Free Games and Toys. The Philosophy and Obsession of Walter Benjamin

  • Jordi Brasó Rius
    Universitat de Barcelona jbrasorius[at]ub.edu
  • Jordi Garcia Farrero
    Universitat de Barcelona

Abstract

Games and toys must be treated from different points of view if we want to get a global idea of their importance. For all this, it’s necessary to analyze different characters that have treated the different playful themes, whether from the sociological, anthropological, cultural, sports, philosophical, poetic field... The proposal is framed in the philosophical, historical and personal treatment that Walter Benjamin did related to this theme. The object of study is this appearance of the game and the toy in the thinking of the German philosopher, whether from his travels, as from his interpretations, which often criticize the society of the time. Methodology used has been based on the analysis of its main texts. These primary sources are reinforced by a set of contributions that contextualize Benjamin’s speech. Results allow us to verify the importance that Benjamin gave to these elements -game and toy- and their evolution. A set of actions are proposed that bring back the original meaning of the action of playing and detach from the scourge of consumerism. The thought of the German philosopher can therefore become a foothold, of recovering historical memory and in favor of an education of the game, of the toy – and of course, of sport – critical and real.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Allan Poe, E. (1918). Nuevas historia extraordinarias. Madrid: Matev.

Andújar, I. y Brasó, J. (2017). La lógica interna en Los Juegos de niños (1560) de Peter Brueghel. RICYDE, Revista Internacional de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(50), pp. 426-441. https://doi.org/10.5232/ricyde2017.05008.

Benjamin, W. (1955). Dirección única. Madrid: Alfaguara.

Benjamin, W. (2004). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.

Benjamin, W. (2008). Ensayos escogidos. México: Coyoacán.

Benjamin, W. (2010). Walter Benjamin. Obras. Libro II / vol. 1. Madrid: Abada.

Benjamin, W. (2014a). Calle de dirección única. Madrid: Abada.

Benjamin, W. (2014b). Imágenes que piensan. Madrid: Abada.

Benjamin, W. (2015a). Diario a Moscú. Madrid: Abada.

Benjamin, W. (2015b). Juguetes. Madrid: Casimiro.

Brasó, J. (2018). Pedagogía crítica: Recuperar el pasado para enfrentar el presente... y cambiar el futuro. Revista Cronopio, 80. http://www.revistacronopio.com/?p=22690.

Brasó, J. y Collell, X. (2016). El joc popular de la xarranca. Estudi a través dels llibres i del folklore català. Possibles aplicacions en l’àmbit escolar. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9(2), pp. 82-105. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.2926.

Brasó, J. y Escriu, S. (2019). Possibilitats del joc i l’esport per reformar la societat. Perspectiva esco-lar, 405, pp. 6-11.

Brasó, J. y Torrebadella, X. (2014). El joc del ‘rescat’ a Catalunya. Un projecte educatiu a l’Escola del Mar de Pere Vergés. Temps d’Educació, 47, pp. 191-212. https://doi.org/10.1344/reire2015.8.2822.

Brasó, J. y Torrebadella, X. (2017). ¿Por qué nos hacen jugar en la escuela? Reflexiones pedagógicas para entender (¿criticar?) la enseñanza actual. En XIV Congreso Internacional de Teoría de la Educa-ción (pp. 541-549). CITE. Murcia: Universidad de Murcia.

Brasó, J. y Torrebadella, X. (2018). Reflexiones para (re)formular una educación física crítica. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(71), pp. 441-462. https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.71.003.

Capellà, P. (2014). La història de la joguina: estat de la qüestió d’una reconstrucció disciplinària. Edu-cació i Història: revista d’Història de l’Educació (24), pp. 219-242.

Capellà, P. (2016) La industria de la muñeca en España a través de sus invenciones, 1883-1914. El Futuro del Pasado, 7, pp. 353-405. https://doi.org/10.14516/fdp.2016.007.001.013.

Corredor-Matheos, J. (1981). La joguina a Cataluña. Barcelona: Edicions 62

Corredor-Matheos, J. (1999). El juguete en España. Madrid: Espasa Calpe.

El enigma de Walter Benjamin. (2013). Acta Poetica, 34(2), pp. 77-100. https://doi.org/10.1016/S0185-3082(13)72404-0.

Elschenbroich, D. (1979). El juego de los niños. Madrid: Elschenbroich.

Escriu, S. y Brasó, J. (2019) Possibilitats del joc i l’esport per reformar la societat. Perspectiva escolar, 405, pp. 6-11.

Foucault, M. (2008). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo Veintiuno.

Garcia, J. y Brasó, J. (2019). Semblances entre l’agogé lacedemònia i l’educació neoliberal actual. Reflexions per una educació crítica. Temps d’Educació, 56, pp. 17-36.

Gottlieb, K. (1783). Briefe über den Schachspieler des Hrn. von Kempelen, nebst drei Kupferstichen die diese berühmte Maschine vorstellen. Pressburg: s.e.

Hemelryk, J. (1992). El joc. En D, Vanhove, L’Esport a la Grècia Antiga (pp. 18-33). Barcelona: La Cai-xa.

Jordana, E. (2018). Michel Foucault: Biopolítica i governamentalitat. Barcelona: Gedisa.

Löhr, R. (2006). La máquina del ajedrez. Barcelona: Grijalbo.

Payà, A. (2013). Aprender deleitando. El juego infantil en la pedagogía española del siglo XX. Bordón, 65(1), pp. 37-46.

Payà, A. (2014). Juego, juguete y educación en la pedagogía española contemporánea. Revista de Educación, 24, pp. 107-126. https://doi.org/10.13042/brp.2013.65102.

Torrebadella, X. (2017). La militarización de la educación física escolar. Análisis de dos imágenes publicadas en la prensa de Barcelona de principios del siglo XX. Historia Social y de la Educación, 6(1), pp. 78-108. http://dx.doi.org/10.17583/hse.2017.2296.

Torrebadella, X. (2019, 9 de julio). Genealogía de la educación física y deporte escolar en España. Una crítica ideológica a través de Foucault (Ponència). Segona Escola d’Estiu (juliol, 2019). Pensa-ment pedagògic avançat: anàlisis genealògiques. Barcelona: Universitat de Barcelona, Departament de Teoria i Història de l’Educació, Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social —GREPPS—. https://ddd.uab.cat/record/212533 [consulta el 10 de enero de 2020].
Brasó Rius, J., & Garcia Farrero, J. (2020). Free Games and Toys. The Philosophy and Obsession of Walter Benjamin. El Futuro Del Pasado, 11, 441–455. https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.015

Downloads

Download data is not yet available.
+