allá de una perspectiva psicológica. Revista Española de Pedagogía, 77(274). https://doi.org/10.22550/REP77-3-2019-02

Sánchez-Rojo, A., Alonso Sainz, T., y Martín-Lucas, J. (2024). La pedagogía ante el desafío digital: nuevas materialidades. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 36(2), 25-42. https://doi.org/10.14201/teri.31752

Saramago, J. (18 de junio de 2010). Pensar, pensar. Otros Cuadernos de Saramago. https://cuaderno.josesaramago.org/68618.html

Suárez, C., Gutiérrez. P., y Ayuso, D. (2024). Pedagogía digital. Revisión sistemática del concepto. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 36(2), 157-178. https://doi.org/10.14201/teri.31721

Tello, L. (2013). Intimidad y “extimidad” en las redes sociales. Las demarcaciones éticas de Facebook. Comunicar, 21(4), 205-213. https://doi.org/10.3916/C41-2013-20

UNESCO (2024). AI and the Holocaust: rewriting history? The impact of artificial intelligence on understanding the Holocaust. UNESCO. https://doi.org/10.54675/ZHJC6844

Véliz, C. (2021). Privacidad es poder. Datos, vigilancia y libertad. Debate.

Vila, E. S. (2019). Repensar la relación educativa desde la pedagogía de la alteridad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(2), 177-196. https://doi.org/10.14201/teri.20271
Vila Merino, E. S., & Álvarez Jiménez, V. E. (2025). The Educational Relationship in a Digitalized World: Paradoxes of Hyperconnection. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 37(2), 19–36. https://doi.org/10.14201/teri.32283

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
93%
33%
Days to publication 
200
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Salamanca
+