Philosophy as a “Non Grata” Discipline for the Modern School Institution

Abstract

The purpose of this article is to offer an explanation, one among others equally possible ones, that allows us to understand why Philosophy, whether as a teaching subject or as a theory of education, has often been for the modern school (16th-21st century) a kind of discipline non grata, that is, a discipline that is accepted and at the same time marginalized. As will be seen, an explanation of this ambiguity of the relationship between school and Philosophy can be found in a Foucauldian genealogical analysis of the school, that is to say, it can be found in a study of the historical conditions of the emergence and development of the school in Modernity. Specifically, attention has been paid to four major events: the Great Schism of Christianity, the birth of Capitalism and the reason of State, the irruption of Renaissance humanism and the development of the human sciences. In this way, it is shown that the school seems to be animated from its origins by interests that are for the most part contrary or alien to Philosophy, but it is also shown that, even if to a lesser extent, the school also seems to be animated from the beginning by interests that are rather favorable to Philosophy. If all of this were true, then it would be understood why Philosophy has a rather ambiguous status in its relationship with the school. From this point onwards, it may also be necessary to consider that a full integration of Philosophy in schools cannot be achieved only by claiming its merits, but that it may also be necessary to demand that school responds to interests that are more propitious to Philosophy.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Álvarez-Uría, F., y Varela, J. (1991). Arqueología de la escuela. Las ediciones de la Piqueta.

Biesta, G. (2022). Por qué la forma de la enseñanza importa: una defensa de la integridad de la educación y del trabajo de los profesores más allá de programas y buenas intenciones. Revista de Educación, 395, 13-34. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-395-519

Deleuze, G. (2000). Nietzsche y la filosofía. Editorial Anagrama.

Durkheim, É. (1982). Historia de la educación y de las doctrinas pedagógicas. La evolución pedagógica en Francia. Las Ediciones de la Piqueta.

Foucault, M. (1979). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. SIGLO XXI.

Foucault, M. (2003a). ¿Qué es la Ilustración? En M. Foucault, Sobre la Ilustración (pp. 71-97). Tecnos.

Foucault, M. (2003b). ¿Qué es la crítica? (Crítica y Aufklärung). En M. Foucault, Sobre la Ilustración (pp. 3-52). Tecnos.

Foucault, M. (2005a). La hermenéutica del sujeto: Curso del Collège de France (1982). Akal.

Foucault, M. (2005b). Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de saber. SIGLO XXI.

Foucault, M. (2007). El poder psiquiátrico. Curso en el Collège de France (1973-1974). FCE.

Foucault, M. (2008). Seguridad, territorio, población: Curso del Collège de France (1977-1978). Akal.

Foucault, M. (2010). El coraje de la verdad: El gobierno de sí y de los otros II: Curso en el Collège de France (1983-1984). FCE.

Foucault, M. (2014). Nietzsche, la genealogía, la historia. Pre-textos.

Foucault, M. (2015). El sujeto y el poder, 1983. En M. Foucault, La ética del pensamiento: para una crítica de lo que somos (pp. 317-341). Editorial Biblioteca Nueva.

Foucault, M. (2016). Del gobierno de los vivos: Curso del Collège de France (1979-1980). Akal.

Foucault, M. (2018). Histoire de la sexualité. 4. Les aveux de la chair. Éditions Gallimard.

Hadot, P. (1998). ¿Qué es la filosofía antigua? FCE.

Marrou, H.-I. (2004). Historia de la educación en la Antigüedad. Akal.

Morey, M. (2002). Un fragmento de voz. Conjetura sobre las categorías nietzscheanas. Enrahonar, 35, 77-87. https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar.380

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. BOE del 30 de marzo, nº. 76, 41571-41789. https://www.boe.es/boe/dias/2022/03/30/pdfs/BOE-A-2022-4975.pdf

Rousseau, J.-J. (1973). Emilio o de la educación. Fontanella. (Estudio y notas por J.-L. Lecercle).

Sloterdijk, P. (2012). Has de cambiar tu vida: Sobre Antropotécnica. Pre-Textos.

Trilla, J. (Coord.) (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Graó.

Weber, M. (2012). La ética protestante y el «espíritu» del capitalismo. Alianza Editorial.
Gili Gal, E. (2023). Philosophy as a “Non Grata” Discipline for the Modern School Institution. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 65–79. https://doi.org/10.14201/teri.28853

Downloads

Download data is not yet available.
+