Theories and Counterhegemonic Educational Practices. About Disruptive Pedagogy

Abstract

The concept of pedagogical disruption has been related for years with pedagogical innovation, the break with traditional educational models, the use of ICT and the search for educational quality; even so, this concept, from a practical sense, is poorly defined so it is still an element of study, even more so when we refer to secondary education. In this research we present and analyse 47 pedagogical practices developed in secondary schools that respond to the principles of disruptive pedagogies, both nationally and internationally. A systematic review of the literature is carried out using different databases (Scopus, Web of Science, ERIC, Jábega Catalogue, Dialnet). The results show, on the one hand, that pedagogical disruption can be used as a valuable tool to improve aspects of the quality of traditional education, especially in contexts where social transformation is required. On the other hand, it provides a set of strategies with which students feel more motivated and committed to their learning, obtaining better academic results.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abreu, J. M., & Lorenzo, H. D. R. (2020). Las potencialidades de la educación disruptiva en la formación de ingenieros en ciencias informáticas. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 8(3), 1-12. https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/215

Acaso, M., Manzanera, P., & Piscitelli, A. (2015). Esto no es una clase: investigando la educación disruptiva en los contextos educativos formales. Ariel.

Adell, J., & Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (Coords). Tendencias emergentes en educación con TIC. (pp. 18-63). Editorial espiral.

Ahmed, S. (2018). La política cultural de las emociones. UNAM.

Alfandari, N., & Tsoubaris, D. (2021). Temas controvertidos en la ciencia: Explorando las dinámicas de poder mediante la aplicación de pedagogías críticas en educación secundaria. Revista Izquierdas, 51, 1-18. https://www.izquierdas.cl/ediciones/2022/numero-51

Alfrey, L., & O’Connor, J. (2020). Critical pedagogy and curriculum transformation in Secondary Health and Physical Education. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(3), 288-302. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1741536

Alliaude, A., & Antelo, E. (2009). Iniciarse a la docencia. Los gajes del oficio de enseñar. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(1), 89-100.

Al-Imarah, A., & Shields, R. (2019). MOOCs, disruptive innovation and the future of higher education: A conceptual analysis. Innovations in Education and Teaching International, 56(3), 258-269. https://doi.org/10.1080/14703297.2018.1443828

Anderson, J. L., & Justice, J. E. (2015). Disruptive design in pre-service teacher education: uptake, participation, and resistance. Teaching Education, 26(4), 400–421. http://dx.doi.org/10.1080/10476210.2015.1034679

Ansell, N. (2002). ‘Of course, we must be equal, but …’: imagining gendered futures in two rural southern African secondary schools. Geoforum, 33, 179–190. https://doi.org/10.1016/s0016-7185(01)00033-1

Arribas, J., & Torrego, J. (2007). El modelo integrado. Fundamentos, estructuras y su despliegue en la vida de los centros. En J. Torrego, J. Aguado, J. Arribas, J. Escaño, I. Fernández, S. Funes y M. Gil (Eds.), Modelo Integrado de Mejora de la Convivencia. Estrategias de mediación y tratamiento de conflictos (pp. 27-66). Graó.

Ball, S. J. (1994). Education reform: a critical and post structural approach. Open University Press.

Boal, A. (2009). Teatro del Oprimido. Alba Editorial.

Bower, J., & Christensen, C. (1995). Disruptive technologies: catching the wave. Harvard Business Review, 41–53. https://hbr.org/1995/01/disruptive-technologies-catching-the-wave

Braidotti, R. (2015). Lo Posthumano. Gedisa.

Christensen, C., Horn, M., & Johnson, C. (2008). Disrupting class: how disruptive innovation will change the way the world learns. McGraw-Hill.

Christensen, C. M. (1997). The innovator’s dilemma: When new technologies cause great firms to fail? Harvard Business School Press.

Christensen, C. M., Baumann, H., Ruggles, R., & Sadtler, T. M. (2006). Disruptive innovation for social change. Harvard Business Review, 84(12), 94-101. https://hbr.org/2006/12/disruptive-innovation-for-social-change

Christensen, C. M., & Raynor, M. E. (2003). The innovator’s solution. Harvard Business School Press.

Christensen, C. M., Raynor, M., & McDonal, R. (2015). What is disruptive innovation? Harvard Business Review, 93(12), 44–53. https://hbr.org/2015/12/what-is-disruptive-innovation

Cortés, P., Rivas, J. I., Márquez, M. J., & González, B. A. (2020). Resistencia contrahegemónica para la transformación escolar en el contexto neoliberal. El caso del instituto de educación secundaria Esmeralda en Andalucía. Izquierdas, 49, 2351-2377. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7633672

Cuetos-Revuelta, M. J., Grijalbo-Fernández, L., Argüeso-Vaca, E., Escamilla-Gómez, V., & Ballesteros-Gómez, R. (2020). Potencialidades de las TIC y su papel fomentando la creatividad: percepciones del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2). https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26247

Cuevas, N., Gabarda, C., Rodríguez, A., & Cívico, A. (2022). Tecnología y educación superior en tiempos de pandemia: revisión de la literatura. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, 24, 1-18. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1105

Dede, C. (2007). Transforming Education for the 21st Century. Harvard Education Press.

Del Río, J. L. (2023). A vueltas con la llamada innovación educativa. Algunas reflexiones para suscitar el debate. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 4(1), 7–19. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v4i1.15923

Di Stefano, M., Almazán, A., Yepes, W., & Razifard, E. (2021). ‘Tu lucha es mi lucha’: teaching Spanish through an equity and social justice lens. Foreign language annals, 54(3), 753-775. https://doi.org/10.1111/flan.12578

Eyzaguirre, D. O. (2022). Educación disruptiva: nuevos desafíos en la formación de investigadores sociales en tiempos de Pandemia, y distanciamiento social. Revista Conrado, 18(89), 189-195. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2718

Fernández- Enguita, M. (2018). Más Escuela y menos Aula: la innovación en la perspectiva de un cambio de época. Morata.

Foucault, M. (1975). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Fullan, M. (2007). Change Theory as a Force for School Improvement. In Burger, J.M., Webber, C.F., Klinck, P. (Eds.), Intelligent Leadership. Studies in Educational Leadership (pp. 27-39). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6022-9_3

Gabarda, V., Colomo, E., Ruiz, J. P., & Cívico, A. (2022). Aprendizagem de matemática aprimorada por tecnologia na Europa: uma revisão de literatura. Texto Livre, 15, 1-22. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.40275

Girault, Y., & Barthes, A. (2016). Postures épistémologiques et cadres théoriques des principaux courants de l’éducation aux territoires. Education Relative à l’Environnement, 13(2), 16. https://doi.org/10.4000/ere.755

Giroux, H. A. (2011). On critical pedagogy. Continuum International Publishing Group.

González, A., & Molero-Jurado, M. del M. (2023). Relación existente entre creatividad y rendimiento académico en la adolescencia: Una revisión sistemática. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 10(2), 8. http://dspace.umh.es/handle/11000/29299

Hammer, A. (2023). Uso del teatro foro para abordar la homosexualidad como un tema controvertido en la educación religiosa. British Journal of Religious Education, 4(1), 23-33. https://doi.org/10.1080/01416200.2021.2010652

Hedberg, J. G. (2011). Towards a disruptive pedagogy: changing classroom practice with technologies and digital content. Educational Media International, 48(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/09523987.2011.549673

Hedberg, J., & Freebody, K. (2007). Towards a disruptive pedagogy: Classroom practices that combine interactive whiteboards with TLF digital content. University of Melbourne.

Hooks, B. (1994). Teaching to transgress. Routledge.

Hooks, B. (2003). Comunidad de aprendizaje: Una pedagogía de la esperanza. Routledge.

Hooks, B. (2021). Enseñar a transgredir: La educación como práctica de la libertad. Capitán Swing Libros.

Huerta-Charles, L., & McLaren, P. (2021). Educar nuestra esperanza en tiempos de oscuridad: Cómo continuar trabajando hacia la justicia social en un mundo capitalista neoliberal. Tendencias Pedagógicas, 38, 37–45. https://doi.org/10.15366/tp2021.38.004

Ibañez, R. R. (2016). La innovación disruptiva y la formación de las competencias del siglo XXI en las universidades de América Latina. Adiós al modelo educativo dominante. TEXTOS. Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, 20(1), 29-34. https://journals.eagora.org/revCIBER/article/view/187

Johson, C. (2011). La manera disruptiva de aprender. Redes, 3 julio. http://www.rtve.es/alacarta/videos/redes/redes-entrevista-curtis-johnson-asesoreducativo/1144909/

Latour, B. (2007). Nunca fuimos modernos. Siglo XXI.

León, C. M. (2021). Modelos disruptivos e innovadores: una respuesta desde la educación superior a la pandemia del COVID-19. Sapientia Technological, 2(1), 11-21. https://sapientiatechnological.aitec.edu.ec/index.php/rst/article/view/7

Litts, B. K., Tehee, M., Jenkins, J., Baggaley, S., Isaacs, D., Hamilton, M. M., & Yan, L. (2020). Culturally disruptive research: A critical (re) engagement with research processes and teaching practices. Information and Learning Sciences, 121(9/10), 769-784.

Lousley, C. H. (1999). (De)Politicizing the Environment Club: environmental discourses and the culture of schooling. Environmental Education Research, 5(3), 293-304. https://doi.org/10.1080/1350462990050304

Luguetti, C., Ryan, J., Eckersley, B., Howard, A., Buck, S., Osman, A., Hansen, CH., Galati, P., Cahill, R. J., Craig, S., & Brown, C. (2023). ‘It wasn’t adults and young people […] we’re all in it together’: co-designing a post-secondary transition program through youth participatory action research. Educational Action Research. https://doi.org/10.1080/09650792.2023.2203408

Machingo, P. (2021) Experiences of enacting critical secondary school history pedagogy in rural Zimbabwe. Cogent Arts & Humanities, 9(1), 2010927. https://doi.org/10.1080/23311983.2021.2010927

Marín-Suelves, D. & Ramón-Llin, J. (2021). Physical Education and Inclusion: a Bibliometric Study. Apunts. Educación Física y Deportes, 143, 17-26. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/1).143.03

McDonald, R., & Eisenhardt, K. (2017). Parallel Play: Startups, Nascent Markets, and the Search for a Viable Business Model. Working Paper (14-88). Harvard Business School.

Mills, C. (1997). The racial contract. Cornell University Press.

Miralles, P., Gómez, C. J., & Arias, L. (2013). La enseñanza de las ciencias sociales y el tratamiento de la información. Una experiencia con el uso de webquests en la formación del profesorado de educación primaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10(2), 98-111. https://rusc.uoc.edu/rusc/es/index.php/rusc/article/view/v10n2-miralles-gomez-arias.html

Molano, M. (2018). Educación disruptiva en el contexto lasallista: glosas para la discusión. Revista de la Universidad de La Salle, 75(1), 55-68. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss75.4

Moriña, A., Carballo, R., & Castellano-Beltran, A. (2023). A Systematic Review of the Benefits and Challenges of Technologies for the Learning of University Students with Disabilities. Journal of Special Education Technology, 0(0). https://doi.org/10.1177/01626434231175357

Ocaña-Fernández, A., Montes-Rodríguez, R., y Reyes-López, M. L. (2020). Creación musical colectiva: análisis de prácticas pedagógicas disruptivas en Educación Superior. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 17, 3-12. https://doi.org/10.5209/reciem.67172

Olvera, J., Montes, R., & Ocaña, A. (2023). Innovative and disruptive pedagogies in music education: A systematic review of the literature. International Journal of Music Education, 41(1). 3-19. https://doi.org/10.1177/02557614221093709

Orr, D.W. (2002). The nature of design: ecology, culture, and human intention. Oxford University Press.

Ortega, V. S., & Llach, M. C. (2016). Pedagogías disruptivas para la formación inicial de profesorado: usando blogs como e-portafolio. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 382-398. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56746946021

Page M. J., McKenzie J. E., Bossuyt, P. M., Boutron I., Hoffmann T. C., Mulrow C. D., & Moher D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International journal of surgery, 88, 105906. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.105906

Pilonieta, G. (2017). Innovación disruptiva. Esperanza para la educación de futuro. Educación y ciudad, 32, 53-64. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n32.2017.1627

Prieto, J. M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 73-99. https://doi.org/10.14201/teri.20625

Qiroz-Albán, A. T., & Tubay-Zambrano, F. (2021). Las TIC´ s como teoría y herramienta transversal en la educación. Perspectivas y realidades. Polo del Conocimiento, 6(1), 156-186. https://doi.org/10.23857/pc.v6i1.2130

Quilty, A. (2017). Queer provocations! Exploring queerly informed disruptive pedagogies within feminist community-higher-education landscapes. Irish Educational Studies 36(1), 107–123. https://doi.org/10.1080/03323315.2017.1289704

Ramos-Ramos, P., Gómez Colchero, E., Bort Calvo, V., & García García, F. (2022). Belleza degradada: arte contextual y educación en el paisaje a través de un proyecto en educación secundaria. ARTSEDUCA, 32, 107-120. https://doi.org/10.6035/artseduca.6128

Rivas, J. I. (2019). Re-instituyendo la investigación como transformadora. Descolonizar la investigación educativa. En A. De Melo, I. Espinosa, L. Pons y J. I. Rivas (Coords.). Perspectivas decoloniales sobre la educación, (pp. 23-60). Unicentro/UMA Editorial.

Rivas, J. I. (2020). La investigación educativa hoy: del rol forense a la transformación social. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 3-22. http://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7413

Rivas, J. I. (2021). Cambiando de paradigma. Otra investigación necesaria para otra educación necesaria. En E. López (Comp. y Ed.), Círculos Pedagógicos. Espacios y tiempos de emancipación (pp. 177-182). Nueva Mirada Ediciones.

Seeger, M. T. (2023). Becoming a Knower: Fabricating Knowing Through Coaction. Social Epistemology, 1-21. https://doi.org/10.1080/02691728.2023.2266716

Seeger, C., Parsons, S., & View, J. L. (2022). Equity-Centered Instructional Adaptations in High-Poverty Schools. Education and Urban Society, 54(9), 1027-1051. https://doi.org/10.1177/00131245221076088

Torralbas, J. E., Batista, P., Herreros, A. L., & Carballo, A. A. (2021). Procesos de cohesión grupal e inclusión educativa. estudio bibliométrico en la base de datos Web of Science. Revista Cubana de Psicología, 3(3), 27-40. https://revistas.uh.cu/psicocuba/article/view/199

Valles-Baca, H. G., & Acosta, H. P. (2022). La educación disruptiva y el desarrollo de competencias universitarias. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(25). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1284

Valverde-Berrocoso J., Rivas-Flores J. I., Anguita-Martínez R., & Montes-Rodríguez, R. (2023). Pedagogical change and innovation culture in secondary education: a Delphi study. Front. Educ., 8, 1092793. https://doi:10.3389/feduc.2023.1092793

Vratulis, V., Clarke, T., Hoban, G., & Erickson, G. (2011). Additive and disruptive pedagogies: The use of slowmation as an example of digital technology implementation. Teaching and Teacher Education, 27(8), 1179-1188. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2011.06.004

Warne, M., Snyder, K., & Gillander, K. (2013). Photovoice: an opportunity and challenge for students’ genuine participation. Health Promot Int., 28(3), 299–310. https://doi.org/10.1093/heapro/das011
González-Alba, B., Mañas-Olmo, M., Prados-Megías, M. E., & Sánchez-Sánchez, M. (2024). Theories and Counterhegemonic Educational Practices. About Disruptive Pedagogy. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, e31679. https://doi.org/10.14201/teri.31679

Downloads

Download data is not yet available.
+