The Process of Confinement of Learners with Autism Spectrum Disorders in Ordinary Schools due to COVID-19: A Qualitative Analysis of its Impact and Future Needs of Learners and their Families

  • Cecilia Simón Rueda
    Universidad Autónoma de Madrid cecilia.simon[at]uam.es
  • Margarita Cañadas Pérez
    Universidad Católica de Valencia. Centro de Atención Temprana “L’Alqueria”
  • M.ª Luz Fernández Blázquez
    Universidad Autónoma de Madrid
  • Gerardo Echeita Sarrionandia
    Universidad Autónoma de Madrid

Abstract

The main objective of the study is to “give voice” to families who have children with Autism Spectrum Disorders to understand the impact on the teaching and learning process that confinement has generated because of COVID-19. To this end, 19 parents who have children with ASD from two autonomous communities have been voluntarily participating. All of them are in ordinary schools from kindergarten to higher education. Four focus groups have been developed as an information collection strategy. The results obtained show the support provided to their children by the school and how this support has contributed to their learning. Furthermore, they underline the difficulties that have limited the learning process, and also the social participation of their children as a fundamental dimension for families. These results also show the impact of the demands made by schools on family well-being, as well as their concerns regarding the incorporation of their children into the school. As will be shown, this situation has highlighted important factors in both policies and practices that are important for schools concerned with inclusion.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AINSCOW, M., GOLDRICK, S. y WEST, M. (2013). Promoviendo la equidad en educación. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 44-56.
BARBOUR, R. (2016). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Morata.
BOZKURT, A. y SHARMA, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Dis-tance Education, 15(1), 1-5. https://doi:10.5281/zenodo.3778083
BRAUN, V. y CLARKE, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi:10.1191/1478088706qp063oa
CATE, D., DELL, P., LITTLEFIELD, R., RIEPE, B. y WHALEY, K. (2020, 23 de septiembre). Reaffirming key early childhood practices during a pandemic. Ecta Center. https://ectacenter.org/topics/disaster/coronavirus-key.asp
CEBALLOS, N. y SEVILLA, S. (2020). El efecto del aislamiento social por el Covid-19 en la conciencia emocional y en la comprensión lectora. Estudio sobre la incidencia en alumnos con trastornos de aprendizaje y menor acceso a las Nuevas Tecnologías. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-13.
CORBIN, J. y STRAUSS, A. (2008). Basics of qualitative research. 3.ª ed. Sage.
CRESSWELL, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. SAGE.
DÍEZ GUTIÉRREZ, E. J. y GAJARDO ESPINOZA, K. (2020). Políticas educativas en tiempos de coronavirus: la confrontación ideológica en España. Re-vista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 83-101. https://doi:10.15366/riejs2020.9.3.005
ECHEITA, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46, 17-24.
EDITEA. (2020, 9 de abril). Repensando la participación educativa en el contexto de una pandemia sanitaria. Diario de la Educación. https://eldiariodelaeducacion.com/2020/04/09/repensando-la-participacion-educativa-en-el-contexto-de-una-pandemia-sanitaria/
FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (2018). Más escuela y menos aula: la innovación en la perspectiva de un cambio de época. Morata.
FLICK, U. (2014). La gestión de la calidad en la investigación cualitativa. SAGE.
FULLAN, M. (2003). Sobre el cambio educativo. En A. HARGREAVES (Ed.), Replantear el cambio educativo. Un enfoque innovador. Amorrortu.
IGLESIAS, E., GONZÁLEZ-PATIÑO, J., LALUEZA, J. L. y ESTEBAN-GUITART, M. (2020). Manifiesto en tiempos de pandemia: por una educación crítica, inter-generacional, sostenible y comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi:10.15366/riejs2020.9.3.010
JOCILES, M. I. (2015). La observación participante en el estudio etnográfico de las prácticas sociales: pautas para observarlas/describirlas. En D. LORENTE (Coord.), Metodología y trabajo de campo etnográfico (pp. 1-32). Instituto Nacional de Antropología e Historia.
GARCÍA SÁNCHEZ, F. A., ESCORCIA, C., SÁNCHEZ LÓPEZ, C., ORCAJADA, N. y HERNÁNDEZ, N. (2014). Atención Temprana centrada en la familia. Siglo Cero, 45(3), 6-27.
GIANNINI, S. y GRANT LEWIS, S. (2020, 25 de marzo de). Three ways to plan for equity during the coronavirus school closures. GEM Report. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/25/three-ways-to-plan-for-equity-during-the-coronavirus-school-closures/
HUME, K., WATERS, V., SAM, A., STEINBRENNER, J., PERKINS, Y., DEES, B., TOMASZEWSKI, B., RENTSCHLER, L., SZENDREY, S., MCINTYRE, N., WHITE, M., NOWELL, S. y ODOM, S. (2020). Supporting individuals with autism through uncertain times. Chapel Hill, NC: School of Education and Frank Porter Gra-ham Child Development Institute, University of North
Carolina at Chapel Hill. Recuperado de: https://afirm.fpg.unc.edu/sites/afirm.fpg.unc.edu/files/covid-resources/Supporting%20Adults%20with%20Autism%20through%20Uncertian%20Times%20Full%20Packet_0.pdf
MASLOW, A. (1987). Motivation and personality (3.ª ed.). Harper and Row.
MUÑOZ MORENO, J. L. y LLUCH MOLINS, L. (2020). Educación y Covid-19: colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182
PARRILLA, A. y SUSINOS, T. (2013). Investigación inclusiva en tiempos difíciles. Certezas provisionales y debates pendientes. REICE, 11(2), 88-98.
PRINCE, E. J. y HADWIN, J. (2013). The role of a sense of school belonging in understanding the effectiveness of inclusion of children with special educational needs. International Journal of Inclusive Education, 17(3), 238-262. https://doi:10.1080/13603116.2012.676081
SAAVEDRA, J. (2020, 20 de marzo). COVID-19 y educación: algunos desafíos y oportunidades. Education for Global Development. https://blogs.worldbank.org/es/education/educational-challenges-and-opportunities-covid-19-pandemic
SALDAÑA, J. (2016). The coding manual for qualitative researchers (3.ª ed.). SAGE.
SAPON-SHEVIN, M. (2013). La inclusión real. Una perspectiva de justicia social. Revista de Investigación Educativa, 11(3), 71-85.
SLEE, R. (2019). Belonging in an age of exclusion. International Journal of Inclusive Education, 23(9), 909-922. https://doi:10.1080/13603116.2019.1602366
UNESCO. (2018). Reunión Mundial sobre la Educación 2018. Declaración de Bruselas. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366394?posInSet=1&queryId=f00bbeb5-caf0-495d-9782-e4caad1e9e0f
UNESCO. (2020). Global Education Monitoring Report Summary. Inclusion and Education: All Means All. Unesco. Recuperado de: https://es.unesco.org/gem-report/report/2020/inclusion
UNICEF. (2020). Salud Mental e infancia en el escenario de la COVID-19: propuestas de Unicef España. Dirección de Sensibilización y Políti-cas de Infancia. Recuperado de https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/COVID19_UNICEF_Salud_Mental.pdf
Simón Rueda, C., Cañadas Pérez, M., Fernández Blázquez, M. L., & Echeita Sarrionandia, G. (2021). The Process of Confinement of Learners with Autism Spectrum Disorders in Ordinary Schools due to COVID-19: A Qualitative Analysis of its Impact and Future Needs of Learners and their Families. Siglo Cero, (1), 141–161. https://doi.org/10.14201/scero202152e141161

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+