Gender Narratives of Prehistory and their Transfer in Galician Heritage Spaces: Critical Analysis and Action Proposals

Abstract

In this paper, we propose to examine the discursive production of the prehistoric past in interpretative discourses of heritage from a critical, reflective, and feminist perspective, within the conceptual framework of Public Archaeology. Our aim is to identify the prevailing discursive patterns and trends, both textual and visual, with particular emphasis on the configuration of the image of women, as a diagnosis. To achieve this, we conducted an analysis of the prehistoric past as presented in Galician Heritage spaces, employing a systematic methodology based on the strategies and tools of Critical Discourse Studies. The results reveal how there exists a dichotomous vision in the narrative production, where sexism and stereotypes persist. Additionally, to conclude, we present a series of guidelines that will enable us to revise the discourses from a gender perspective and the generation of inclusive narratives.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Adovasio, J. M., Soffer, O., Page, J. (2008). El sexo invisible. Ensayo. Barcelona: Lumen.

Almansa Sánchez, J. (ed.). (2013). Arqueología Pública en España. Madrid: JAS Arqueología S.L.U.

Aparicio Resco, P. (ed.). (2016). Arqueología y Neoliberalismo. Madrid: JAS Arqueología.

Bécares Rodríguez, L. (2018). Representaciones e identidades de género en los museos arqueológicos asturianos. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Oviedo, Recuperado el 13 de diciembre de 2024 de https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/49043

Bécares Rodríguez, L. (2020). Memorias e identidades silenciadas: La legitimación del pasado androcéntrico en los museos. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Bécares Rodríguez, L., Fernández Fernández, J., López Gómez, P., Pérez Maestro, C. (2017). Itinerarios culturales (re)-interpretativos en La Ponte-Ecomuséu, nosotras también hacemos historia. En I. Arrieta Urtizberea (ed.), El género en el patrimonio cultural (pp. 71-89). Bilbao: Universidad del País Vasco.

Berman, J. C. (1999). Bad Hair Days in the Paleolithic: Modern (Re)Constructions of the Cave Man. American Anthropologist, 101(2), pp. 288-304. https://doi.org/10.1525/aa.1999.101.2.288

Bernal Chávez, J. A., Hincapié Moreno, D. A. (2018). Lingüística de corpus. Instituto Caro y Cuervo. Bogotá: Imprenta Patriótica.

Bertelsen, R., Lillehammer, A., Næss, J. R. (eds.). (1987). Were They All Men? An Examination of Sex Roles in Prehistoric Society. Acts from a Workshop Held at Utstein Kloster, Rogaland, 2.-4. November 1979 (NAM-forskningsseminar nr. 1). Stavanger: Museo Arqueológico de Stavanger.

Bonet Rosado, H. (Ed.). (2016). Prehistoria y cómic. Valencia: Diputació de València Àrea de Cultura.

Bonet Rosado, H., Soler Mayor, B. (2013). Mujeres y Prehistoria: Género y didáctica en el Museo de Prehistoria de Valencia. ICOM ESPAÑA DIGITAL. Revista del Comité Español del ICOM, 8, pp. 124-131.

Bünz, A. (2012). Is it enough to make the main characters female? An intersectional and social semiotic reading of the exhibition «Prehistories 1» at the National Historical Museum in Stockholm, Sweden. En I. M. B. Danielsson, S. Thedén (eds.), To Tender Gender. The Pasts and Futures of Gender Research in Archaeology (pp. 97-115). Estocolmo: E-PRINT AB.

Cacheda, M. (2019). La coeducación patrimonial o cómo aplicar la perspectiva de género en la educación patrimonial en instituciones culturales y museos. Cuadernos Del CLAEH, 38(110), pp. 273-299. https://doi.org/10.29192/CLAEH.38.2.12

Cacheda Pérez, M. (2021). Coeducación patrimonial en arqueología prehistórica: una herramienta para aplicar la perspectiva de género a la divulgación de la Prehistoria. Clío. History and History Teaching, 47, pp. 204-251. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio. 2021475457

Cacheda Pérez, M. (2022). Coeducación patrimonial en museos y patrimonio histórico-artístico: una herramienta didáctica para aplicar la perspectiva de género durante la mediación en educación patrimonial. Didáctica de Las ciencias experimentales Y sociales, 42, pp. 3-20. https://doi.org/10.7203/dces.42.21715

Campos Saavedra, D., Contreras Carmona, P., Riffo Ocares, B., Véliz, M., Reyes Reyes, A. (2014). Complejidad textual, lecturabilidad y rendimiento lector en una prueba de comprensión en escolares adolescentes. Universitas Psychologica, 13(3), pp. 1135-1146. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-3.ctlr

Cintas Peña, M., García Sanjuán, L., Morell Rovira, B. (2018). Gender and prehistory.: Sexual division of labour in Spanish audiovisual productions. ArkeoGazte: Revista De Arqueología - Arkelogia Aldizkaria, 8, pp. 75-99.

Comendador Rey, B. (2019). Antes de que Eva comiera la manzana: la imagen de Cavewoman en la cultura popular contemporánea. En J. Prada Rodríguez, D. Rodríguez Teijeiro (eds.), Ensaio: Vol. 97. INDIVISA MANENT: Estudos en homenaxe a Jesús de Juana (pp. 27-61). Vigo: Editorial Galaxia.

Conkey, M. W., Gero, J. M. (1997). Programme to practice: Gender and feminism in Archaeology. Annual Review of Anthropology, 26, pp. 411-437. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.26.1.411

Conkey, M. W., Spector, J. D. (1984). Archaeology and the study of gender. Advances in Archaeological Method and Theory, 7, pp. 1-38. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-003107-8.50006-2

Conkey, M. W., Tringham, R. (1995). Archaeology and the Goddess: exploring the contours of feminist archaeology. En D. C. Stanton, A, J. Stewart (eds.), Women and Culture Series. Feminisms in the Academy (pp. 199-247). Michigan: University of Michigan Press.

Fatás Monforte, P., Martínez Llano, A. (2014). Una reflexión sobre la presentación de la mujer paleolítica en el Museo de Altamira. ICOM ESPAÑA DIGITAL. Revista del Comité Español del ICOM, 9, pp. 90-101.

Fries, J. E., Gutsmiedl-Schümann, D., Matias, J. Z, Rambuscheck, U. (eds.). (2017). Images of the Past: Gender and its Representations. Münster: Waxmann.

García Luque, A., La Cruz Redondo, A. de (2022). Masculinidad hegemónica versus masculinidades igualitarias: una aproximación teórica. Revista de Estudios de Juventud, 125, pp. 33-47.

Gifford-Gonzalez, D. (1993). You can hide, but you can’t run: Representations of women’s work in illustrations of Palaeolithic Life. Visual Antropology Review, 9(1), pp. 23-41. https://doi.org/10.1525/var.1993.9.1.22

Gilchrist, R. (1999). Gender and Archaeology: Contesting the Past. Londres: Routledge.

González Marcén, P. (2008). La otra Prehistoria: creación de imágenes en la literatura científica. Arenal, 15(1), pp. 91-109.

González Marcén, P., Alarcón García, E., Colomer, L., García Luque, A., Masvidal, C., Picazo, M., Rísquez, C., Sánchez Romero, M., Soler, B. (20007-2010). Los trabajos de las mujeres y el lenguaje de los objetos: Renovación de las reconstrucciones históricas y recuperación de la cultura material femenina como herramientas de transmisión de valores. Instituto de la Mujer. https://www.inmujeres.gob.es/areasTematicas/estudios/ estudioslinea2012/docs/los_trabajos_mujeres_lenguaje_objetos.pdf

González Marcén, P, Sánchez Romero, M. (2018). Arqueología pública y género: estrategias para nuevas formas de relación con la sociedad. Storia Delle Donne, 14, pp. 19-42. https://doi.org/10.13128/SDD-25657

Hernando Gonzalo, A. (2005). Mujeres y Prehistoria: En torno a la cuestión del origen del patriarcado. En M. Sánchez Romero (ed.), Arqueología y Género (pp. 73-108). Granada: Universidad de Granada.

Hernando Gonzalo, A. (2015a). ¿Por qué la arqueología oculta la importancia de la comunidad? Trabajos de Prehistoria, 72(1), pp. 22-40. https://doi.org/10.3989 /tp.2015.12142

Hernando Gonzalo, A. (ed.). (2015b). Mujeres, hombres, poder: Subjetividades en conflicto. Madrid: Traficantes de sueños.

Hernando Gonzalo, A. (2018). La fantasía de la individualidad: Sobre la construcción sociohistórica del sujeto moderno. Madrid: Traficantes de sueños.

Herranz Sánchez, A. B. (2022). Mujeres y patrimonio arqueológico: un modelo de análisis y propuestas para la aplicación de la perspectiva de género en la difusión del patrimonio ibero de Jaén. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Jaén. Recuperado el 13 de diciembre de 2024 de https://ruja.ujaen.es/jspui/handle/10953/2047

Herranz Sánchez, A. B., García Luque, A. (2016). Educación patrimonial con perspectiva de género: análisis del viaje al tiempo de los Íberos (Jaén). En C. R. García Ruiz, A. Arroyo Doreste, B. Andreu Mediero (eds.), Deconstruir la alteridad desde la didáctica de las ciencias sociales: Educar para una ciudadanía global (pp. 433-446). Madrid: Entimema.

Herranz Sánchez, A. B., Rísquez Cuenca, C., Rueda Galán, C., Hornos Mata, F. (2021). Rutas e itinerarios sobre el patrimonio íbero. Una reflexión desde la arqueología feminista para un caso de estudio: viaje al tiempo de los íberos. Complutum, 32(2), pp. 601-622. https://doi.org/10.5209/cmpl.78588

Hornos Mata, F., Risquez Cuenca, C. (2000). Paseando por un museo y buscando el lugar de la mujer. Arqueología espacial, 22, pp. 175-186.

Hornos Mata, F., Risquez Cuenca, C. (2005). Representación en la actualidad: las mujeres en los museos. En M. Sánchez Romero (ed.), Arqueología y Género (pp. 479-490). Granada: Universidad de Granada.

Hurcombe, L. (1995). Our own engendered species. Antiquity, 69(262), pp. 87-100. https://doi.org/10.1017/S0003598X00064322

Jardón, P. (ed.). (2012). Prehistoria y cine. Valencia: Museo de Prehistoria de Valencia.

Jardón Giner, P, Soler Mayor, B. (2019). La coeducación en los museos: otra perspectiva. En H. Rausell Guillot, M. Talavera Ortega, C. Alegre Benítez (eds.), Monografías. Género y didácticas: una mirada crítica, una aproximación práctica (pp. 133-157). Valencia: Tirant lo Blanch.

Kress, G. R, van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. Oxford: Oxford University Press.

Kress, G. R, van Leeuwen, T. (2020). Reading images: The grammar of visual design. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003099857

Le, T, Short, M. (2009). Critical Discourse Analysis: An Interdisciplinary Perspective. Languages and linguistics series. Nueva York: Nova Science Publishers.

Levy, J. E. (2006). Prehistory, identity, and archaeological representation in Nordic museums. American Anthropologist, 108(1), pp. 135-147. https://doi.org/10.1525/aa.2006.108.1.135

Levy, J. E. (2017). Prehistory, identity, and archaeological representation in Nordic museums. En R. Skeates (ed.), Museums and Archaeology (pp. 379-398). Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003341888-36

López Fernández-Cao, M. (2013). La función de los museos, preservar el patrimonio ¿masculino? ICOM ESPAÑA DIGITAL. Revista Del Comité Español Del ICOM, 8, pp. 18-24.

López Ruiz, C., Prados Torreira, L. (eds.). (2017). Museos arqueológicos y Género: Educando en igualdad. Madrid: UAM Ediciones.

Maceira-Ochoa, L. (2017). ¿Vestigios para un futuro igualitario? Pensar la educación en los museos arqueológicos desde una perspectiva feminista. En C. López Ruiz, L. Prados Torreira (eds.), Museos arqueológicos y Género: Educando en igualdad (pp. 69-104). Madrid: UAM Ediciones.

Machin, D., Mayr, A. (2012). How to Do Critical Discourse Analysis: A Multimodal Introduction. Londres: SAGE Publications

Mansilla Castaño, A. M. (1999). El análisis del discurso arqueológico como metodología: Una primera aproximación. Arqueoweb, (1-3).

Mansilla Castaño, A. M. (2004). La divulgación del patrimonio arqueológico en Castilla y León: un análisis de los discursos. (Tesis inédita de doctorado). Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/55533

Martín Rojo, L. (2011). El análisis crítico del discurso. Fronteras y exclusión social en los discursos racistas. En L. Íñiguez Rueda (ed.), Análisis del discurso: Manual para las ciencias sociales (pp. 118-141). Barcelona: Editorial UOC.

Medrano López, A. (2021). La prehistoria en los museos de Euskal Herria: una valoración desde la perspectiva feminista. @rqueología Y Territorio, 18, pp. 33-43.

Merriman, N. (2004). Public archaeology. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203646052

De Miguel Ibáñez, M. P. de, Del Valle de Lersundi, P, Diéguez Uribeondo, I. (eds.). (2023). Comunicando el pasado en imágenes: herramientas para la creación y análisis con perspectiva de género. Navarra: Gobierno de Navarra.

Montón Subías, S. (2021). Otros pasados son posibles.: Discurso y arqueología feminista. Discurso & Sociedad, 15(3), pp. 569-587.

Moser, S. (1992). The visual language of archaeology: a case study of the Neanderthals. Antiquity, 66(253), pp. 831-844. https://doi.org/10.1017/S0003598X0004477X

Moser, S. (1993). Picturing the Prehistoric. Metascience, 4, pp. 58-67. https://doi.org/10.1017/S0003598X00045051

Moshenka, G. (ed.). (2017). Key Concepts in Public Archaeology. Londres: UCL Press. https://doi.org/10.14324/111.9781911576419

Mouriño Schick, A. (2021). Metal para guerreiros: A male gaze nos discursos museográficos. ADRA, 16, pp. 173-189.

Mouriño Schick, A. (2022). Re-Pensar los discursos interpretativos del patrimonio desde una perspectiva de género: El caso del pasado prehistórico expuesto en Galicia. Cuadiernu: Revista internacional de patrimonio, museología social, memoria y territorio, 10, pp. 37-64.

Mouriño Schick, A. (2024). A difusión do patrimonio arqueolóxico no noroeste peninsular: unha análise dos discursos dende a perspectiva de xénero. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Vigo. Recuperado el 13 de diciembre de 2024 de https://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/ handle/11093/6270

Mouriño Schick, A, Comendador Rey, B. (2023). Crossing the mirror: An approach to the social perception of the Prehistoric past from a gender perspective. Filanderas: Revista Interdisciplinar de Estudios Feministas, 8, pp. 27-46. https://doi.org/10.26 754/ojs_filanderas/fil.202389999

Mouriño Schick, A., Comendador Rey, B, Pérez Maestro, C. (2024). Deconstruir o discurso prehistórico dende o feminismo. En A. Gómez Suárez y M.ª A. Villar Lemos (coords.), Itinerario Formativo Virtual en Xénero, Volumen 5 (pp. 9-61). Vigo: Universidad de Vigo.

Mulvey, L. (1989). Visual and Other Pleasures. Language, Discourse, Society. Hampshire: Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-19798-9

Querol Fernández, M. Á. (1999). El proyecto de investigación «La mujer en el origen del hombre». Arqueoweb: Revista sobre Arqueología en Internet, 1(2).

Querol Fernández, M. Á. (2000). El espacio de la mujer en el discurso sobre el origen de la humanidad. Arqueología espacial, 22, pp. 161-174.

Querol Fernández, M. Á. (2001). La formación de la identidad femenina a través de la Arqueología: el contexto de los orígenes. Arqueoweb: Revista sobre Arqueología en Internet, 3(3).

Querol Fernández, M. Á. (2005). El papel asignado a las mujeres en los relatos sobre los orígenes humanos. Arqueoweb: Revista sobre Arqueología en Internet, 7(1).

Querol Fernández, M. Á. (2006). Mujeres y construcción de la Prehistoria: un mundo de suposiciones. En B. Soler Mayor (ed.), Les dones en la prehistòria: Las mujeres de la Prehistoria (pp. 27-36). Valencia: Museo de Prehistoria de Valencia.

Querol Fernández, M. Á. (2013). Las mujeres en los discursos y representaciones de la Prehistoria: una visión crítica. En M.ª A. Domínguez Arranz (ed.), Política y género en la propaganda en la antigüedad: Antecedentes y legado (pp. 63-80). Oviedo: Ediciones Trea.

Querol Fernández, M. Á. (2014). Mujeres del pasado, mujeres del presente: el mensaje sobre los roles femeninos en los modernos museos arqueológicos. ICOM ESPAÑA DIGITAL. Revista Del Comité Español Del ICOM, 9, pp. 44-56.

Querol Fernández, M. Á. (2017). La desigualdad como norma: el papel de los museos arqueológicos en su superación. En C. López Ruiz, L. Prados Torreira (eds.), Museos arqueológicos y Género: Educando en igualdad (pp. 51-69). Madrid: UAM Ediciones.

Querol Fernández, M. Á., Hornos Mata, F. (2011). La representación de las mujeres en los modernos museos arqueológicos: estudio de cinco casos. Revista atlántica-mediterránea de prehistoria y arqueología social, 13, pp. 135-156. https://doi.org/10.25267/Rev_atl-mediterr_prehist_arqueol_soc.2011.v13.10

Querol Fernández, M. Á., Hornos Mata, F. (2015). La representación de las mujeres en el nuevo Museo Arqueológico Nacional: comenzando por la Prehistoria. Complutum, 26(2), pp. 231-238. https://doi.org/10.5209/rev_CMPL.2015.v26.n2.50433

Querol Fernández, M. Á., Triviño Anzola, C. (2004). La mujer en «el origen del hombre». Barcelona: Ediciones Bellatera S.L.

Reading, A. (2015). Making feminist heritage work: Gender and heritage. En E. Waterton, S. Watson (eds.), The Palgrave Handbook of Contemporary Heritage Research (pp. 397-413). Hampshire: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137293565_25

Rechena, A. (2014). As mulheres en museos arqueológicos ou o silêncio de Eva. ICOM ESPAÑA DIGITAL. Revista del Comité Español del ICOM, 9, pp. 56-66.

Robinson, O., Banard, T. (2007). Women’s approaches to cultural heritage and museum. Museum Internacional, 236, pp. 34-52. https://doi.org/10.1111/j.1468-0033.2007.00621.x

Rojo, G. (2021). Introducción a la lingüística de corpus en español. Nueva York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003119760

Sainz Tapia, N. (2020). ¿Dónde están las mujeres? Los roles de género en los cómics ambientados en la Prehistoria Balear: Los roles de género en los cómics ambientados en la Prehistoria Balear. MATerialidadeS: perspectivas actuales en cultura material, 6, pp. 15-60.

Sánchez Romero, M. (Ed.). (2005). Arqueología y Género. Granada: Universidad de Granada.

Sánchez Romero, M. (2018). La (Pre)Historia de las mujeres: una revisión crítica de los discursos del pasado. Andalucía en la historia, 61, pp. 40-45.

Sánchez Romero, M. (2019). La construcción de los discursos sobre las mujeres en el pasado: las aportaciones de la arqueología feminista. Paradigma: revista universitaria de cultura, 22, pp. 92-95.

Sinclair, S.; Rockwell, G. (2016). Voyant Tools (Versión 2.6.2) [GitHub]. https://voyant-tools.org/

Skeates, R., McDavid, C., Carman, J. (2012). The Oxford Handbook of Public Archaeology. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxford hb/9780199237821.001.0001

Smith, L. (2006). Uses of Heritage. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203602263

Smith, L. (2008). Heritage, gender and identity. En B. J. Graham, P. Howard (eds.). The Ashgate Research Companion to Heritage and Identity (pp. 159-178). Burlington: Ashgate Pub. Co. https://doi.org/10.4324/9781315613031.ch9

Smith, L. (2022). Heritage, the power of the past, and the politics of (mis)recognition. Journal for the Theory of Social Behaviour, 52(4), pp.1-20. https://doi.org/10. 1111/jtsb.12353

Soler Mayor, B. (Ed.). (2006). Les dones en la prehistòria: Las mujeres de la Prehistoria. Valencia: Museo de Prehistoria de Valencia

Soler Mayor, B. (2012). ¿Eran así las mujeres en la Prehistoria? En P. Jardón (ed.), Prehistoria y cine (pp. 83-100). Valencia: Museu de Prehistoria de Valencia

Soler Mayor, B. (2016). ¡Gracias Lucy! En Bonet Rosado, H. (Ed.), Prehistoria y cómic (pp. 167-192). Valencia: Diputació de València Àrea de Cultura.

Sullivan, R. (1994). Evaluating the ethics and consciences of museums. En J. R. Glaser, y A. A. Zenetou (eds.), Gender Perspectives: Essays on Women in Museums (pp. 100-107). Washington: Smithsonian Institution Press.

Tilley, C. (1989). Discourse and power: the genre of the Cambridge inaugural lecture. En D. Miller, M. Rowlands, C. Tilley (eds.), Domination and Resistance. Londres: Routledge.

van Dijk, T. A. (2006). Discourse and manipulation. Discourse & Society, 17(3), pp. 359-383. https://doi.org/10.1177/0957926506060250

van Dijk, T. A. (2008). Discourse and power. Houndmills: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-137-07299-3

van Leeuwen, T. (2005). Introducing social semiotics. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203647028

Vila i Mitjà, A. (2019). Venus y cazadores: sexo y división del trabajo. Cuadernos de Atapuerca, 7. Atapuerca: Diario de Atapuerca.

Vizcaíno Estevan, T. (2015). Iberos, públicos y cultura de masas: el pasado ibérico en el imaginario colectivo valencia. (Tesis inédita de doctorad). Universidad de Valencia. Recuperado el 13 de diciembre de 2024 de https://roderic.uv.es/handle/10550/42798

Vizcaíno Estevan, T. (2016). Las narrativas en torno a lo ibérico en los museos y yacimientos arqueológicos valencianos: de los discursos oficiales a las percepciones sociales. Complutum, 27(1), pp. 199-215. https://doi.org/10.5209/CMPL.53223

Wiber, M. (1997). Erect men, Undulating women: The Visual Imagery of Gender, Race and Progress in Reconstructive Illustrations of Human Evolution. Ontario: W Laurier U.P.

Wodak, R., Meyer, M. (eds.). (2015). Methods of Critical Discourse Studies. Londres: SAGE.
Mouriño Schick, A. (2025). Gender Narratives of Prehistory and their Transfer in Galician Heritage Spaces: Critical Analysis and Action Proposals. El Futuro Del Pasado, 16, 115–160. https://doi.org/10.14201/fdp.31759

Downloads

Download data is not yet available.
+