Reinventing the teaching of Early Modern History in Secondary School: the use of ChatGPT to enhance learning and educational innovation

Abstract

The main objectives of this article are to use ChatGPT to create theoretical contents, exercises, and practical activities in the field of teaching Early Modern History in secondary education, and to evaluate the quality of its contributions. In the introduction, the context and relevance of the topic are presented, as well as a brief review of the existing literature on the application of artificial intelligence to teaching and learning processes. The methodology details the pedagogical approach of the work and the role of ChatGPT in its development. The results show the theoretical and practical contents generated. The conclusions summarize the main findings of the work and the contributions that artificial intelligence can make to the field of Early Modern History teaching, highlight the potential for adapting the use of the chatbot to other contexts and historical topics, reflect on the advantages and limitations of the use of ChatGPT in education, and offer suggestions for future research and development in this field.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alvar Ezquerra, A. (1998). Carlos V: De Gante a El Escorial. Madrid: TF Editores.

Alvar Ezquerra, A. (2012). La emperatriz Isabel y Carlos V. Madrid: La Esfera de los Libros.

Belenguer Cebriá, E. (2002). El imperio de Carlos V: las coronas y sus territorios. Barcelona: Península.

Blockmans, W. (2000). Carlos V. La Utopía Del Imperio. Madrid: Alianza.

Brandy, K. (1993). Carlos V. Vida y fortuna de una personalidad y de un imperio mundial. México: Fondo de Cultura Económica.

Braudel, F. (2000). Carlos V y Felipe II. Madrid: Alianza.

Brown, T. B. (2020). Language Models are Few-Shot Learners. In H. Larochelle, Advances in neural information processing systems (pp. 1877-1901). Retrieved from https://arxiv.org/abs/2005.14165

Burgo Torres, J. I. (2022). Carlos V: emperador de Occidente y pacificador de Navarra. Córdoba: Almuzara.

Carabias Torres, A., & Möller Recondo, C. (2001). Carlos V. (B. V. Cervantes, Editor) Retrieved 04 14, 2023, from https://www.cervantesvirtual.com/bib/historia/CarlosV/

Carande, R., & Bernal Rodríguez, A.-M. (2000). Carlos V y sus banqueros. Barcelona: Crítica.

Carrasco, R. (2015). La empresa imperial de Carlos V. Madrid: Cátedra.

Chabod, F. (1992). Carlos V y su imperio. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Chaunu, P. (1976). La España de Carlos V. Barcelona: Península.

Erlanger, P. (2000). Carlos V. Madrid: Palabra.

Fermosel Díaz, S. (2011). Carlos V. Madrid: Akal.

Fernández Álvarez, M. (1990). La España del emperador Carlos V. Barcelona: Espasa Calpe.

Fernández Álvarez, M. (1999). Carlos V, el César y el Hombre. Madrid: Espasa Calpe.

Fernández Álvarez, M. (2003). Cortus documental de Carlos V. Madrid: Espasa Libros.

Fernández Álvarez, M. (2010). Carlos V: Un hombre para Europa. Barcelona: Espasa Libros.

Floristán, A. (2011). Historia de España en la Edad Moderna. Barcelona: Ariel.

Galasso, G. (2011). Carlos V y la España Imperial. Madrid: Centro de Estudios Europa hispánica.

García García, E. (2009). Aprendizaje y construcción del conocimiento. In M. Matesanz del Barrio, Las plataformas de aprendizaje: del mito a la realidad (pp. 21-44). Madrid: Biblioteca Nueva.

González González, C. S. (2014). Estrategias para trabajar la creatividad en la Educación Superior: pensamiento de diseño, aprendizaje basado en juegos y en proyectos. Revista de Educación a Distancia (RED). Retrieved from https://revistas.um.es/red/article/view/234291

Incio Flores, F. A., Capuñay Sánchez, D. L., Estela Urbina, R. O., Valles Coral, M. Á., Vergara Medrano, S. E., & Elera Gonzales, D. G. (2022). Inteligencia artificial en educación: una revisión de la literatura en revistas científicas internacionales. Apuntes Universitarios, 12(1), 135-152.

Kamen, H. (2017). Carlos emperador: Vida del rey César. Madrid: La Esfera de los Libros.

Kohler, A. (2000). Carlos V: 1500-1558, una biografía. Madrid: Marcial Pons.

Lacarta Salvador, M. (1998). Carlos V. Madrid: Silonia.

Lynch, J. (1993). España bajo los Austrias. T. 1: Imperio y absolutismo. Barcelona: Edicions 62.

Lynch, J. (2000). Carlos V y su tiempo. Barcelona: Crítica.

Lynch, J. (2000). Los Austrias: 1516-1700. Barcelona: Crítica.

Lynch, J. (2005). Edad Moderna: Crisis y recuperación, 1598-1808. Historia de España, vol. 5. Barcelona: Crítica.

Madariaga, S. d. (1995). Carlos V. Barcelona: Grijalbo.

Maldonado Pérez, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Revista de Educación(28), 158-180.

Maravall, J. A. (1999). Carlos V y el pensamiento político del Renacimiento. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y representaciones, 7(2), 536-568.

Osorio Villa, P., Ángel Franco, M. B., & Franco Jaramillo, A. (2012). El uso de simuladores educativos para el desarrollo de competencias en la formación universitaria de pregrado. Revista Q, 7(13). Retrieved from http://hdl.handle.net/20.500.11912/6775

Parker, G. (2019). Una nueva vida del emperador Carlos V. Barcelona: Planeta.

Pérez, C., Herrera, M., & Ferrer, S. (2016). ¿Cómo es el proceso de construcción del pensamiento crítico en el estudiante universitario? Una teoría fundamentada desde sus protagonistas. Omnia, 91-106.

Pérez, J. (1999). Carlos V. Barcelona: Temas de hoy.

Rady, M. (1997). Carlos V. Madrid: Alianza.

Ranke, L. v. (2011). La monarquía española de los siglos XVI y XVII. Sevilla: Espuela de Plata.

Salvador Esteban, E. (2001). Carlos V: emperador de imperios. Pamplona: EUNSA.

Suárez, L. (2020). Carlos V. El emperador que reinó en España y América. Barcelona: Ariel.

Thomas, H. (2010). El imperio español de Carlos V (1522-1558). Barcelona: Planeta.

Toncic, J. C. (2021). Advancing a critical artificial intelligence theory for schooling. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 19(1), 13-24. doi: https://doi.org/10.5209/tekn.71136

UNESCO. (2023). Consenso de Beijing sobre la inteligencia artificial y la educación. Perfiles Educativos, 45(180), 176-182. doi:https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.61303

Vilar Sánchez, J. A. (2015). Carlos V: emperador y hombre. Madrid: EDAF.

Zona-López, J. R., & Giraldo-Márquez, J. D. (2017). Resolución de problemas: Escenario del pensamiento crítico en la didáctica de las ciencias. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 112-150. doi:https://doi.org/10.17151/rlee.2017.13.2.8
Carrasco Rodríguez, A. (2023). Reinventing the teaching of Early Modern History in Secondary School: the use of ChatGPT to enhance learning and educational innovation. Studia Historica: Historia Moderna, 45(1), 101–145. https://doi.org/10.14201/shhmo2023451101146

Downloads

Download data is not yet available.
+