Digital Identity as Researchers. The Evidence and Transparency of Scientific Production
Abstract Internet has changed almost all business domains, academia and research have not been free of their influence. A 21st century researcher will have a presence in the different services that make up the digital ecosystem of scientific production, some linked to the Open Science movement and others to international reference institutions for the calculation of scientific production indicators. This presence will occur regardless of whether the researcher wants it or not, but if the researchers are aware of this and also open the right profiles in the most cutting-edge services, the visibility of their scientific production and their reputation as researchers can be potentially improved, what transitively will affect their group, institution, region, country, etc., being an example of transparency and the best evidence of their production. But just as there is a great potential, with each of these profiles that is made public, the researcher is assuming the great responsibility to take care that the data and indicators calculated from them are true and are not distorted by the automatic updates of systems that are not perfect.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Alonso Arévalo, J. (2016). ¿Cómo crear un perfil en ORCID? Retrieved from https://goo.gl/2oxX8s
Aparici, R., & Osuna Acedo, S. (2013). La cultura de la participación. Revista Mediterránea en Comunicación, 4(2), 137-148. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2.07
Carpenter, T. (2015). Why assessment needs persistent identifiers like Orcid. Retrieved from https://goo.gl/oX7Jxo
Delgado López-Cózar, E., & Martín-Martín, A. (2016). Difusión y visibilidad de la producción científica en la red: Construyendo la identidad digital científica de un autor. Paper presented at the Programa de Doctorado en Estudios Migratorios, 11-12 abril de 2016, Granada, España. https://goo.gl/XAV5fg
Fernández-Marcial, V., & González-Solar, L. (2015). Promoción de la investigación e identidad digital: El caso de la Universidade da Coruña. El Profesional de la Información, 24(5), 656-664. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.14
Galligan, F., & Dyas-Correia, S. (2013). Altmetrics: Rethinking the Way We Measure. Serials Review, 39(1), 56–61. https://doi.org/10.1016/j.serrev.2013.01.003
García-Peñalvo, F. J. (2011). La Universidad de la próxima década: La Universidad Digital. In C. Suárez-Guerrero & F. J. García-Peñalvo (Eds.), Universidad y Desarrollo Social de la Web (pp. 181-197). Washington DC, USA: Editandum.
García-Peñalvo, F. J. (2016a). La tercera misión. Education in the Knowledge Society, 17(1), 7-18. https://doi.org/10.14201/eks2016171718
García-Peñalvo, F. J. (2016b). ¿Son conscientes las universidades de los cambios que se están produciendo en la Educación Superior? Education in the Knowledge Society, 17(4), 7-13. https://doi.org/10.14201/eks2016174713
García-Peñalvo, F. J. (2017a). ¿Cómo construir un perfil digital de investigador en Innovación Educativa? Paper presented at the IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC 2017 (4-6 de Octubre de 2017), Zaragoza, España. https://doi.org/10.5281/zenodo.1001027
García-Peñalvo, F. J. (2017b, 18/05). El (des)gobierno de las tecnologías de la información en las universidades. Retrieved from https://goo.gl/xmQVZD
García-Peñalvo, F. J. (2018a). Cómo construir un perfil digital de investigador. Paper presented at the Programa de Formación del Profesorado 2018 de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza, España . https://doi.org/10.5281/zenodo.1283783
García-Peñalvo, F. J. (2018b). Proyecto Docente e Investigador. Catedrático de Universidad. Perfil Docente: Ingeniería del Software y Gobierno de Tecnologías de la Información. Perfil Investigador: Tecnologías del Aprendizaje. Área de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial. Salamanca, España: Departamento de Informática y Automática. Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.5281/zenodo.1237989
García-Peñalvo, F. J., García de Figuerola, C., & Merlo-Vega, J. A. (2010). Open knowledge: Challenges and facts. Online Information Review, 34(4), 520-539. https://doi.org/10.1108/14684521011072963
Gunn, W. (2013). Social signals reflect academic impact: What it means when a scholar adds a paper to Mendeley. Information standards quarterly, 25(2), 33-39. https://doi.org/10.3789/isqv25no2.2013.06
Harzing, A. W. (2013). The Publish or Perish Book. Your guide to effective and responsible citation analysis Retrieved from https://goo.gl/GiDy2z
Kramer, B., & Bosman, J. (2018). Rainbow of open science practices: Zenodo.
Lara, T. (2007). El currículo posmoderno en la cultura digital Cultura Digital y Comunicación Participativa. Sevilla: Zemos98.
Lara, T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6(1), 15-21.
McFedries, P. (2012). Measuring the impact of altmetrics [Technically Speaking]. IEEE Spectrum, 49(8), 28. https://doi.org/10.1109/MSPEC.2012.6247557
OCSDNet. (2017a). Manifesto Infographic (Spanish) Open and Collaborative Science in Development Network (OCSDNet). Retrieved from https://goo.gl/owTrFH
OCSDNet (Producer). (2017b). Open Science Manifesto. Retrieved from https://youtu.be/Y1X0xtB_JcY
Open Science and Research Initiative. (2014). Open Science and Research Handbook Retrieved from https://goo.gl/dFcdo4
Orduña-Malea, E., & Delgado-López-Cózar, E. (2018). Dimensions: re-discovering the ecosystem of scientific information. El Profesional de la Información, 27(2), 420-431. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.21
Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P., & Neylon, C. (2010, 26 October). Altmetrics: A manifesto. Retrieved from https://goo.gl/U7xWT2
Ramírez-Montoya, M. S., García-Peñalvo, F. J., & McGreal, R. (2018). Shared Science and Knowledge. Open Access, Technology and Education. Comunicar, 26(54), 1-5.
Schonfeld, R. C. (2018, January 15, 2018). A new citation database launches today: Digital Science’s Dimensions. Retrieved from http://static.ow.ly/docs/declaracion%20salamanca_7ElZ.pdf
Van-Noorden, R. (2014). Online collaboration: Scientists and the social network. Nature, 512(7513), 126-129. https://doi.org/10.1038/512126a
Vidal, J. (2014). La misión de la Universidad. In C. Cardona & E. Chiner (Eds.), Investigación educativa en escenarios diversos, plurales y globales (pp. 41-54). Madrid, España: EOS.
Aparici, R., & Osuna Acedo, S. (2013). La cultura de la participación. Revista Mediterránea en Comunicación, 4(2), 137-148. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2.07
Carpenter, T. (2015). Why assessment needs persistent identifiers like Orcid. Retrieved from https://goo.gl/oX7Jxo
Delgado López-Cózar, E., & Martín-Martín, A. (2016). Difusión y visibilidad de la producción científica en la red: Construyendo la identidad digital científica de un autor. Paper presented at the Programa de Doctorado en Estudios Migratorios, 11-12 abril de 2016, Granada, España. https://goo.gl/XAV5fg
Fernández-Marcial, V., & González-Solar, L. (2015). Promoción de la investigación e identidad digital: El caso de la Universidade da Coruña. El Profesional de la Información, 24(5), 656-664. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.14
Galligan, F., & Dyas-Correia, S. (2013). Altmetrics: Rethinking the Way We Measure. Serials Review, 39(1), 56–61. https://doi.org/10.1016/j.serrev.2013.01.003
García-Peñalvo, F. J. (2011). La Universidad de la próxima década: La Universidad Digital. In C. Suárez-Guerrero & F. J. García-Peñalvo (Eds.), Universidad y Desarrollo Social de la Web (pp. 181-197). Washington DC, USA: Editandum.
García-Peñalvo, F. J. (2016a). La tercera misión. Education in the Knowledge Society, 17(1), 7-18. https://doi.org/10.14201/eks2016171718
García-Peñalvo, F. J. (2016b). ¿Son conscientes las universidades de los cambios que se están produciendo en la Educación Superior? Education in the Knowledge Society, 17(4), 7-13. https://doi.org/10.14201/eks2016174713
García-Peñalvo, F. J. (2017a). ¿Cómo construir un perfil digital de investigador en Innovación Educativa? Paper presented at the IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC 2017 (4-6 de Octubre de 2017), Zaragoza, España. https://doi.org/10.5281/zenodo.1001027
García-Peñalvo, F. J. (2017b, 18/05). El (des)gobierno de las tecnologías de la información en las universidades. Retrieved from https://goo.gl/xmQVZD
García-Peñalvo, F. J. (2018a). Cómo construir un perfil digital de investigador. Paper presented at the Programa de Formación del Profesorado 2018 de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza, España . https://doi.org/10.5281/zenodo.1283783
García-Peñalvo, F. J. (2018b). Proyecto Docente e Investigador. Catedrático de Universidad. Perfil Docente: Ingeniería del Software y Gobierno de Tecnologías de la Información. Perfil Investigador: Tecnologías del Aprendizaje. Área de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial. Salamanca, España: Departamento de Informática y Automática. Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.5281/zenodo.1237989
García-Peñalvo, F. J., García de Figuerola, C., & Merlo-Vega, J. A. (2010). Open knowledge: Challenges and facts. Online Information Review, 34(4), 520-539. https://doi.org/10.1108/14684521011072963
Gunn, W. (2013). Social signals reflect academic impact: What it means when a scholar adds a paper to Mendeley. Information standards quarterly, 25(2), 33-39. https://doi.org/10.3789/isqv25no2.2013.06
Harzing, A. W. (2013). The Publish or Perish Book. Your guide to effective and responsible citation analysis Retrieved from https://goo.gl/GiDy2z
Kramer, B., & Bosman, J. (2018). Rainbow of open science practices: Zenodo.
Lara, T. (2007). El currículo posmoderno en la cultura digital Cultura Digital y Comunicación Participativa. Sevilla: Zemos98.
Lara, T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6(1), 15-21.
McFedries, P. (2012). Measuring the impact of altmetrics [Technically Speaking]. IEEE Spectrum, 49(8), 28. https://doi.org/10.1109/MSPEC.2012.6247557
OCSDNet. (2017a). Manifesto Infographic (Spanish) Open and Collaborative Science in Development Network (OCSDNet). Retrieved from https://goo.gl/owTrFH
OCSDNet (Producer). (2017b). Open Science Manifesto. Retrieved from https://youtu.be/Y1X0xtB_JcY
Open Science and Research Initiative. (2014). Open Science and Research Handbook Retrieved from https://goo.gl/dFcdo4
Orduña-Malea, E., & Delgado-López-Cózar, E. (2018). Dimensions: re-discovering the ecosystem of scientific information. El Profesional de la Información, 27(2), 420-431. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.21
Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P., & Neylon, C. (2010, 26 October). Altmetrics: A manifesto. Retrieved from https://goo.gl/U7xWT2
Ramírez-Montoya, M. S., García-Peñalvo, F. J., & McGreal, R. (2018). Shared Science and Knowledge. Open Access, Technology and Education. Comunicar, 26(54), 1-5.
Schonfeld, R. C. (2018, January 15, 2018). A new citation database launches today: Digital Science’s Dimensions. Retrieved from http://static.ow.ly/docs/declaracion%20salamanca_7ElZ.pdf
Van-Noorden, R. (2014). Online collaboration: Scientists and the social network. Nature, 512(7513), 126-129. https://doi.org/10.1038/512126a
Vidal, J. (2014). La misión de la Universidad. In C. Cardona & E. Chiner (Eds.), Investigación educativa en escenarios diversos, plurales y globales (pp. 41-54). Madrid, España: EOS.
García-Peñalvo, F. J. (2018). Digital Identity as Researchers. The Evidence and Transparency of Scientific Production. Education in The Knowledge Society, 19(2), 7–28. https://doi.org/10.14201/eks2018192728
Most read articles by the same author(s)
- Francisco José García-Peñalvo, La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: disrupción o pánico , Education in The Knowledge Society: Vol. 24 (2023)
- Francisco José García-Peñalvo, Alfredo Corell, Víctor Abella-García, Mario Grande, Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19 , Education in The Knowledge Society: Vol. 21 (2020)
- Francisco José García-Peñalvo, Generative Artificial Intelligence and Education , Education in The Knowledge Society: Vol. 25 (2024)
- Francisco José García-Peñalvo, Developing robust state-of-the-art reports: Systematic Literature Reviews , Education in The Knowledge Society: Vol. 23 (2022)
- Francisco José García-Peñalvo, Antonio Miguel Seoane Pardo, An updated review of the concept of eLearning. Tenth anniversary , Education in The Knowledge Society: Vol. 16 No. 1 (2015)
- Francisco José García-Peñalvo, An up-to-date survey of e-learning systems , Education in The Knowledge Society: Vol. 6 No. 2 (2005)
- Francisco José García-Peñalvo, Digital Transformation in the Universities: Implications of the COVID-19 Pandemic , Education in The Knowledge Society: Vol. 22 (2021)
- Francisco José García-Peñalvo, Map of trends in educational innovation , Education in The Knowledge Society: Vol. 16 No. 4 (2015)
- Francisco Michavila, Jorge M. Martínez, Martín Martín-González, Francisco José García-Peñalvo, Juan Cruz-Benito, Employability of University Graduates in Spain. OEEU Project , Education in The Knowledge Society: Vol. 19 No. 1 (2018)
- Francisco José García-Peñalvo, Alessandro Bello, Ángeles Domínguez, Rosaura M. Romero Chacón, Gender Balance Actions, Policies and Strategies for STEM: Results from a World Café Conversation , Education in The Knowledge Society: Vol. 20 (2019)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−