Integral ecology and global pact on education. The integral education of Pope Francisco

Abstract

After the conclave held in March 2013, Francisco became the first Latin American to occupy the seat of Peter. In November of that year, he presented his programmatic letter, the apostolic exhortation Evangelii gaudium, on the proclamation of the gospel in today’s world. In May 2015, he published the encyclical letter Laudato si’, on caring for our common home. As we estimate, this document represents the culmination of Francisco’s social teaching, a proposal for integral ecology that outlines a path in the face of the serious ecological crisis that, throughout the last century, emerged as the great global challenge to be faced in the third millennium. Accompanied by this reflection, the educational question emerges. It is a thematic area that has always received special attention from Jorge Mario Bergoglio. As expected, Francisco, in addition to reinforcing the importance of education, has tried to outline an educational proposal that, pari passu with his teaching, acquired greater relevance from his concern with the care of the common home. Hence the need to rebuild the global educational pact. Based on this, in this work, we try to present Francisco’s integral education.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AGENCIA FIDES. (2020). Las estatísticas de la Iglesia Católica 2020. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de http://www.fides.org/es/stats.
BRIGHENTI, A. (2018). A Laudato Si’ no pensamento social da Igreja. Da ecologia ambiental à ecologia integral. São Paulo: Paulinas.
CONGREGACIÓN PARA LA EDUCACIÓN CATÓLICA. (1994). Educar hoy y mañana. Una pasión que se renueva. Instrumentum laboris. Recuperado el 29 de octubre de 2020, de http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20140407_educare-oggi-e-domani_sp.html.
CONGREGACIÓN PARA LA EDUCACIÓN CATÓLICA. (2017). Educar al humanismo solidario. Recuperado el 29 de octubre de 2020, de http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20170416_educare-umanesimo-solidale_sp.html.
CONGREGACIÓN PARA LA EDUCACIÓN CATÓLICA. (2020). Pacto Educativo Global. Intrumentum laboris. Recuperado el 29 de octubre de 2020, de https://www.educationglobalcompact.org/resources/Risorse/instrumentum-laboris-sp.pdf.
DOMINGO MORATALLA, A. (2017). Condición humana y ecología integral: horizontes educativos para una ciudadanía integral. Madrid: PPC/AGAPEA.
EDITORIAL. (2017). Scholas Occurrentes: la cultura del encuentro del Papa Francisco. Razón y Fe, 1433, 259-264.
FRANCISCO. (2015). Laudato si’ sobre el cuidado de la casa común. Recuperado el 10 de octubre de 2020, de http://w2.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html.
FRANCISCO. (2018). Discurso a los miembros de la Fundación Gravissimum Educationis. Recuperado el 10 de noviembre de 2020, de http://www.vatican.va/content/francesco/es/speeches/2018/june/documents/papa-francesco_20180625_gravissimum-educationis.html.
FRANCISCO. (2019a). Christus vivit, a los jóvenes. Recuperado el 30 de octubre de 2020, de http://www.vatican.va/content/francesco/es/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20190325_christus-vivit.html.
FRANCISCO. (2019b). Mensaje para el lanzamiento del Pacto Educativo Global. Recuperado el 12 de noviembre de 2020, de http://www.vatican.va/content/francesco/es/messages/pont-messages/2019/documents/papa-francesco_20190912_messaggio-patto-educativo.html.
FRANCISCO. (2020). Videomensaje con ocasión del encuentro promovido y organizado por la Congregación para la Educación Católica: Pacto Educativo Global. Recuperado el 8 de noviembre de 2020, de http://www.vatican.va/content/francesco/es/messages/pont-messages/2020/documents/papa-francesco_20201015_videomessaggio-global-compact.html.
JUAN PABLO II. (1990). Ex corde ecclesiae, sobre las universidades católicas. Recuperado el 30 de octubre de 2020, de https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/es/apost_constitutions/documents/hf_jp-ii_apc_15081990_ex-corde-ecclesiae.html.
LEY 2169 (2006). Buenos Aires: Ciudad Educativa. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de http://www2.cedom.gob.ar/es/legislacion/normas/leyes/ley2169.html.
MENDES, V. H. (2016). Escola em saída… Propostas educativas para a Escola Católica na América. Educación Hoy, 203, 66-83.
MENDES, V. H. (2020). Liberación, un balance histórico bajo el influjo de Aparecida y Laudato si’. El aporte latinoamericano de Francisco. Tesis doctoral no publicada. Universidad Pontificia de Salamanca. Salamanca.
PABLO VI. (1965). Gravissimum educationis, sobre la educación cristiana. Recuperado el 19 de noviembre de 2020, de http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651028_gravissimum-educationis_po.html.
PEREGO, P. (2020). Educación. Con el pacto en el ADN. Entrevista José María de Corral, Fundador de Scholas Occurrentes. Recuperado el 20 de noviembre de 2020, de https://espanol.clonline.org/noticias/iglesia/2020/10/13/educacion-con-ese-pacto-en-el-adn.
SCHOLAS. (2020). Homepage Scholas Occurrentes. Recuperado el 9 de noviembre de 2020, de https://www.scholasoccurrentes.org/sobre-scholas/.
SPADARO, A. (2018). Sette pilastri dell’educazione secondo J. M. Bergoglio. La Civiltà Cattolica, 4037, 343-357.
Mendes, V. H. (2021). Integral ecology and global pact on education. The integral education of Pope Francisco. Aula, 27, 343–355. https://doi.org/10.14201/aula202127343355

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vítor Hugo Mendes

,
Santa Catarina (Brasil)
Vítor Hugo Mendes. Santa Catarina, Brasil. Doctor en Educación por la Universidade Federal do Rio Grande do Sul - ufrgs (2006), doctor en Teología por la Universidad Pontificia de Salamanca –upsa– (2020). Posdoctorado en Pensamiento Ibérico y Latinoamericano, upsa (2018). Entre 2011 y 2015 fue secretario ejecutivo del Departamento de Cultura y Educación del Consejo Episcopal Latinoamericano - celam– (Bogotá, Colombia). Actualmente realiza una estancia posdoctoral vinculado al gir Helmantica Paideia, en la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca –upsa–.
+