Mr. Domingo Sáez Montejo: from Doorman of Chamber to Impurified First Letters Teacher

Abstract

Mr. Diego Ochoa de Hondategui died in Segovia in 1751. In his will he ordered the creation of free first letter schools for poor children. He specified the qualities of the teacher, an example for his disciples and for society. Mr. Domingo Sáez Montejo, before dedicating himself to teaching, was a Chamber Doorman and Faithful of the Registry of Arbitrary of Sisas of the Market Gate. As a teacher, he lived the joys and economic pains of a board of foundations, envy of Segovian institutions, until he ended up bankrupt due to the so-called «confiscation» of Godoy. The teacher Montejo went from being a faithful defender of the Constitution of 1812 to being considered a «black» liberal; he had to flee at the end of the Constitutional Triennium and hide in court, where he ended his days still being a «defiled» teacher.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ARENAL, C.: La beneficencia, la filantropía y la caridad, Madrid, Librería de Victoriano Suárez, 1894.

ARIAS DE VERASTEGUI, F.: Libro Verde: costumbres de Segovia y sus preeminencias y iuridiction. Segovia, Imprenta de la Viuda de Alba a cargo de Santiuste, 1880.

ASENJO GONZALEZ, M.ª: Segovia. La ciudad y su tierra a fines del Medievo, Segovia, Ed. Diputación Provincial de Segovia y Ayuntamiento de Segovia, 1986.

BARTOLOMÉ MARTÍNEZ, B.: «Las purificaciones de maestros de primeras letras y preceptores de Gramática en la reforma de Fernando VII», Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, Salamanca, 2 (1983), pp. 249-254.

BARTOLOMÉ MARTÍNEZ, B.: Historia de la acción educadora de la Iglesia en España. I. Edades Antigua, Media y Moderna, Madrid, Ed. Biblioteca de Autores Cristianos, 1995.

CANAL, J.: «Matar negros y hacer blancos: los colores y los nombres del enemigo en las guerras civiles de la España contemporánea», Espacio, Tiempo y Forma. Serie V, Historia Contemporánea, Madrid, UNED, 20 (2008), pp. 19-36.

DE COLMENARES, D.: Historia de la insigne ciudad de Segovia y compendio de las historias de Castilla. II, Segovia, Academia de Historia y Arte de San Quirce, 1984.

FAUBELL ZAPATA, V.: Acción educativa de los Escolapios en España (1733-1845), Madrid, Ed. Instituto Universitario «Domingo Lázaro», 1987.

FAUBELL ZAPATA, V.: «Los Escolapios en España», Analecta Calasanctiana, Madrid, 99 (2008), pp. 57-65.

GARCÍA SANZ, Á.: «Cambio institucional y actitudes políticas en Segovia durante el trienio liberal», Estudios Segovianos, Segovia, Ed. Real Academia de Historia y Arte de San Quirce, 85, (1978-1988), pp. 7-35.

GARCÍA SANZ, Á.: Desarrollo y crisis del Antiguo Régimen en Castilla la Vieja: economía y sociedad en tierras de Segovia de 1500 a 1814, Madrid, Ed. Akal Universitaria, 1986.

JOVELLANOS, M. G. de: Memoria sobre educación pública. Su tratado teórico-práctico de enseñanza con aplicación a las escuelas y colegios de niños, Madrid, BAE, 1858.

LASPALAS PEREZ, J.: «Una alternativa para la educación popular en la España del siglo XVIII: el método uniforme del Padre Felipe Scio», Revista Española de Pedagogía, Madrid, año LII, 199 (septiembre-diciembre 1994), pp. 485-500.

MARCUELLO BENEDICTO, J. I.: «La libertad de imprenta y su marco legal en la España liberal», Ayer, Madrid, 34 (1999), pp. 65-92.

MARTÍN POSTIGO, M.ª S.: «Ordenanzas del peso de la ciudad de Segovia, 5 de abril de 1486», Estudios Segovianos Documentos, Segovia, Ed. Real Academia de Historia y Arte de San Quirce, 8(22-24) (1956), pp. 497-503.

Novísima Recopilación de las Leyes de España, libro I, Madrid, 1805.

Novísima Recopilación de las Leyes de España, libro VIII, Madrid, 1805.

PESET REIG, M. y PESET REIG, J. L.: «Legislación contra liberales en los comienzos de la década absolutista (1823-1825)», Anuario de Historia del Derecho Español, Madrid, 37 (1967). Pp. 437-485.

RESINES LLORENTE, L.: La catedral de papel. Historia de las Cartillas de Valladolid, Valladolid, Diputación de Valladolid, 2007.

RUIZ BERRIO, J.: La educación en España. Textos y documentos, Madrid, Actas Editorial, 1996.

RUIZ BERRIO, J.: «El oficio de maestro en tiempos de Cervantes», Revista de Educación, Madrid, número extraordinario (2004), pp. 11-26.

RUIZ HERNANDO, J. A.: La ciudad de Segovia, Segovia, Ed. Ayuntamiento de Segovia, 1986.

SARMIENTO, M.: «Digresión sobre la educación de la juventud española», en La educación en España. Textos y Documentos, Madrid, Actos Editorial, 1996, pp. 131-135.

SCIO RIAZA, F.: Método uniforme para las escuelas de Cartilla, Deletrear, Leer, Escribir, Arithmética, Gramática Castellana y Exercicio de Doctrina Christiana, como se practica por los Padres de las Escuelas Pías, Madrid, Imprenta de Pedro Marín, 1780.

VICENTE JARA, F.: La enseñanza primaria en Murcia en el siglo XIX (1800-1857), Murcia, Editora Regional de Murcia, 1989.

VIÑAO FRAGO, A.: «Filantropía y Educación. Fundaciones Docentes y Enseñanza elemental (siglos XVIII-XIX)», en L’enseignement en Espagne et Amerique latine du XVIII siècle a nos jours, Tours, Ciremia, 1986, pp. 65-79.
Manrique Sanz, J. L. (2022). Mr. Domingo Sáez Montejo: from Doorman of Chamber to Impurified First Letters Teacher. Historia De La Educación, 41(1), 221–246. https://doi.org/10.14201/hedu2022221246

Downloads

Download data is not yet available.
+