Music as a University Extension Activity during Franco’s Regime: Francisco Salinas Chair of Music

  • Sara González Gómez
    Universidad de las Islas Baleares sara.gonzalez[at]uib.es
  • Llorenç Gelabert Gual
    Universidad de las Islas Baleares

Abstract

During Franco’s regime, the relationship between music and university always develops closely connected with university extension courses and cultural diffusion. From the fifties, these musical activities begin to make their way into universities through special Chairs of music. This paper focuses on the study of the creation process, regulation and operation of these Chairs and adopts an approach to the main activities developed by Francisco Salinas Chair in Salamanca during the period 1967/68 to 1974/75. The main objective pursued is whether or not these Chairs helped music return to university spaces as well as the subsequent introduction of musicology in the curriculum.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alonso Medina, J. A., Rodríguez Cruz, P. (1999). Evolución histórica de la formación musical de los maestros (1900-1967). Boletín Millares Carlo, 18, pp. 87-105.

Aviñoa, X. (Ed.) (1996). Miscel·lània. Oriol Martorell. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.

Carpenter, N. C. (1972). Music in the Medieval and Renaissance Universities. New York: Da Capo Press.

Casares Rodicio, E. (1986). Presente y futuro de la música en la Universidad española. En Actas del I Simposio Nacional de Música (pp. 153-160). Madrid.

Casares Rodicio, E. (1996). Memoria de un reencuentro. La música en la universidad. En X. Aviñoa (Ed.), Miscel·lània. Oriol Martorell (pp. 27-34). Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelo-na.

García-Bernalt Alonso, B. (2014). Música y fiesta religiosa en la Universidad de Salamanca en la Ilus-tración. Neuma. Revista de música y docencia musical, 7, pp. 10-39.

García-Bernalt Alonso, B. (2015). La música y su entorno en la Universidad de Salamanca del Siglo de las Luces: las fronteras de un caso periférico. Neuma. Revista de música y docencia musical, 8, pp. 11-47.

García Fraile, D. (1991). La cátedra de música de la Universidad de Salamanca durante diecisiete años del siglo XV (1464-1481). Anuario musical, 46, pp. 57-102.

García Fraile, D. (1999). La cátedra de música de la Universidad de Salamanca. En Historia de la Uni-versidad de Salamanca (pp. 237-267). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca

García Fraile, D. (2000). La vida musical en la Universidad de Salamanca durante el siglo XVI. Revista de Musicología, 23(1), pp. 9-74. https://doi.org/10.2307/20797633.

García Fraile, D. (2004). La música en la Universidad de Salamanca. En Congreso Internacional Músi-ca y Universidad (pp. 29-71). Salamanca: Departamento de Didáctica de la expresión musical, plásti-ca y corporal.

Giménez Martínez, J. J. (2000). La extensión universitaria en España. En V Congreso Iberoamericano de Extensión. Sociedad, Educación Superior y Extensión: Balance y Perspectivas. México: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Hernández Díaz, J. M.ª (2011). El modelo de la universidad alemana en España. En J. M.ª Hernández Díaz (coord.), La pedagogía alemana en España e Iberoamérica (1810-2010) (pp. 225-247). Salaman-ca: Castilla Ediciones.

Marías, Á. (1999). ¿La música en la Universidad? Cuenta y razón, 112, pp. 76-79.

Martín Moreno, A. (2005). Pasado, presente y futuro de la Musicología en la Universidad española. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 19(1), pp. 53-76.

Martín Moreno, A. La presencia histórica de la Música en la Universidad Española y los retos de los Conservatorios Superiores en su integración universitaria. MAR – Música de Andalucía en la Red, n.º extraordinario 4, pp. 28-34.

Medina, A. (1986). El esperado retorno de la música a la universidad española. Revista Ritmo, 562, pp. 14-15.

Menéndez Pelayo, M. (1974). La estética en los tratadistas de música durante los siglos XVI y XVII. Historia de las Ideas Estéticas en España (1883-1891). Madrid: CSIC, 4.ª ed., tomo I.

Muñiz Velázquez, J. A. (1998). La Música en el Sistema Propagandístico Franquista. Historia y Comu-nicación Social, 3, pp. 343-363.

Oriol De Alarcón, N. (2012). Contribución de la enseñanza musical, en los estudios de Magisterio en España, a la conservación del arte y la cultura popular. DEDICA. Revista de Educaçao e Humanidades, 3, pp. 13-42.

Piñeiro Blanca, J. (2013). Instrumentalización política de la música desde el franquismo hasta la con-solidación de la democracia en España. Revista del CEHGR, 25, pp. 237-262.

Salinas, F. (2013). De Musica libri septem [edición al cuidado de Amaya García Pérez y Bernardo Gar-cía-Bernalt Alonso]. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca.

Sarget Ros, M.ª Á. (2000). Perspectiva histórica de la educación musical. Ensayos: Revista de la Facul-tad de Educación de Albacete, 15, pp. 117-130.

Tünnermann Bernheim, C. (2003). La Universidad ante los retos del siglo XXI. México: Ediciones de la Universidad Autónoma de Yucatán.

Tur Mayan, P. (1992). Reflexiones sobre la Educación Musical. Historia del pensamiento filosófico musical. Barcelona: Universitat de Barcelona Publicacions.

Wolf, J. (1965). Historia de la Música. Barcelona: Editorial Labor.
González Gómez, S., & Gelabert Gual, L. (2020). Music as a University Extension Activity during Franco’s Regime: Francisco Salinas Chair of Music. El Futuro Del Pasado, 11, 499–526. https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.017

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara González Gómez

,
Universidad de las Islas Baleares
Profesora contratada doctora del Departamento de Pedagogía y Didácticas Específicas (Área de Teoría e Historia de la Educación). Universidad de las Islas Baleares

Llorenç Gelabert Gual

,
Universidad de las Islas Baleares
Profesor contratado doctor del Departamento de Pedagogía y Didácticas Específicas (Área de Música). Universidad de las Islas Baleares
+